تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نخستین پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی مردم انجام شد/مسائل دینی و قرآنی مردم امروز با دهه ۶۰ متفاوت است

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛مراسم رو نمایی از نخستین پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی مردم در شهر تهران با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی،رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و جمعی از فرهیختگان و مسئولان قرآنی روز 4 شنبه 25 بهمن در سالن اجتماعات سازمان دارالقرآن الکریم برگزارشد.

قره شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن گفت: بعد از انقلاب ودرطول ۳۹ سال فعالیت های قرآنی ما پیشرفت های خوبی داشته است و قابل قیاس با دوران قبل از انقلاب نیست .

وی ادامه داد: وجود قاریان و حافظان قرآن ، موسسات قرآن ،کارهای مختلف حاکی از این است که روند رو به رشد را در حوزه های مختلف قرآنی را شاهد بودیم .

رئیس سازمان دارالقرآن عنوان کرد: البته در حوزه های پژوهشی دچار کم کاری و غفلت بودیم و بسیاری از برنامه ها که با موضوعات مختلف قرآنی که در کشور برگزار شد بیشتر پایبند به تجربه های شخصی بود. به همین خاطر باید جایگاه پژوهش در فعالیت های قرآنی ارتقا پیدا کند و اگر برنامه ها با پژوهش انجام شود از لحاظ تاثیر گذاری ارتقا پیدا خواهد کرد و باید همه بخش های مختلف قرآنی برای این موضوع سرمایه گذاری کنند .

قره شیخلو اظهار داشت:به هر حال نیاز مردم در دهه ۹۰ نسبت به مسائل دینی و قرآنی احساس می کنند قطعا شرایط و ویژگی آن با دهه ۶۰ و ۷۰ متفاوت شده است اگر می خواهیم کارهای قرآنی ما به روز باشد و متناسب با نیاز مردم باشد و قشر جوان و نوجوان را تحت پوشش قرار بدهد و این کارها نیاز به پژوهش و مطالعاتی دارد و در حوزه قرآن در بخش پژوهش ضعیف هستیم .

وی بیان کرد: سال گذشته پژوهش قرآنی آغاز شد و سال های قبل با همکاری معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی صورت گرفته است و از زحمات آنها تشکر می کنیم.

رئیس سازمان دارالقرآن عنوان کرد: ضرورت دارد این پژوهش قرآنی که در سطح شهر تهران انجام شده است در سال آینده در سطح ملی پژوهش قرآنی را بررسی کنیم قطعا این کار پژوهشی که در این سطح انجام شد نظراتی مختلفی را در پی خواهد داشت و ما از دوستان می خواهیم نظرات خود را در سطح کشور بیان کنند.

فروغی مدیر اجرایی پژوهش پایبندی به قرآن کریم گفت: از سال 1383 در دفتر پژوهش های کاربردی سازمان تبلیغات کلان موضوع دین داری را در حوزه اجتماعی در دستور کار قرار دادیم که ریز موضوعاتی را برای آن تعریف کردیم که مهترین آن ها ممکن بودن یا نبودن سنجش دینداری بود.

وی ادامه داد: حوزه اعتقادی عواطف مناسک رفتاری پیامدها و آگاهی و دانش در حوزه دین مهمترین گونه های این پژهش بود که در پژوهش سنجش دینداری در سال 86 نمونه اماری از بین مرکز 5 استان بود و سال گذشته موج دوم دینداری را در سطح کشور انجام دادیم که نتایج آن حاصل شده است اما هنوز اطلاع رسانی نشده است.یکی از ریز موضوعات در پژوهش های گذشنه پوشش و حجاب زنان ایران بود که در چند مرحله یعنی استان تهران پنج استان و در سطح ملی انجام شد. همچنین پژوهشی در زمینه عوامل موثر بر نفوذ اجتماعی روحانیت صورت گرفت.

مدیر پژوهش پایبندی به قرآن کریم اظهار داشت: در فعالیت فرابخشی و درون بخشی و بین دستگاهی چند موضوع در دستور کار قرار گرفته به طور مثال در سال 94 در اجلاس سراسری نماز مقرر شد نماز و تعالی فرهنگی مد نظر قرار گیرد که بحث علمی آن بر عهده معاونت پژوهشی بود. سال 93 نیز به پیشنهاد معاونت پژوهشی دارالقرآن مقرر شد پژهشی در حوزه قرآن انجام شود اما در آن سال به دلیل تغییر مدیریت پژوهشی دارالقرآن این امر محقق نشد اما پس از مدتی پژوهش آغاز و شورای سیاستگذاری با حضور مسؤولان شکل گرفت. برای پژوهش لازم بود که از یک مدل منسجم علمی و چارچوب مفهومی استفاده کنیم بر همین اساس زمانی برای این امر صرف شد که در نهایت از مدل دینداری در پژوهش قرآنی استفاده کردیم.

وی بیان کرد: در این پژوهش تهران به 10 منطقه و سه شاخص سرمایه اقتصادی و تحصیلات و مهاجرت تقسیم شد و نمونه آماری 1200 نفر از مردم شهر تهران بود.فراغت معطوف به قرآن در سه بخش فراغت معطوف به مطالعات مکتوبات قرآنی, استفاده از رسانه های تصویری مدرن و محصولات صوتی و تصویری تقسیم شده است. یکی دیگر از ابعاد پژهش عواطف معطوف به قرآن است که این بُعد نیز به 12 سنجه تقسیم شد و آگاهی و دانش قرآنی نیز در پژوهش مدنظر قرار گرفته است. البته در این پژوهش بعد دانشی را به عنوان سنجه قرار ندادیم.

فروغی در خصوص هدف پژوهش گفت: ما بالاترین سرمایه را داریم بنابراین علاوه بر ارتقای آن باید از موانع رشد فعالیت‌های قرآنی جلوگیری کنیم.

بر اساس پژوهش بیشتر افراد تاحدودی اعمال خود را با قرآن معطوف می سازند و در گویه فراغت معطوف به قرآن هم تعداد کمی از افراد با قرآن انس می‌گیرند. همچنین مقیاس دانش قرآنی پاسخ نمونه اماری خوب و بسیار خوب به طور یکسان بود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نخستین پژوهش میدانی از وضعیت قرآنی مردم انجام شد/مسائل دینی و قرآنی مردم امروز با دهه ۶۰ متفاوت است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..