تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




همه جریان ها و گروه های مختلف در آیین نامه جدید حق اعتراض دارند

مرتضی مبلغ؛ معاون سیاسی وزارت کشور در دوره اصلاحات نوشت: قانون اساسی ضوابط مشخصی برای برگزاری هر نوع تجمعی تعیین کرده است و این‌طور نیست که نتوان به نظر صریحی دراین‌باره رسید. تاکید قانون این است که تجمع با هر عنوان و از جانب هر گروهی آزاد است؛ البته به این شرط که مخل مبانی اسلام نباشد.

در تدوین آیین نامه جدید همه جریان ها اعم سیاسی و غیر سیاسی حق اعترض دارند

همچنین قانون به گروه‌ها این اجازه را داده است که بدون هر مجوزی اقدام به برگزاری تجمع کنند، اما از آنجایی که وزارت کشور متولی حفظ آرامش عمومی است، باید به این وزارتخانه اطلاع بدهند تا در صورت به وجود آمدن مسئله‌ای حاشیه‌ای و رادیکال، اهرم‌های بازدارنده‌ای باشد که از مختل شدن فضا جلوگیری کند. اما قانون اساسی راهپیمایی‌ها را منوط به کسب مجوز از کمیسیون ماده ۱۰ دارد که البته این معنی‌اش این نیست که کمیسیون بدون دلیل قانع‌کننده‌ای با برگزاری راهپیمایی مخالفت کند.
 
به‌هرحال در شرایطی که همه سلیقه‌های فعال در عرصه سیاسی حق اعتراض را پذیرفته‌اند و همچنین همه اذعان دارند که به این حق تا به امروز آن‌طور که باید توجه نشان داده نشده، لازم است در تدوین آیین‌نامه جدید، نگاهی باز و واقع‌بینانه لحاظ شود تا از این پس همه جریان‌ها و حتی گروه‌هایی که سیاسی نیستند هم بتوانند از حق اعتراض استفاده کنند تا از این طریق قدم مثبتی برای احقاق یکی از حقوق مهم شهروندی برداشته شود.
 
همچنین باید این را هم در نظر داشت که هر اعتراض و تجمعی لزوما سیاسی نیست و دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی هم می‌تواند دلیلی بر برگزاری گردهمایی‌های اعتراضی باشد. درواقع لازم است برای جریان‌های مدنی هم این فضا را فراهم کرد تا بتوانند حرف‌های خود را به شکل‌های مختلف طرح کنند.
 
زیرا اگر تجمع‌ها و راهپیمایی‌ها محدود به کنش‌های سیاسی شود، باعث خواهد شد تا فضای سیاسی مسموم شود و طبیعی است که مسموم شدن عرصه سیاست باعث خواهد شد تا هم نظم جامعه به هم بریزد و هم اینکه کشور با پدیده هزینه‌سازی به نام بی‌اعتمادی مواجه شود. در پایان ذکر این نکته ضروری است که آزادی ابراز عقیده یکی از ابتدایی‌ترین حقوق قلمداد می‌شود و هر نظام یا حکومتی که مردم را از این موهبت محروم کند، به نادیده گرفتن دموکراسی متهم می‌شود و قاعدتا مشروعیتش را خدشه‌دار خواهد دید.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: yaghayedaily.ir

loading...

loading...




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «همه جریان ها و گروه های مختلف در آیین نامه جدید حق اعتراض دارند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..