تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روبات‌های میکروسکوپی؛ نسل جدید شیمی‌درمانی بدون درد و عارضه

این نانو روبات‌های می‌توانند درون بدن انسان به دنبال سلول‌های سرطانی بگردند و بدون آسیب رساندن به سایر سلول ها، آن‌ها را نابود کنند.

زمانی که این روبات‌ها به تومورسرطانی می‌رسند ماشین کوچکی تعبیه شده درآنها مسیرتغذیه خون به سلول را از بین می‌برد و به این ترتیب تومور سرطانی نابود می‌شود.

کارشناسان با انجام این آزمایش شاهد دوبرابر شدن نابودی تومور‌های سرطانی تنها درعرض چند روز دربدن موش‌ها شده اند.

محققان دانشگاه آریزونا امیدوار هستند نسل جدید روبات‌های میکروسکوپی بتوانند جایگزینی مناسب برای شناسایی و تخریب تومور‌های سرطانی باشد.

این روبات‌ها که به شکل برگه‌های DNA بدن ساخته شده اند هزاربارکوچکتر از تارموی انسان هستند و با قطع جریان خون مستقیم به تومور سرطانی، آن را از بین می‌برند.


درمان‌های کنونی بیماری سرطان شامل شیمی درمانی، پرتو درمانی و جراحی است که دراین روش‌ها افزون بر تومور‌های سرطانی، سلول‌های سالم بدن انسان نیز نابود می‌شوند.

بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان دراثر عارضه‌های جانبی ناشی از شیمی درمانی جان خود را از دست می‌دهند و به همین دلیل نیاز به استفاده از یک روش درمانی بی خطر، اما با اثربخشی بالا است. این روبات‌ها قابلیت برنامه ‌ریزی دارند و برای انجام وظایف بسیارخاص و ظریف طراحی شده اند.

دانشمندان از تکه‌های DNA برای ساخت صفحه‌های تشکیل دهنده ساختار ربات استفاد می‌کنند سپس با استفاده از هنر اُریگامی آن‌ها را به اندازه و ساختار‌های مختلف تقسیم می‌کنند.

در این شیوه آنزیم انسداد خون به نام ترومبین به سیستم هدایت مولکولی تومور سرطانی ارسال می‌شود و به این ترتیب خون رسانی به این سلول متوقف می‌شود.


این فناوری می‌تواند برای درمان بسیاری از سرطان‌ها با توجه به ابعاد بسیار کوچک ربات‌ها و اینکه عروق خونی درتمامی بخش‌های بدن وجود دارند درآینده مورد استفاده قرارگیرند.

کارشناسان اعلام کرده اند با بررسی این روش برروی موش‌های آزمایشگاهی هیچ عارضه جانبی ازجمله لخته شدن خون، تحریک سیستم ایمنی بدن یا ورود نانو ربات‌ها به مغز و بروز سکته مغزی ایجاد نشده است و این روش می‌تواند درآینده تحولی عظیم در درمان سرطان‌های مرگبار باشد.

نانو روبات‌ها پس از ۲۴ ساعت ماندگاری دربدن و نابود کردن سلول‌های سرطانی، پاکسازی و تخریب شده و از بدن دفع می‌شوند.

نتیجه این پژوهش در نشریه بیو تکنولوژی طبیعت (Nature Biotechnology) به چاپ رسیده است.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روبات‌های میکروسکوپی؛ نسل جدید شیمی‌درمانی بدون درد و عارضه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..