تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از شیوع آنفلوانزای پرندگان در تهران تا مهم‌ترین دلایل افزایش سرطان در ایران

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ودرمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

مهم‌ترین دلایل افزایش سرطان در کشور چیست؟

 علی قنبری مطلق  رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت  درخصوص جدیدترین وضعیت بیماری سرطان در کشور با بیان اینکه سالانه 100 هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می شوند، گفت: برای اینکه جوامع را باهم مقایسه کنیم یا اینکه یک کشور را در بازه زمانی مختلف با خودش مقایسه کنیم، از شاخصی به نام ASR یا بروز استاندارد شده سنی استفاده می کنیم.

وی افزود: در ایران براساس آخرین و جدیدترین آمار، به ازای هر 100 هزار نفر، 173 مرد و 137 زن به سرطان مبتلا می شوند، البته این عدد در مقیاس جهانی به ترتیب 205 و 165 نفر به ازای هر 100 هزارنفر است، بنابراین بروز سرطان در ایران کمتر از متوسط جهانی است، اما نکته ای که اهمیت دارد، این است که بروز سرطان در کشورهای مختلف به خصوص در کشورهای درحال توسعه درحال افزایش است و بیشترین افزایش را در منطقه شرق مدیترانه مشاهده می کنیم و طبق تقسیم بندی های سازمان جهانی بهداشت ایران را نیز شامل می شود.

قنبری مطلق با بیان اینکه مهم ترین دلایل افزایش سرطان در ایران افزایش امید به زندگی در مردم است، خاطرنشان کرد: امید به زندگی در ایران در طول چهار دهه اخیر، کمتر از 60 سال بوده، اما در حال حاضر امید به زندگی در ایران در مردان 74 سال و در زنان به 78 سال رسیده است و طبعا با افزایش سن مردم و پیش رفتن به سوی سالمندی، تعداد بروز سرطان در کشور افزایش پیدا می کند.

معاینه چشم دختر خردسال از سوی وزیربهداشت در راهپیمایی ۲۲ بهمن + فیلم

وزیربهداشت در مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن چشم کودک خردسالی را معاینه کرد.

کشف لاشه پرندگان مبتلا به نوع آنفلوانزا پرندگان در حاشیه دریاچه خلیج فارس تهران

محمدمهدی گویا  رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درمورد شبهات ایجاد شده مبنی بر مشاهده لاشه های پرندگان مبتلا به آنفولانزا در حوالی دریاچه خلیج فارس در تهران گفت: لاشه های پرندگانی که در اطراف دریاچه خلیج فارس پیدا شده، مورد آزمایش قرار گرفت و بر اساس این آزمایشات، مشخص شد آنها مبتلا به آنفولانزای نوع H5N8 هستند که مدت زمان طولانی در بخش های مختلفی در کشور در میان پرندگان دیده و منجر به تلفات زیادی در پرندگان شد.

وی گفت: تاکنون بیماری انسانی ناشی از این نوع ویروس نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا دیده نشده است، به همین دلیل جزو ویروس های آنفولانزایی است که احتمال خطر پایینی برای انسان دارد.

گویا گفت: نکته قابل توجه این است که ویروس های آنفولانزا سریع تغییر می کند و تغییرات باعث می شود، بیماری زایی آنها هم شدت و ضعف پیدا کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ممکن است ویروس آنفولانزایی که در حال حاضر خطر کمتری دارد، با تغییر کوچکی تبدیل به ویروس بزرگ و خطرناک تری شود.

تشخیص نوع سوختگی و راه‌های درمان آن/ ممنوعیت استفاده از خمیردندان و سیب زمینی روی سوختگی

غلامرضا معصومی، متخصص طب اورژانس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: افراد بسیار زیادی به علل مختلفی درجاتی از سوختگی را تجربه می‌کنند که اغلب سوختگی‌ها خفیف بوده و با روش‌های خانگی مناسب قابل درمان هستند، اما در برخی موارد بر اثر شدت آسیب و وسعت سوختگی لازم است فرد حتما به پزشک مراجعه کند تا اقدامات درمانی فوری انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه به مهم‌ترین علل سوختگی اشاره کرد و گفت: تماس با آتش، سوختگی با گاز، برق یا مواد شیمیایی، آفتاب سوختگی، تماس پوست با وسایل داغ مانند فر، ماهی تابه، اشعه، بخار، آب داغ و روغن داغ از علل اصلی سوختگی محسوب می‌شوند.

معصومی با اشاره به اقدامات درمانی در سوختگی عنوان کرد: در مواجهه با سوختگی‌های شدیدتر باید بی‌درنگ با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس گرفت  یا به مراکز درمانی مراجعه کرد تا از عوارض ناشی از سوختگی یا حتی مرگ جلوگیری کرد.

این متخصص طب اورژانس در ادامه به انواع سوختگی، علائم و درمان آنها اشاره کرد و گفت: سوختگی درجه یک کمترین آسیب پوستی را به دنبال دارد و تنها به بیرونی‌ترین لایه پوست صدمه می‌زند و قرمزی، التهاب جزئی و درد علائم سوختگی درجه یک محسوب می شود، این نوع سوختگی معمولاً ظرف هفت روز بهبود پیدا می کند و جای زخم باقی نخواهد ماند، توصیه برای سوختگی درجه یک  شستن با آب سرد به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه است و نیازی به پانسمان محل سوختگی نیست.

میزان هزینه درمان مفاصل در کشور / کاهش سن آرتروز زانو در خانم‌های ایرانی به ۵۰ سال

 محمد رازی رئیس انجمن جراحی زانو و آرتروسکپی و آسیب‌های ورزشی در خصوص میزان هزینه درمان مفاصل در کشور خاطرنشان کرد: این درمان به‌ دلیل استفاده از تجهیزات نوین هزینه بالایی در مقایسه با دیگر کشورها همچون هندوستان و تایلند دارد، ولی در مقایسه با کشورهای اروپایی هزینه بسیار پایین است.

وی با اعلام اینکه دلیل افزایش آسیب‌های مفصل زانو، مد شدن ورزش‌های خطرناک در دنیا و اضافه وزن است، گفت: سبک زندگی شهری و کم تحرکی باعث چاقی در افراد می شود که در نتیجه این امر باعث افزایش مشکلات مفاصل زانو می‌شوند، متاسفانه این آسیب مفاصل در حال شیوع به سنین پایین جامعه است، آرتروز زانو در خانم‌های ایرانی به سنین ۵۰ سال رسیده که یک سن پایینی است.

یک چهارم واحد‌های درمانی کشور موقوفه هستند/ وقف، چراغی که فرد برای آخرت خود روشن می‌کند

سید حسن هاشمی وزیر بهداشت ضمن تقدیر از رئیس و مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه به دلیل همراهی با وزارت بهداشت، گفت: مشکلات لاینحل چند دهه ای بیش از 240 موقوفه حوزه سلامت با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه برطرف شده است.

وی با بیان این مطلب افزود: حدود یک چهارم از واحدهای بهداشتی و درمانی از جمله 133 بیمارستان کشور، موقوفه هستند که خدمات بسیار ارزشمندی را به مردم ارائه می دهند.

هاشمی از وقف به عنوان یکی از سنت های نیکو از گذشته تاکنون یاد کرد و افزود: امروزه افراد نیکوکار بسیار زیادی در کشور وجود دارند که با سازمان اوقاف و امور خیریه همکاری دارند اما از همه مهم‌تر، همت بالای سازمان اوقاف و امور خیریه جهت رعایت نکات مورد نظر واقفین در وقف نامه است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: وقف، هبه و نذر در حوزه سلامت و ارائه خدمات به مردم، نقش مهم و ویژه ای دارد و چراغی است که فرد برای آخرت خود روشن می کند و از سوی دیگر، وقف از آموزه های ارزشمندی است که فرد برای نسل های بعدی به یادگار می گذارد.

هاشمی با بیان اینکه از فرهنگ وقف در حوزه بهداشت و درمان می توان بهره های زیادی برد، یادآور شد: از واقفین در قید حیات، فوت شده، فرزندان، وارثان آنها و همچنین سازمان اوقاف و امور خیریه تشکر می کنم و امیدواریم که همکاری ها ادامه داشته باشد.

واکسن ایرانی آنفولانزا به بازار آمد

فریبا میرزایی قائم مقام و مسئول فنی یک شرکت دانش بنیان در حوزه دارو

اظهار کرد: این شرکت در راستای ارتقای تولیدات داخلی اقدام به ساخت واکسن هموفیلوس آنفولانزا کرده است، این واکسن برای کودکان کمتر از  2 سال و افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی بوده مصرف می شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه واکسن هموفیلوس آنفولانزا به دلیل آنکه از باکتری گرفته می شود با نمونه مشابه خارجی هیچ‌گونه تفاوتی ندارد، این واکسن پس از انجام مراحل آزمایشی بر اثر تزریق آن در بیماران هیچ عوارضی دیده نشده است.

میرزایی در خصوص سطح ایمنی واکسن هموفیلوس آنفولانزا عنوان کرد: این واکسن از سطح ایمنی بالایی برخوردار است و از اثربخشی بالایی برخوردار است.

مهم ترین برنامه‌های آینده سلامت در چارچوب برنامه و اولویت‌های ابلاغی رئیس جمهوری

اهم برنامه‌های آینده بخش سلامت در چارچوب برنامه و اولویت‌های ابلاغی رئیس جمهوری اعلام شد.

واکنش عضو کمیسیون بهداشت مجلس به اعطای مجوز سونوگرافی به متخصصان زنان

حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان  و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در واکنش به آئین نامه مجوز سونوگرافی به متخصصان زنان و زایمان گفت: در اغلب مواقع مردم به خصوص ساکنان مناطق محروم از نبود پزشک متخصص گله دارند به ویژه در مواقع ضروری عدم دسترسی به این دسته از پزشکان از جمله مشکلاتی است که گریبان گیر مردم و مراکز بهداشت و درمان منطقه است.

شهریاری به یکی از مزایای انجام سونوگرافی از سوی متخصصان زنان و زایمان اشاره کرد و گفت: بسیاری از خانم ها به دلایل مذهبی و فرهنگی، تمایلی به انجام سونوگرافی توسط رادبولوژیست مرد ندارند، بنابراین ترجیح می دهند جهت انجام سونوگرافی به متخصصان زنان و زایمان مراجعه کنند که این دستورالعمل می تواند این مشکل را نیز برطرف کند.

مصرف دخانیات موجب بروز ۱۴ نوع سرطان می‌شود

احمد جنیدی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: هزینه های بهداشتی مصرف دخانیات برای درمان بیماری های مرتبط در ایران سالیانه حدود 200 هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

وی گفت: شواهد جهانی نشان می دهد، هزینه های مربوط به مراقبت های بهداشتی تنها 30٪ از کل هزینه های اقتصادی مصرف دخانیات را شامل می شود.

جنیدی افزود: این در حالی است که عمده هزینه اقتصادی مصرف دخانیات (70٪) مربوط به از دست دادن بهره وری ناشی از مرگ زودرس یا از دست دادن روزهای کاری و غیبت از کار بعلت ابتلا به بیماری های ناشی از مصرف دخانیات است.

جنیدی گفت: مصرف دخانیات موجب بروز حداقل 14 نوع سرطان می شود و بیش از 90 درصد موارد سرطان ریه در افراد مصرف كننده دخانیات رخ می دهد.ی افزود: دخانیات عامل مرگ سالیانه هفت میلیون نفر در جهان است که از این تعداد 900 هزار مرگ فقط به دلیل مواجهه با دود آن رخ می دهد، افرادی كه مصرف كننده نیستند ولی در معرض مواجهه با دود ناشی از مصرف دیگران هستند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از شیوع آنفلوانزای پرندگان در تهران تا مهم‌ترین دلایل افزایش سرطان در ایران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..