تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کره فنلاندی قاچاق در بازار ایران

به گزارش شمانیوز: لبنیات به عنوان یکی از محصولات مصرفی در سبد غذایی کشور از جهت سلامت بسیار حائز اهمیت است و در چند سال گذشته با رشد تولید در این حوزه توانسته‌ایم در حوزه لبنیات تبدیل به کشور صادرکننده شویم.

بنابر اعلام حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام در سال ۹۵ سی نوع  انواع لبنیات از جمله شیرخشک، ماست، انواع پنیر به کشورهای اطراف و حتی روسیه صادر شده است. اما نکته قابل توجه اینجا است که کره در میان لبنیات به دلیل داشتن تکنولوژی خاص فرآوری تا ۹۰ درصد وارداتی است. البته برخی کارشناسان معتقدند که نوع شیر تولید شده در کشور برای تولید کره چندان مناسب نیست و باید نژاد گاو شیری برای تولید شیر پرچرب اصلاح شود. به عنوان مثال در ابتدای امسال یک واحد بخش خصوصی ۲ هزار رأس گاو شیری سیمنتال را برای نخستین‌بار وارد کشور کرد تا بتواند از شیر ماحصل آن انواع پنیرهای اروپایی از جمله بلوچیز را تولید و روانه بازارهای صادراتی کند.

از طرف دیگر به دلیل نداشتن مراتع سرسبز در کشور و خشکسالی‌های پیاپی دامداران مجبور هستند تا بخش عمده‌ای از هزینه خود را صرف تهیه علوفه وارداتی کنند که از نرخ ارز بسیار تأثیرپذیر است و در نتیجه قیمت تمام شده ماده اولیه لبنی یعنی شیرخام بسیار بالاتر می‌رود.

اگرچه امسال نرخ خرید توافقی و تضمینی شیر به ۱۳۵۰ تومان رسید اما دامداران مجدداً خواستار افزایش قیمت آن هستند تا جایی که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار محصولات پرمصرف لبنی مانند شیر، پنیر و کره حتماً باید با مصوبه سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار قیمت‌گذاری شود. همانطور که امسال پس از کش و قوس فراوان به یک مرتبه کره وارداتی در کشور کمیاب شد و پس از آن با افزایش ۲۰ درصدی قیمت روانه بازار گردید. حالا برخی از سرمایه‌گذاران اروپایی از جمله یک هیأت فنلاندی در حال مذاکره برای سرمایه‌گذاری در حوزه لبنیات در ایران هستند.

امیر اسلام‌نژاد به عنوان همکار این شرکت فنلاندی در ایران در مورد وضعیت بازار لبنیات می‌گوید: یکی از نیازمندی‌های حوزه لبنیات در کشور ما ایجاد زنجیره شیر و تحقیق و توسعه در راستای سلامت تغذیه است. چرا که پایین بودن کیفیت شیر و نبود استانداردهای لازم و همچنین سقف قیمتی که توسط دولت مصوب می‌شود سبب شده تا تولیدکنندگان محدودیت‌های زیادی برای افزایش کیفیت خود داشته باشند چرا که قیمت تمام شده به مراتب بالاتر می‌رود.

وی به عنوان مثال به وضعیت تولید کره در کشور اشاره کرد و گفت: ۹۰ درصد کره مصرفی در کشور از یک شرکت نیوزلندی وارد ایران می‌شود که به شکل فریز شده است در حالی که بسیاری از شرکت‌های اروپایی کره خود را به صورت تازه روانه بازار می‌کنند و از آنجایی که دولت تمایل به حمایت‌ تولیدکننده داخلی دارد در نتیجه سقف قیمتی اجازه ورود برندهای با کیفیت بالاتر را به بازار نمی‌دهد.

وی گفت: قیمت‌گذاری دولتی سبب می‌شود تا هرم طبقه‌بندی قیمت برای انواع برندها برهم ریزد.

اسلام‌نژاد ورود سرمایه‌گذار خارجی به ایران را کاری بسیار دشوار دانست و گفت: به عنوان مثال یک برند لبنیات فنلاندی اکنون می‌خواهد در ایران با تحقیق و توسعه مطلوب و استاندارد آغاز کند اما قیمت محصولات تمام شده آن بالاتر از نرخ مصوبه دولتی است و این مسئله مانعی برای ورود به بازار است جالب‌تر آنکه کره خارجی فنلاندی را به صورت قاچاق وارد کشور می‌کنند و در سوپرمارکت‌های شمال پایتخت به قیمت هر قالب ۲۰۰ گرمی ۲۵ هزار تومان می‌فروشند که هم دولت از حقوق ورودی خود محروم می‌شود و هم نظارتی بر کیفیت آن نیست در حالی که اگر امکان تولید آن در داخل ایران صورت گیرد قیمت آن به یک پنجم کالای قاچاق می‌رسد.

وی افزود: جالب‌‌تر اگر بخواهیم در راستای اقتصاد مقاومتی به تولید بیشتر و اشتغال بیاندیشیم با ورود سرمایه‌گذاری خارجی اشتغال  تولید هم تقویت می‌شود مضاف بر آنکه ایران می‌تواند به عنوان هاب منطقه‌ای قطب تولید لبنیات تبدیل شده و انواع متنوع به ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت اطراف صادر کند.

اسلام‌نژاد همچنین از تصمیم طرف فنلاندی برای راه‌اندازی زنجیره کامل شیر در ایران خبر داد و گفت: این تصمیمی است که سال‌ها است وزارت جهاد کشاورزی بر اجرای کامل آن تأکید دارد و از علوفه دام گرفته تا پرورش تولید شیر، فرآیند و فرآوری و نهایتاً تولید محصول نهایی می‌تواند در یک مجموعه با کیفیت استاندارد انجام شود.

منبع: فارس




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کره فنلاندی قاچاق در بازار ایران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..