تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شرایط اهدای پلاکت خون

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «سیامک اسدی» رئیس مرکز انتقال خون زنجان با اشاره به این‌که خون مایع حیات بخشی است که از اجزای گوناگونی تشکیل شده است، گفت: بخش مایع خون را پلاسما و بخش دیگر را عناصر سلولی خون تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: پلاسما مایع حیاتی و منحصر به فردی حاوی بیش از ده‌ها ترکیب بیو شیمیایی متفاوت است که با جدا کردن این ترکیبات از هم می‌توان به فرآورده‌های پلاسمایی گران‌بهایی دست یافت. از مجموع 5 لیتر خون تام در یک فرد بالغ 2.8 لیتر آن را پلاسما تشکیل می‌دهد که در عمل 56 درصد از حجم خون را شامل می‌شود.

این مسئول در خصوص شرایط اهدای پلاسمای خون خاطرنشان کرد: معمولاً معاینات فیزیکی و آزمایش بیماری‌های عفونی مطابق مواردی است که برای اهدای خون کامل انجام می‌شود. اهداکننده پلاسما باید همه شرایط یک اهداکننده خون را داشته باشد نظیر سلامت کامل، سن بالای 18 سال، وزن بیش از 50 کیلو گرم باشد.

اسدی با اشاره به دفعات اهدای پلاسما نباید بیش از دو بار در هفته باشد و فاصله بین دو اهدای پلاسما تا حداقل 48 ساعت است، گفت: به طور کلی در طول یک سال نباید بیش از 12 لیتر اهدای پلاسما صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: استاندارد سلامت خون در ایران، بالاتر از آمریکا

رئیس مرکز انتقال خون زنجان در خصوص کاربرد پلاکت در درمان بیماران گفت: پلاکت‌ها نقش اصلی را در بند آمدن طبیغی خون دارند. این سلول‌های خونی عمر کوتاهی دارند و باید ظرف 3 روز پس از اهدا تزریق شوند. بنابراین برای پاسخ گویی به نیاز بیمارستان‌ها باید هر روز پلاکت‌های تازه تهیه کنیم. کاربرد مهم پلاکت‌های تهیه شده در مصرف‌کنندگان مستمر این محصول است که بیماران سرطانی بیماران مبتلا به اختلالات خونی و بیمارانی که پیوند مغز استخوان می‌شوند و بیمارانی که شیمی درمانی می‌شوند جزو این دسته از بیماران هستند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

شرایط اهدای پلاکت چیست؟



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شرایط اهدای پلاکت خون»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..