تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فوت و فن های نگهداری از «آلوئه ورا» در آپارتمان‌

مجله سیب سبز: آلوئه‌ورا اين روزها يكي از رايج‌ترين گياهاني است كه در آپارتمان‌ها و خانه‌ها از آن نگهداري مي‌كنند. شايد براي‌تان عجيب باشد كه چگونه اين گياه كه ظاهري شبيه كاكتوس دارد، مي‌تواند به پاي ثابت سالن‌ پذيرايي، تراس‌ يا گلخانه‌هاي خانگي تبديل شود.

افراد زيادي كه آلوئه‌ورا در خانه نگهداري مي‌كنند علاوه بر آنكه نگهداري اين گياه را ساده و بي‌دردسر مي‌دانند، از خواص درماني آن نيز بهره مي‌برند. آلوئه‌ورا كه با نام صبر‌زرد نيز شناخته مي‌شود ازجمله گياهاني است كه در طب سنتي هند «آيورودا» ،جنبه‌هاي درماني مختلفي دارد و به صورت خوراكي و موضعي مصرف مي‌شود.

آلوئه‌ورا كاكتوس خوشمزه

چه دمايي مناسب اين گياه است؟بهترين آلوئه‌ورا در سرزمين‌هاي گرمسيري و خشك كشت مي‌شود پس اگر مي‌خواهيد در آپارتمان‌تان آلوئه‌ورا نگهداري كنيد، بايد به دماي هوا و ميزان آبي كه به اين گياه مي‌دهيد توجه كنيد. بهترين دما براي آلوئه‌ورا 17 تا 24 درجه سانتي‌گراد است.

گرما و سرماي شديد سلامت گياه را به خطر مي‌اندازد. پس اگر در منطقه‌اي زندگي‌ مي‌كنيد كه روزهاي خيلي گرم و شب‌هاي خيلي سرد دارد بهتر است از نگهداري اين گياه صرف نظر كنيد يا آن را درون آپارتمان يا خانه نگهداري كنيد؛ يا متناسب با دماي هوا آن را به بيرون خانه منتقل كنيد تا گياه نور خورشيد را به صورت مستقيم دريافت كند.

چقدر آب بدهيم؟

براي آبياري آلوئه‌ورا برنامه‌ريزي دو هفته‌اي داشته باشيد. مي‌توانيد در فاصله 12 تا 14 روز به‌طور مرتب به اين گياه آب بدهيد. ميزان آبي كه به گياه مي‌دهيد، بايد به گونه‌اي باشد كه آب از زهكش گلدان خارج نشود. اگر در موقعيتي قرار گرفتيد كه ميزان آب بيشتري به گياه داديد و آب در زيرگلداني جمع شد حتما آب مازاد را سريع تخليه كنيد چون رطوبت بيش از اندازه به سلامت ريشه‌ها آسيب مي‌رساند و آنها را فاسد مي‌كند.

بهترين حالت براي آبياري آلوئه‌ورا زماني است كه خاك آن كاملا خشك باشد. براي چك كردن خشكي خاك كافي است خاك را با انگشت‌تان لمس كرده يا يك بند انگشت را در خاك فرو كنيد تا از ميزان خشكي خاك مطمئن شويد؛ در اين شرايط آلوئه‌ورا را آبياري كنيد. فراموش نكنيد فاصله آبياري آلوئه‌ورا را در زمستان از دو هفته به يك ماه تغيير دهيد. اين گياه در زمستان به خواب مي‌رود و نيازش به آبياري كمتر مي‌شود.

آلوئه‌ورا كاكتوس خوشمزه

از چه كودي استفاده كنيم؟بهترين خاكي كه مي‌توانيد براي آلوئه‌ورا استفاده كنيد، تركيبي از ماسه يا پوليت 40 درصد با خاك برگ است. البته بهتر است اين تركيب را درون گلدان سفالي تجربه كنيد. بايد مراقب باشيد هنگام تعويض خاك زهكشي‌هاي گلدان را مسدود نكنيد. وجود اين زهكشي ‌ها مانع از فساد ريشه‌ها مي‌شود. بهترين زمان براي تغيير خاك گلدان هر 6 ماه يك بار است.

هنگام انتخاب گلدان از روز اول به سايز آن توجه كنيد. انتخاب گلدان‌هاي كوچك شما را خيلي زود به دردسرتعويض گلدان مي‌اندازد؛ بنابراين بهتر است از ابتدا متناسب با سن گياه و حجم ريشه آن سراغ گلدان‌ مناسب برويد. فراموش نكنيد بعد از گذشت يك سال، حجم ريشه‌هاي آلوئه‌ورا بيشتر مي‌شود و گلدان نياز به تعويض پيدا مي‌كند.

چطور تكثيرش كنيم؟

براي تكثير گياه آلوئه‌ورا روش‌هاي مختلفي وجود دارد كه يكي از آنها استفاده از پاجوش‌هاست. آلوئه‌ورا هر 6 ماه يك بار پاجوش‌ها يا جوانه‌هايي مي‌زند كه درست در قاعده گياه رشد مي‌كند. اين جوانه‌ها بهترين و ساده‌ترين روش خانگي براي تكثير آلوئه‌وراست.

خيلي آرام و به آهستگي اين جوانه‌ها را از گياه جدا كنيد و آنها را در يك گلدان جداگانه قرار دهيد. پاجوش‌ها براي تكثير بايد ريشه‌هاي خودشان را داشته باشند؛ پس موقع جدا كردن پاجوش‌ها مراقب ريشه‌هاي كوچك آنها باشيد. به مرور زمان طي دو تا سه هفته ريشه‌هاي گياه شروع به رشد مي‌كنند و بزرگ مي‌شوند و آلوئه‌ورا كوچك به يك آلوئه‌ورا مستقل تبديل مي‌شود.

آلوئه‌ورا كاكتوس خوشمزه

قبل از خريد بدانيد• آلوئه‌ورا گياه طبيعت و بيابان است؛ پس به نور زياد احتياج دارد اما اين نور بايد غيرمستقيم باشد.

• از آنجا كه آلوئه‌ورا بسيار شبيه كاكتوس است و در گروه گياهان گوشتي قرار دارد، پس نيازي به آبياري هر روزه ندارد.

• بهتر است خاك اين گياه مثل خاك انواع كاكتوس شني باشد.

• هنگام تكثير گياه بايد مراقب باشيد ريشه‌هاي پاجوش‌ها در معرض هوا قرار نگيرند.

• گياه آلوئه‌ورا برخلاف ديگر گياهان نيازي به اسپري كردن و مرطوب شدن برگ‌هايش ندارد.

چه آفت‌هايي سراغش مي‌آيند؟

لكه سياه نام نوعي آفت است كه مي‌تواند سلامت آلوئه‌ورا را به خطر بيندازد. اين لكه‌هاي سياه در اثر گزش حشرات و تخم‌ريزي آنها روي آلوئه‌ورا ديده مي‌شود. اين نوع آفت معمولا در شرايطي كه آلوئه‌ورا در مزرعه پرورش داده مي‌شود زياد ديده مي‌شود. پوسيدگي ريشه نيز يكي ديگر از شايع‌ترين مشكلاتي است كه مي‌تواند آلوئه‌ورا را از بين ببرد. پوسيدگي‌ها غالبا ناشي از آبياري بيش از اندازه گياه است. علاوه بر اين شپشك سفيد يا شپشك آرد آلود نيز ازجمله آفت‌های اين گياه است كه در شرايطي كه آلوئه‌ورا را در مزرعه كشت بدهند و شما آن را به خانه بياوريد ممكن است گياه‌تان به آن آلوده باشد.

آلوئه‌ورا كاكتوس خوشمزه

از آلوئه‌ورا بيشتر بدانيدآلوئه‌ورا ازجمله گياهاني است كه 90 درصد آن را آب تشكيل مي‌دهد و 10 درصد باقي مانده آن شامل تركيباتي است كه خواص درماني فراواني دارد. خاصيت ضدآنتي‌باكتريال و ضد ميكروبي، آنتي‌اكسيدان و ويتامين‌هاي A، B، E و C، آمينو اسيد و اسيدهاي چرب ضروري ازجمله مواد مغذي و مفيدي هستند كه در 10 درصد باقي‌مانده از بافت آلوئه‌ورا وجود دارد.

بسياری از انواع آلوئه‌ورا در جهان خوراكي‌اند و از آن براي تهيه انواع سالاد، دسر، غذا و نوشيدني‌ها استفاده مي‌شود. برخي مردم از آلوئه‌ورا و ماسك‌هاي توليدشده  آن، براي درمان بيماري‌هاي پوستي استفاده مي‌كنند.

خواص آلوئه‌ورا را بشناسيد

• مصرف خوراكي آلوئه‌ورا به صورت طبيعي به درمان يبوست و پاكسازي روده‌ها كمك مي‌كند. فيبر موجود در اين گياه قابل توجه است.

• مصرف ژل تهيه شده از آلوئه‌ورا يا نوشيدني طبيعي تهيه شده از آن مانند مرهمي بر دستگاه گوارش است و مي‌تواند سوءهاضمه را درمان كند.

• ماسك كردن ژل طبيعي يا ماسك‌هاي توليد شده بهداشتي از آلوئه‌ورا، مي‌تواند به كاهش التهاب‌هاي پوستي كمك كند.

• مرهم كردن ژل آلوئه‌ورا روي گزيدگي‌ حشرات، مي‌تواند آرامش‌بخش و تسكين‌دهنده باشد.

آلوئه‌ورا كاكتوس خوشمزه

چطور از ژل آلوئه‌ورا استفاده كنيداگر در خانه آلوئه‌ورا داريد، مي‌توانيد از ژل و شير آن استفاده كنيد. كافي است يك برش مورب روي برگ‌هاي آلوئه‌ورا بيندازيد تا شيرابه آن خارج شود. براي جدا كردن ژل از برگ‌ها نيز بايد گياه را به آرامي و از طول ببريد و با برش عرضي، ژل مياني آن را خارج كنيد. اين ژل مزه خاصي ندارد اما اگر گاهي احساس مي‌كنيد طعم تلخي دارد، احتمال آنكه ژل از برگ به خوبي جدا نشده باشد زياد است. اين ژل را مي‌توان به صورت خوراكي يا موضعي براي درمان آفتاب سوختگي، زخم و التهاب‌هاي پوستي استفاده كرد.

نكته مهم اين است كه در مصرف گياه آلوئه‌ورا نبايد زياده‌روي كرد چراكه مصرف بيش از اندازه آن موجب از بين رفتن تعادل آب و الكتروليت‌هاي بدن مي‌شود. توصيه شده روزانه بيشتر از یک قاشق از ژل آلوئه‌ورا ميل نكنيد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فوت و فن های نگهداری از «آلوئه ورا» در آپارتمان‌»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..