تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ماه‌های دوازده گانه سال را به نوعی دیگر در ابرکوه تجربه کنید

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در میان سه شهر تاریخی اصفهان، یزد و شیراز، شهری قرار گرفته است که امروزه با عنوان ابرکوه شناخته می‌شود.

این شهر بنا بر آنچه در اسناد تاریخی آمده است، قدمت زیادی دارد اما تاریخ دقیق شکل‌گیری‌اش مشخص نیست. البته احمد‌بن حسین نویسنده سده نهم هجری در کتاب «شناخت ابرکوه و قدمت آن» نوشته است: «زمانی که اسکندر یزد کنونی را به عنوان زندان قرار داد (یعنی زمانی که تازه یزد را بنیان نهاد) نایبی برای خود در «ری» تعیین نمود که از ایالات ابرقو-اصفهان-اصطخر-قم خراج به نزد وی می‌فرستاد.»

ماه‌های دوازده گانه سال را به نوعی دیگر در ابرکوه تجربه کنید


بنا بر این گزارش، اگر آنچه در کتاب «شناخت ابرکوه و قدمت آن» آمده است، درست باشد قدمت ابرکوه بیشتر از یزد است.

شایان ذکر است ابرکوه در گذشته بر سر راه ابریشم بوده است. این شهر در گذشته شامل 12 قریه با نام‌های آبان، آذر، دی، بهمن، اسفند، فروردین، اردیبهشت، خرداد، مرداد، تیر، مهر و شهریور بوده است.

هم‌اکنون نیز اکثر این قریه‌ها با نام اصلی خودشان شناخته می‌شوند البته نام چند قریه در گذر زمان تغییر کرده است؛ به طور مثال قریه‌های شهریور، اردیبهشت، مهر،تیر، فروردین و مرداد امروزه با نام‌های شهرآباد، اردی، مهرآباد، تیرک، فراغه و مدوئیه شناخته می‌شوند.

گفتنی است؛ بر اساس آنچه در اسناد تاریخی آمده است شاخه اصلی جاده ابریشم به روستای اسفندآباد نزدیک است.

ماه‌های دوازده گانه سال را به نوعی دیگر در ابرکوه تجربه کنید

یادآور می‌شود؛ از جاذبه‌های تاریخی ابرکوه می‌توان به مجموعه پردیس ابرکوه، سرو4500ساله، گنبد عالی، مسجد جامع ابرکوه، گنبدخانه سیدون، یخچال عظیم خشتی، خانه صولت، منار، آرامگاه عزیزالدین نسفی و خانه آقازاده و بادگیر آن اشاره کرد. اسکناس‌های 20هزار ریالی از سال1393 با طرحی از نمای خانه تاریخی آقا زاده منتشر شده است.

ماه‌های دوازده گانه سال را به نوعی دیگر در ابرکوه تجربه کنید

خاطرنشان می‌شود خانه آقازاده و بادگیر آن در24بهمن ماه سال1375 به ثبت ملی رسیده است. این خانه در دوره قاجار ساخته شده است و متعلق به سیدحسین ابرقویی است.

انتهای پیام/

روستای دوازده ماهه ایران!



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ماه‌های دوازده گانه سال را به نوعی دیگر در ابرکوه تجربه کنید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..