تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ساخت پیچیده‌ترین مدل کوچک کبدی

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این "اُرگانوید" (organoids) یا همان نسخه کوچک شده عضو بدن به طور بالقوه می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا به شناخت بیماری‌های ارثی کبد پی ببرند و همچنین سرعت تلاش برای ایجاد بافت کبدی در آزمایشگاه برای پیوند به بیماران را افزایش می‌دهد.

"شای سوکر" (Shay Soker)پزشک و استاد مرکز ترمیم پزشکی وِیک فارِست، گفت: این مدل، رشد جنینی وعملکرد کبد انسان را بهتر تقلید می‌کند. ما انتظار داریم این اُرگانویدها، درک ما از چگونگی بیماری‌های کبدی، به خصوص بیماری‌های ارثی را بالا ببرند.

اُرگانویدهای کبد که از سلول‌های انسانی ساخته شده‌اند، قطرشان کمتر از یک سوم اینچ است. کبد تولید شده در این تحقیق، یک مدل کاربردی از رشد کبد انسان را ارائه می‌دهد.

برای ساخت این اُرگانویدها، دانشمندان اجازه می‌دهند سلول‌های پروژنیتور کبد جنینی، سلول نابالغی که قرار است تبدیل به یک سلول مخصوص کبد شود، در یک دیسک کوچک جمع‌آوری شود. این دیسک‌ها از کبد راسو اهلی ساخته شده‌اند که برای حذف تمام سلول‌های حیوانی پردازش شده است. اُرگانویدهای حاصل که در عرض دو تا سه هفته گردآوری می‌شوند، برای اولین بار توسعه مدل واقعی کبد انسان را طراحی می کنند.

بیشتر بخوانید: از «سرطان کبد» چه می‌دانید؟

دانشمندان نشان دادند که این اُرگانویدها "هپاتوسیت‌ها" (hepatocytes) که سلول‌های اصلی بافت کبد هستند را تولید می‌کنند. این دستاورد نشان دهنده یک پیشرفت بزرگ در ایجاد بافت کبد برای پیوند به بیماران است.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

پیچیده‌ترین مدل کوچک کبدی ساخته شد



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ساخت پیچیده‌ترین مدل کوچک کبدی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..