تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




این پوست مصنوعی، فشار و دما را حس می‌کند

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایسنا، افرادی که دچار قطع عضو شده‌اند، نمی‌توانند نیروی به‌کارگرفته‌شده در اندام مصنوعی خود را احساس کنند؛ اما ممکن است پوست الکترونیکی قابل‌انعطاف، خودترمیم و صددرصد بازیافت‌پذیری که پژوهشگران دانشگاه کلرادو بولدر ابداع کرده‌اند، این شرایط را تغییر دهد.

این اختراع می‌تواند راه را برای توسعه و عرضه اعضای مصنوعی پیشرفته‌ای هموار کند که به بیمارانی که دچار قطع عضو شده‌اند، قابلیت احساس دما و فشار را در اندام‌های مصنوعی‌شان بدهد.

این ماده ابداعی نازک و نیمه‌شفاف که «پوست الکترونیکی» نام گرفته، برخی ویژگی‌های عملکردی و مکانیکی پوست واقعی انسان را شبیه‌سازی می‌کند.

این پوست مصنوعی برای سنجش فشار، دما، جریان هوا و رطوبت، حسگرهایی دارد که می‌تواند به تولید اعضای مصنوعی بهتر کمک کند. توانایی این پوست الکترونیکی برای احساس فشار، عامل تعیین‌کننده در پیشرفت و بهبود اعضای مصنوعی است.

پوست الکترونیکی با پوشاندن اطراف پروتز، اندام مصنوعی را قادر خواهد ساخت که هنگام نگه‌داشتن یک فنجان یا لیوان، فشار را حس کند. دانستن میزان فشاری که دست مصنوعی برای نگه‌داشتن فنجان به کار می‌گیرد، ممکن است به بیمار در پیشگیری از شکستن ناگهانی لیوان کمک کند.

وی ژانگ، پژوهشگر دانشگاه کلرادو و از سازندگان این پوست مصنوعی می‌گوید: «اگر به کارایی این پوست فکر می‌کنید، پوست واقعی می‌تواند به افراد در پیشگیری از سوختن و صدمه دیدن کمک کند. پوست الکترونیکی می‌تواند اساسا عملکردهای پیشگیری‌کننده را تقلید کند.»

این پوست الکترونیکی همچنین کاربردهای بالقوه‌ای درزمینهٔ رباتیک دارد؛ مثلا می‌تواند با به کار گرفتن گرما و فشار متوسط و بدون نیاز به فشار بیشتر، به‌سادگی خود را با سطوحی مانند دست انسان یا بازوی ربات وفق دهد.

دیگر ویژگی قابل‌توجه این پوست الکترونیکی، توانایی خودترمیمی آن است. ترمیم پوست الکترونیکی شکسته یا بریده‌شده با فرو بردن آن در یک محلول بازیابنده انجام می‌شود و پس‌ازآن، پوست الکترونیکی، ویژگی‌های اصلی خود را دوباره به دست می‌آورد.

پژوهشگران در مقاله‌ای که در مجله Science Advances به چاپ رسیده است، نوشته‌اند: «ویژگی‌های این پوست الکترونیکی، راه را برای دست‌یابی به فناوری اقتصادی و سازگار با محیط‌زیست هموار می‌کند و می‌تواند کاربردهای گسترده‌ای در رباتیک، اعضای مصنوعی (پروتزها)، مراقبت‌های بهداشتی و تعامل انسان و رایانه پیدا کند.»

۵۴۵۴




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «این پوست مصنوعی، فشار و دما را حس می‌کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..