تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تراشه‌های APU برای چه مشتریانی مناسب است؟

اگر می‌خواهید یک رایانه با قدرت گرافیکی بالا اما قیمت پایین داشته باشید، APU های ای‌ام‌دی یکی از بهترین گزینه‌ها هستند. البته نه لزوما همیشه و نه برای همه.

مقاله‌های مرتبط:

اگر بخواهید یک رایانه جدید خریداری کنید چه پردازنده‌ای مناسب است؟ آیا طبق روال سال‌های اخیر برای داشتن پردازنده خوب باید سراغ اینتل رفت و آیا برای داشتن گرافیک بالا حتما باید کارت گرافیک جداگانه خریداری نمود؟ ای‌ام‌دی با APU های جدیدش آمده تا گزینه‌ی تازه‌ای روبه‌روی شما قرار دهد. در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم آیا این واحد پردازشی برای شما مناسب است یا نه؟

دو سری جدید Ryzen 3 2400G با قیمت ۹۹ دلار و Ryzen 5 2400G با قیمت ۱۶۹ دلار گزینه‌های مطرح برای یک رایانه مخصوص بازی هستند. به طور خلاصه می‌توان گفت این دو APU دارای CPU و GPU به اندازه قدرتمندی هستند که به راحتی از پس بازی‌های 720p تا 1080p بر بیایند. هر دو تراشه از یک پردازنده ۴ هسته‌ای x86 و پردازنده گرافیکی تا ۱۱ هسته‌ای وگا برخوردارند.Ryzen 5 2400G همچنین از تکنولوژی SMT برخوردار است. پردازنده‌های گرافیکی به کار رفته در این APU ها دو الی سه برابر کارایی بالاتری نسبت به پردازنده‌های گرافیکی اینتل HD 630 دارند.

Ryzen APU 1

بیایید یک حساب سر انگشتی جالب بکنیم. ای‌ام‌دی همان پردازنده ۱۰۳ دلاری Ryzen 3 1200 با قیمت ۱۰۵ دلاری به علاوه پردازنده گرافیکی با قدرت تقریبا برابر Radeon RX 500 با قیمت ۱۱۰ دلاری را داخل تراشه Ryzen 3 2200G با قیمت ۹۹ دلار به شما می‌فروشد!

پنج دلیل برای این‌که یک APU رایزن بخرید۱- قیمت، قیمت، قیمت

اگر بخواهید یک رایانه جدید بخرید یا آن را ارتقا بدهید قطعا بهترین گزینه APU‌های رایزن هستند. قیمت یک APU به علاوه مادربورد ۱۵۸ دلار تمام می‌شود. چه چیز بهتر از این؟

Ryzen APU Prices

۲- وقتی می‌خواهید غیر حرفه‌ای بازی کنید

بازی روی رایانه بسیار جذاب است. بسیاری از گیمرها وقتی بازی با رایانه را تجربه می‌کنند دیگر به کنسول‌های بازی بازگشت نمی‌کنند. اما همه هم اینطور نیستند. اگر از آن دسته افرادی هستید که فقط می‌خواهید طعم بازی روی رایانه را بچشید باز هم APUهای رایزن بهترین و ارزان‌ترین گزینه هستند.  در این صورت حتی اگر خواستید به همان کنسول سابق خود بازگردید باز هم یک رایانه خوب و قدرتمند برای انجام کارهای معمولی و حرفه‌ای خود دارید.

۳- می‌خواهید صبر کنید تا قیمت کارت‌های گرافیکی منطقی شود!

قطعا اکنون بدترین زمان برای خریدن کارت گرافیک است. طی چند ماه اخیر هجوم مردم برای خرید پردازنده‌های گرافیکی و استخراج ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین قیمت کارت‌های گرافیک را به صورت سرسام آوری بالا برده است. کارت گرافیکی که تا همین دو ماه پیش ۲۵۰ دلار قیمت داشت هم‌اکنون با قیمت ۶۰۰ دلار به فروش می‌رشد. آیا حاضرید ۶۰۰ دلار برای Radeon Vega 64 بپردازید؟ تازه اگر بتوانید آن را در بازار پیدا کنید  ممکن فروشنده‌ای آن را تا ۱۴۰۰ دلار به شما بفروشد!

اگرچه مسئله افزایش قیمت بیشتر برای پردازنده‌های گرافیکی بالای ۳۰۰ دلار رخ داده، اما این موضوع تاثیر خود را بر روی پردازنده‌های گرافیکی ارزان قیمت نیز گذاشته است. کارت گرافیک GeForce GTX 1050 Ti که سال گذشته قیمتی حدود ۱۱۶ دلار داشت تا ۲۹۴ دلار افزایش یافت و هم‌اکنون با قیمت ۲۶۰ تا ۲۷۰ دلار به فروش می‌رسد.

شما می‌توانید به جای این‌که دو نیم برابر پول بیشتر برای خرید یک کارت گرافیک رده بالا بدهید، یک APU رایزن خریداری کنید و منتظر بمانید تا طوفان به پا شده در بازار پردازنده‌های گرافیکی فروکش کند.

GPU Prices

قیمت کارت‌های گرافیک به شدت افزایش یافته است

۴- این APU‌ها به خوبی یک کارت گرافیکی معمولی کار می‌کنند

قیمت پایین ۹۹ دلاری Ryzen 3 2200G این تردید را ایجاد می‌کند که شاید واقعا قدرت پردازش گرافیکی آن به اندازه کافی خوب نباشد. البته درست است که قدرت پردازش آن به خوبی مثلا RX550 نیست،‌ اما واقعا این تفاوت اندک ارزش پرداخت ۱۱۰ دلار اضافه را ندارد. شاید بتوان این پول را صرف خرید حافظه SSD یا RAM بیشتر کرد. حداقل تا روزی که قیمت کارت‌های گرافیک به زمین برگردد!

Ryzen APU GPU

پردازنده‌های گرافیکی APUها عملکرد قابل قبولی دارند

۵- واقعا CPU خوبی نصیبتان می‌شود

قدرت خود پردازنده گرافیکی APUهای رایزن نباید ما از CPU قدرتمند آن غافل کند. پردازنده‌های مبتنی بر هسته‌های زِن به خوبی از پس وظایف بر می‌آیند و رقیب جدی برای پردازنده‌های اینتل به شمار می‌آیند.

مقاله‌های مرتبط:پنج دلیل برای این‌که APU رایزن نخرید

قطعا APUهای رایزن در نوع خود تراشه‌های بسیار خوبی هستند، اما برای بعضی افراد گزینه مناسبی نیستند.

۵- فقط چهار هسته در اختیار دارید

تراشه‌های APU قطعا گزینه خوبی برای کارهای معمولی هستند، اما اگر شما جزو آن دسته افراد هستید که برای کارهای خود نیاز به پردازنده‌ای با هسته‌های بیشتر هستید، مثلا می‌خواهید ویدئو ویرایش کنید یا انیمیشن‌های سه‌بعدی رندر بگیرید بهتر است سراغ گزینه دیگری بروید. برای مثال تراشه Ryzen 5 2400G چهار هسته با فناوری SMT دارد که در مجموع ۸ رشته پردازشی در اختیار شما قرار می‌دهد. این درحالیست که قیمت آن تنها ۲۰ دلار با پردازنده Ryzen 5 1600‌ که دارای ۶ هسته دارای SMT، یعنی ۱۲ رشته پردازشی است تفاوت دارد. البته باید یک GPU‌ جداگانه هم خریداری کنید.

Ryzen APU quad core

۴- بازی‌ها حداکثر 1080p اجرا می‌شوند

تراشه‌های APU‌جدید واقعا خوب هستند، البته اگر سطح توقعتان را منطقی نگه دارید. روی کاغذ توان گرافیکی می‌تواند پاسخگوی تراشه‌ها برای بازی‌های 720p باشد، اما بسیاری از بازی‌ها بخصوص آن‌ها که گرافیک پایین‌تری دارند با رزولوشن 1080p هم به خوبی اجرا می‌شوند. البته که همچنان 720p گزینه بهتری خواهد بود.

به دستگاهی رایانه بازی می‌گویند که حداقل بتواند بازی‌ها را با ۵۰ فریم در ثانیه در رزولوشن 1080p و گرافیک متوسط به بالا اجرا کند. با این تعریف شاید APUهای رایزن شما را ناامید کنند. حتی در کنار سریع‌ترین رم DDR4 باز هم نمی‌تواند بازی‌های جدید را به خوبی اجرا کند، کاری که کارت گرافیک‌های GeForce GTX 1050‌ و Radeon RX560‌ به راحتی از پس آن بر می‌آیندو

۳- فقط ۸ مسیر PCIe پشتیبانی می‌شوند

یکی از اقدامات رایزن برای پایین نگه داشتن قیمت APUهایش، کاهش دادن مسیرهای PCIe به نصف بوده است. پردازنده‌های معمولی رایزن مانند Ryzen 1200 دارای ۱۶ مسیر نسل ۳ هستند که در تئوری می‌توانند اطلاعات را با سرعت 32 GBps منتقل کنند. این سرعت برای تراشه‌های APU عدد 16 GBps است.

البته شما تا زمانی که نخواهید یک بازی با گرافیک بالا را اجرا کنید متوجه این افت سرعت نخواهید شد. اما به‌هرحال پهنای باند برای بسیاری از افراد مهم است. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که می‌خواهید از هر چیز بهترینش را داشته باشید، شاید بهتر باشد سراغ پردازنده‌های دیگر بروید.

MotherBoard

۲- نیاز به به‌روزرسانی BIOS دارید

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند نظر شما را در خرید APUها رایزن عوض کند این است که مادربرد قبلی شما برای پشتیبانی از این تراشه نیاز به به‌روز رسانی BIOS خواهد داشت. برخی مشتریان گفته اند که فروشگاه‌های MicroCenter هزینه ۲۰ دلاری برای این به‌روز رسانی دریافت می‌کنند. البته گزینه تعویض مادربرد هم روی میز است که به معنی هزینه حداقل ۷۰ دلاریست.

۱- می‌خواهید منتظر هسته‌های Zen+ بمانیدمقاله‌های مرتبط:

شاید مهمترین دلیلی که بتواند شما را از خرید APUهای رایزن منصرف کند همین نکته باشد. در حال حاضر تمام پردازنده‌های سری رایزن ای‌ام‌دی از هسته‌های پردازشی ZEN استفاده می‌کنند. ای‌ام‌دی برنامه دارد که تا ماه آوریل سال جاری سری جدید پردازنده‌های خود با هسته‌های ZEN+ را رونمایی کند. این پردازنده‌ها دارای ویژگی‌های بهبود یافته در زمینه فرکانس کاری، توان اورکلاک و رفع برخی ایرادات نسخه اول هستند.

البته احتمالا مدتی طول می‌کشد تا APUهای دارای هسته‌های پردازشی ZEN+ وارد بازار بشوند، اما اگر از آن دسته افراد هستید که می‌خواهید بهترین را داشته باشید شاید ارزشش را داشته باشد چند ماه صبر کنید.

AMD ZEN+

بیشتر بخوانید:




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تراشه‌های APU برای چه مشتریانی مناسب است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..