تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ناپایداری نماگرهای اقتصادی و ضرورت تنوع پرتفوی سرمایه گذاری

 

مدیرعامل تامین سرمایه نوین، نقش بازار سرمایه را در اقتصادهای خلاق و شفاف، بسیار پررنگ دانست و گفت: در اقتصادهای پیشرفته، این بازار سرمایه است که تامین مالی استارتاپ ها و فعالیت های کارآفرینانه را از طریق ابزارها و نهادهای مالی به عهده دارد.

ولی نادی قمی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) اظهار داشت: بازار سرمایه در هر کشوری از جمله ایران، بازاری است شفاف، خلاق و نوآور که هر گونه سوء جریان احتمالی به سرعت کشف و عوامل آن رسوا می شود.

وی با بیان اینکه در یک اقتصاد شفاف، خلاق و دیجیتالی نقش بازار سرمایه بسیار پررنگ است، افزود: نظریه پردازان علوم اقتصادی همواره توصیه می کنند که سرمایه گذاری در طبقات مختلفی از دارایی ها شامل سهام، اوراق بدهی (سپرده های بانکی)، املاک و مستغلات و نظایر آن صورت گیرد.البته معمولا اوراق بدهی و سپرده های بانکی کم ریسک ترین سرمایه گذاری است که به تبع آن باید بازدهی اندکی داشته باشد اما این موضوع در ایران فرق می کند.

نادی قمی با اشاره به اینکه سپرده های بانکی نرخ سود بالایی دارند که معاف از مالیات نیز هست، گفت: این موضوع بسیاری از افراد، سرمایه گذاران و حتی کارآفرینان را بر آن داشته است که به جای کار و سخت کوشی، منابع خود را در اختیار بانک ها قرار دهند تا از سود بالای معاف از مالیات بانک ها بهره مند شوند. به اصطلاح بجای اینکه خودشان کار کنند، بانک ها با این پول کار کنند و کسب بازدهی کنند.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین ادامه داد: این موضوع موجب تحلیل رفتن قدرت مالی و سودآوری بانک ها شده و حجم نقدینگی را به ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسانده است.

نادی قمی با بیان اینکه این حجم از نقدینگی به طور بالقوه می تواند منجر به جهش تورمی شود که زمانبندی دقیق آن مشخص نیست، تاکید کرد: برای اجتناب از از ریسک های غیرضروری و مواجهه با شرایط ناپایدار اقتصاد توصیه می شود که سرمایه گذاری در طبقات مختلف دارایی ها صورت گیرد که بخش مهم آن بازار سهام است.

این کارشناس بازار سرمایه اطمینان داد: در صورت رفتار عقلایی مبتنی بر تحلیل در بازار سهام ، بازده تعدیل شده به واسطه ریسک این بازار بسیار بیشتر از بازده سپرده های بانکی، بازده ارز و بازده املاک و مستغلات است.

وی گفت: به نظر می رسد حتی با وجود نرخ ۲۰ درصدی سود سپرده های بانکی ، سال ۱۳۹۷ برای بازار سهام سال خوب و ویژه ای باشد.

نادی قمی تصریح کرد: با فرض عدم تنش های سیاسی در کشورهای منطقه و کشورهای غربی، بالا بودن قیمت مواد خام در بازار های جهانی و پیش بینی کارشناسان بین المللی مبنی بر افزایش این قیمت ها یا حداقل تثبیت آن و نیز با در نظر گرفتن قیمت ۴۵۰۰- ۴۴۰۰ تومانی برای دلار می توان انتظار داشت که سود شرکت های بورسی و فرابورسی که تولید کننده موادخام نظیر محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی و فلزات هستند افزایش یافته و به تبع آن قیمت سهام این شرکت ها افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که شرکت های فعال در سایر صنایع نیز می توانند با افزوده شدن به پرتفوی سرمایه گذاری افراد ، ریسک مورد انتظار فرد را مدیریت کنند.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در خصوص بازار سرمایه گفت: نکته ای که باید در این میان مورد توجه قرار داد ، دغدغه ها در خصوص ضریب نفوذ پایین بازار سرمایه در بین عموم مردم است. یعنی محصولات بازار سرمایه، چندان در سبد سرمایه گذاری آحاد مردم وجود ندارد و حتی سیاست گذاران نیز به بازار سرمایه به عنوان یک بازار لوکس نگاه می کنند .

به گفته نادی قمی، این نگاه، در کنار فقدان برخی قوانین در جهت حفظ حقوق سهامداران اقلیت و تجهیز منابع، مانع جدی برای بازار سرمایه جهت تامین مالی رشد اقتصادی کشور و کسب استقلال نسبی در زمینه تجهیز و تخصیص منابع شده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: طی چند سال اخیر، به دنبال کاهش قدرت بانک ها در تامین مالی بنگاه های اقتصادی، شهرداری ها و دولت، توجه به بازار سرمایه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در اقتصادهای پیشرفته، این بازار سرمایه است که تامین مالی استارتاپ ها را به عهده دارد و تامین مالی پروژه ها و فعالیت های کارآفرینانه از طریق ابزارها و نهادهای مالی این بازار انجام می شود، گفت: در یک اقتصاد شفاف، خلاق و دیجیتالی نقش بازار سرمایه بسیار پررنگ است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ناپایداری نماگرهای اقتصادی و ضرورت تنوع پرتفوی سرمایه گذاری»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..