تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تحولی شگرف در صنعت محروم ترین استان کشور/ خودکفایی ۸۰ درصدی بام نفتی ایران

به گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  صنعت، ازجمله بخش‌های پیشگام اقتصاد کشور در چهار دهه اخیر بوده و با وجودی که در سال‌های اخیر، صنایع مختلف کشور با رکود شدید ناشی از تحریم‌ و سوءمدیریت‌ داخلی مواجه بوده‌اند؛ اما وضعیت صنایع کشور در همین شرایط رکود از رشد و توسعه چشمگیر این بخش حکایت دارد.

آنچه از عدد و رقم‌های رشد صنایع کشور پس از انقلاب، مهم‌تر است، این است که بار اصلی توسعه صنعت کشور در دوران پس از انقلاب بر دوش تولیدکنندگان داخلی بوده و غربی‌ها کمترین کمک را به صنعت ایران کردند و البته از مانع‌تراشی آنها بر سر راه توسعه ایران با استفاده از ابزار تحریم نباید گذشت.

اگرچه صنعت در کهگیلویه وبویراحمد هنوز کمرنگ است اما همه اذعان دارند بعد از انقلاب اسلامی و به ویژه در چند سال اخیر صنعت استان در حال شکوفایی است و هم اکنون با وجود طرح های بزرگ صنعتی در حال اجرا و یا آنها که قرار است اجرا شوند نام استان در این مورد پرآوازه خواهد شد.

امروزه در کشور نام یاسوج ، گچساران ، دهدشت ، بهمئی و دنا بر روی بسیاری از کالاها خودنمایی می کند ، این کالاها ساخته کارگران زحمتکش واحدهای صنعتی استان هستند. 

واحدهای تولید لوله های پلی اتیلن ، واحدهای صنعتی کنستانتره ، کارخانه های آب معدنی معدنی ، کشتارگاههای صنعتی ، مصنوعات فلزی ، بازیافت روغن ، واحدهای تولید انواع نوشیدنی ها از جمله واحدهای صنعتی که در استان فعال هستند و هزاران مهندس و تکنسین و کارگر در آنها مشغول بکارند. 

خسرو باقری 65 ساله و صنعت کار نمونه کشوری که دارای بزرگترین کارخانه تولید لوله پلی اتیلن خاورمیانه در یاسوج است  در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه صنعت کهگیلویه و بویراحمد مولود انقلاب اسلامی است، می گوید: قبل از انقلاب اسلامی تنها واحد صنعتی استان یک کارخانه قند بودکه هم اکنون در تعطیلی کامل به سر می برد اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی چندین شهرک صنعتی با دهها واحد تولیدی و دهها هزار نفر اشتغالزایی در استان تاسیس شده است. 

وی با اشاره به حمایت های فراوان از کارآفرینی ، تولید و صنعت گفت: کدام یک از فرزندان این استان طرحی را برای مصوب شدن و دریافت تسهیلات به مسوولان تحویل داده اند و دولت حمایت نکرده است.

باقری به اهمیت امر سرمایه‌گذاری در جامعه پرداخت و افزود: مساعدت و همکاری با صنعتگران از سیاست‌های اصلی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان بوده و محور اصلی فعالیت های دولت ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، تولید و اشتغال بوده است. 

وی افزود: در تمامی کشورهای جهان مشکلات صنعتی وجود دارد که با تدابیر انجام شده و شناسایی مشکلات صنایع ، صنعت استان از بروز مشکلات مصون نگه داشته می شود . 

وی در مورد تعامل دولت با بخش خصوصی گفت: تعامل خوبی با بخش خصوصی وجود داشته و دارد و بخشی از توسعه رو به رشد صادرات نیز نتیجه همین تعامل بوده است. 

باقری اضافه کرد: بخش خصوصی و دولتی لازم و ملزوم یکدیگر هستند و باید برای تکامل کارکردها با یکدیگر تعامل داشته باشند که این روند در دولت فعلی بیشتر از گذشته وجود دارد. 

وی با توضیح چگونگی بدست آوردن موفقیت های خود گفت: با وجود اینکه هیچ گونه پشتوانه مالی و حتی تحصیلاتی نداشتم ولی با توکل به خدا و حمایت های دولت و شجاعتی که در این زمینه نشان دادم توانستم تغییرات زیادی در زندگی خود و اهالی ایجاد نمایم . 

تحولی شگرف در صنعت محروم ترین استان کشور / خودکفایی ۸۰ درصدی بام نفتی ایران

 توسعه 800 درصدی واحد های صنعتی در کهگیلویه وبویراحمد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: به برکت نظام شکوهمند جمهوری اسلامی ایران و پس از انقلاب تعداد واحدهای صنعتی استان از رشدی800 درصدی برخوردار بوده است.

داریوش دیودیده افزود: از زمان انقلاب تاکنون بیش از525 واحد صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت داشته و میزان سرمایه گذاری صنعتی نیز با جهشی فوق العاده از 150 میلیون تومان پیش از انقلاب به بیش از 285هزار میلیارد تومان در 40سال  پس از انقلاب رسیده است.

وی در ادامه گریزی به فرصت های شغلی ایجاد شده از طریق این واحدها زد وگفت: 140 فرصت شغلی ایجاد شده واحد صنعتی استان پیش از انقلاب با جهشی مطلوب به بیش از 25 هزار فرصت شغلی پس از انقلاب رسیده است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تعداد شهرک ها و نواحی صنعتی استان را 21 مورد عنوان کرد.

وی افزود: تمامی پیشرفت ها و نوآوری ها به وجود آمده در حوزه صنعت و معدن به برکت نظام شکوهمند و انقلاب اسلامی ایران صورت گرفته  و کهگیلویه و بویراحمد آینده درخشانی در زمینه صنعت و معدن خواهد داشت.

داریوش دیودیده افزود: 477 طرح صنعتی و معدنی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد با حجم سرمایه گذاری بیش از 10 هزار میلیارد تومان در دست اجراست که برخی از این طرح ها همچمون سیمان مارگون و آجر کهگیلویه از پیشرفت بسیار مطلوبی برخوردار بوده اند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد یادآورشد: مجموعه صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد با فراهم آوردن امنیت سرمایه گذاری، زیرساخت های لازم و تسهیل امورصدور جوازهای تاسیس و روند معرفی به بانک ها در جهت پرداخت تسهیلات در کنار حمایت دولت و مشارکت بخش خصوصی توانمند و فراهم کردن زمینه حضور خود مردم استان و سایر سرمایه گذاران داخلی و خارجی به دنبال بهبود و افزایش سرمایه گذاری های صنعتی و معدنی است.

دیودیده به واحدهای صنعتی فعال استان اشاره کرد و گفت: شرکت سیمان یاسوج ،شرکت توسعه گستر هلال خاور میانه (سیمان مارگون) ، شرکت طبیعت زنده (آرایشی و بهداشتی سینره)، شرکت دنا صنعت (لوله های تک و دو جداره )، شرکت بهنوش گچساران ،شرکت نماسازان مروارید کهگیلویه ، مجتمع روغن گچساران ( خشکاندن دانه های روغنی تا تولید و تصفیه روغن) ،شرکت آب لوله بسپار از جمله طرح های بزرگ صنعتی استان هستند.

وی معدن مارن کمبل، گچساران ،معدن سنگ آهک ماغر، بهمئی ،  بهمئی  ، معدن مارن برآفتاب ، یاسوج  - سیمان یاسوج ، معدن سنگ آهک  – یاسوج دشت روم – سیمان یاسوج ، معدن مواد اولیه سیمان مارگون -  بویراحمد – مارگون و ... را از معادن فعال استان برشمرد .

رئیس سازمان صنعت ،معدن وتجارت کهگیلویه وبویر احمد گفت: حدود نیمی از واحدهای تولیدی راکد در این استان ظرف سه سال گذشته با پرداخت تسهیلات رونق و سایر کمک‌های فنی و اعتباری به چرخه تولید بازگشته‌اند.

داریوش دیودیده افزود: بیش از 60 درصد از واحدهای صنعتی و تولیدی استان در سال‌های 1392 و 1393 راکد و یا نیمه فعال بودند.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران هم‌اکنون با تولید روزانه ۷۸۰ هزار بشکه نفت خام، پس از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون، دومین تولید کننده نفت زیرمجموعه مناطق نفتخیز جنوب بشمار می‌آید.

منطقه نفت خیز گچساران نخستین بار در فاصله سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۰۳ توسط شرکت نفت ایران و انگلیس و کارشناسان بریتانیایی، مورد مطالعه اکتشافی قرار گرفت. در سال ۱۳۱۰ عملیات حفاری برای چندمین بار در این منطقه از سر گرفته شد و در نهایت پس از حفر چندین چاه اکتشافی در سازند آسماری، تولید نفت از میدان نفتی گچساران، از سال ۱۳۱۸ با چاه شماره ۱۳ گچساران آغاز شد.

پس از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران و خروج بخش اعظم کارشناسان خارجی و شرکت‌های بین‌المللی صنعتی از کشور، سپس تغییر ساختار سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، شرکت اٌسکو و شرکت عملیات غیرصنعتی، با هم ادغام شدند و مدیریت مناطق نفتخیز را در شرکت ملی نفت ایران تشکیل دادند.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران به‌عنوان یکی از پنج شرکت بهره‌بردار تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، فعالیت عملیاتی خود را از سال ۱۳۷۹ آغاز نمود.

تحولی شگرف در صنعت محروم ترین استان کشور / خودکفایی ۸۰ درصدی بام نفتی ایران

خودکفایی ۸۰ درصدی شرکت نفت و گاز گچساران

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: شرکت با ساخت بیش ازدو هزار قطعه از لوازم فنی مورد نیاز خود، به خودکفایی ۸۰ درصدی در ساخت و تعمیر قطعات مورد نیاز صنعت نفت دست یافته است.

هوشنگ صیدالی افزود: بسیاری از قطعات مورد نیاز شرکت توسط متخصصان داخلی ساخت و تعمیر می‌شود.

وی ادامه داد: تعمیر و تجهیز قطعات مورد نیاز صنعت نفت با هدف مقابله با تحریم‌ها و جلوگیری از کاهش تولید نفت در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران انجام می‌شود.

صیدالی اضافه کرد: این شرکت دارای هشت آزمایشگاه شیمیایی، ۶ هزار و ۹۶۴ کیلومتر انواع خطوط لوله است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: این شرکت دارای ۱۶ میدان نفتی با ۸۰۰ حلقه چاه است که روزانه به طور متوسط ۶۳۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند یعنی چیزی معادل ۲۵ درصد نفت کشور است.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران زیرمجموعه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، در زمینه استخراج، پالایش و انتقال نفت خام، گاز طبیعی و تولید میعانات گازی فعالیت می‌کند.

تحولی شگرف در صنعت محروم ترین استان کشور / خودکفایی ۸۰ درصدی بام نفتی ایران

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت معتقد است که درآمد هر یک از ساکنان استان 65درصد درآمد هر هموطن دیگری در سایر مناطق کشور است.

غلامرضا تاجگردون با اشاره به وجود ذخایر نفت، گاز، معادن زیر زمینی در این استان ،تاکید کرد حمایت دولت برای رونق صنعت در کهگیلویه و بویراحمد ضروری است.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی  بیان کرد: اختصاص آب برای صنعت، ایجاد نیروگاه های برق در مقیاس های کوچک و بزرگ و فراهم کردن زمینه ورود سرمایه گذاران از برنامه های در دست اجرا برای توسعه صنعت در این استان است.

کارشناسان امور اقتصادی ایجاد زیرساخت های لازم از جمله جاده مناسب ،زمین مناسب و تسهیلات بانکی را در رونق صنعت استان موثر می دانند.

آمارها نشان می دهد افزون بر 96درصد از واحدهای صنعتی استان در ردیف صنایع کوچک قرار دارند و به همین دلیل دولت باید با کار کارشناسی دقیق واحدهای غیرفعال را به عرصه تولید بازگردانده و نسبت به ایجاد این گونه واحدها در مناطق مختلف استان اقدام کند.

استان 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد یک درصد جمعیت و یک درصد مساحت ایران را در اختیار دارد.

 گزارش ازمرضیه سادات غلامی

انتهای پیام/س




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تحولی شگرف در صنعت محروم ترین استان کشور/ خودکفایی ۸۰ درصدی بام نفتی ایران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..