بر اساس گزارش معاون وزیر ارتباطات، به دلیل مشکلاتی که برخی از مشترکان تلفن همراه با روشن کردن گوشیهای قدیمی خود در طرح رجیستری داشتهاند، به زودی پایش اطلاعات گوشیها آغاز میشود.
حسین فلاح جوشقانی در حاشیه کنفرانس تخصصی اینترنت اشیاء با اشاره به اجرای مرحله سوم طرح رجیستری از ۲۸ بهمن ماه با برند الجی، مشترکان و خریداران این گوشی باید دقت داشته باشند که در زمان خرید شناسه گوشی، شماره فعالسازی و سیمکارت خود را از طریق شمارهگیری کد دستوری *۷۷۷۷# انجام دهند.
به گفتهی وی، با ثبت گوشیهای الجی خریداری شده از این تاریخ در شبکه، سایر گوشیهای این برند که از سوی خریداران ثبت نشدهاند، قاچاق محسوب میشود و از شبکه مخابراتی قطع خواهند شد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی با اشاره به برخی موارد مطرح شده در مورد قطع گوشیهایی که پیش از این خریداری شده بود و در شبکه استفاده نمیشود، اما هم اکنون در شبکه استفاده میشود، گفت:
از اواخر مهرماه و با آغاز فرآیند پایش شبکه مخابراتی، ۱۲۰ میلیون شماره شناسه گوشی (IMEI) که متعلق به گوشیهای در دست مردم بود پایش و در شبکه ثبت شد. این تعداد مربوط به گوشیهایی بود که در آن بازه زمانی به صورت فعال مورد استفاده قرار داشت.
وی افزود:
هم اکنون در این بازه زمانی ممکن است برخی که تاکنون از گوشیهای قدیمی خود استفاده نکرده باشند، در اجرای طرح رجیستری مشمول این طرح شده و شبکه گوشی آنها را به دلیل ثبت نشدن غیرقانونی تشخیص دهد و به همین علت برای آنها پیامکی مبنی بر اینکه ظرف یک ماه گوشیشان از شبکه خارج میشود ارسال شده است.
بر اساس گزارش معاون وزیر ارتباطات، مشترکانی که با این مشکل مواجه شدهاند میتوانند با تماس با شماره ۰۹۶۳۶۶ این مشکل را برطرف کنند، چرا که شبکه در مورد نو یا دست دوم بودن این گوشیها تشخیص نداده است.
وی افزود:
مضاف بر این، قصد داریم از طریق اپراتورها و سامانههای موجود اطلاعات دو سال قبل گوشیهایی که در شبکه فعال بودهاند را شناسایی و پایش کنیم که گوشیهایی را که در این بازه زمانی ممکن است خاموش باشند اما مجدداً به شبکه بازگشتهاند شناسایی شوند و پیامکی برای قطع رجیستری به آنها ارسال نشود.
بر اساس گزارش وی، فرآیند تغییر مالکیت گوشی نیز در سامانه رجیستری دیده شده است و متقاضیان میتوانند در صورتی که میخواهند سیم کارت جدیدی روی یک گوشی استفاده کنند از طریق کد دستوری *۷۷۷۷# فرآیند تغییر مالکیت را طی کرده و گوشی و سیمکارت خود را قابل استفاده کنند.
پیگیری کلاهبرداری از شمارههای هوشمند ۹۰۹فلاح جوشقانی در مورد برخی موارد سوءاستفاده از ناآگاهی کاربران در استفاده از شمارههای هوشمند تلفن ثابت گفت:
سرویس شبکه هوشمند با کد ۹۰۹ یک سرویس تجاری است که برای کسب و کارها تعریف شده و طی آن کسب و کارها با قرارداد اپراتور از این خطوط برای ارائه خدماتشان به مردم استفاده میکنند.
به گفتهی وی، مطابق با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، هزینه استفاده از این خدمات باید قبل از ارائه خدمت، به مردم اعلام شود و این هزینه نیز در قبوض تلفن ثابت مشترک درج خواهد شد. چنانچه مواردی بوده است که کسب و کار مورد نظر مازاد بر این موضوع هزینه ای را از مشترک دریافت کرده باشد، مورد تائید ما نیست و باید بررسی شود.
وی با تاکید بر اینکه برخی شکایات از سامانه شماره های هوشمند ۹۰۹ به ما اعلام شده است، گفت که مشترکان نسبت به میزان پرداخت، اعتراضاتی داشته اند که این موارد را در سامانه ۱۹۵ بررسی کردیم. اما اینکه از طریق این شماره مبالغی پول رد و بدل شود و یا اقدامات دیگری صورت گیرد موضوعاتی است که تاکنون گزارش نشده و چنانچه مشترکی با این موارد روبهرو شده است، آن را از طریق سامانه ۱۹۵ به رگولاتری اطلاع دهد.
وی تاکید کرد که هزینهی این سرویس باید به صورت دقیقهای و با اطلاع مشترک روی قبض تلفن ثابت بیاید و مشترکان باید توجه داشته باشند که به هیچ عنوان هزینه دیگری از دریافت خدمات شماره های ۹۰۹ نباید پرداخت کنند.