تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نگرانی ناسا از امنیت کپسول های فضایی اسپیس ایکس و بوئینگ

بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سوی هیئت ایمنی ناسا، این سازمان نگران مسائل امنیتی کپسول‌های فضایی اسپیس ایکس و بوئینگ است.

ناسا دو سال قبل، قراردادی برای ساخت کپسول‌های فضایی جهت مسافرت‌های خدمه‌دار با دو شرکت اسپیس ایکس و بوئینگ امضا کرد. اما اکنون به‌نظر می‌رسد آنها هنوز نگران مسائل امنیتی این کپسول‌های فضایی هستند. این قراردادها بخشی از برنامه‌ی حمل و نقل خدمه تجاری ناسا هستند و هدف آن این است که به فضانوردان امکان سفر به مدار زمین را با فضاپیماهای خصوصی شرکت‌های اسپیس ایکس و بوئینگ را بدهد.

مقاله‌های مرتبط:

در ابتدا، قرار بود که این ماموریت‌ها سال گذشته آغاز شوند. اما برنامه‌های این سفر به ایستگاه فضایی بین‌المللی هم اکنون تا زمانی بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۴ به تاخیر افتاده است. تغییر در زمان‌بندی این ماموریت‌ها زمانی آشکار شد که هیئت ایمنی ناسا، در گزارش خود در مورد این کپسول‌های فضایی ابراز نگرانی کرده بود. همچنین با توجه به تحقیقات این هیئت ناسا، زمان‌بندی جدید این ماموریت‌ها حتی می‌تواند به زمانی بعد از سال ۲۰۲۴ هم موکول شود. هیئت ایمنی ناسا، اواسط ماه گذشته، مشکلات ایمنی این کپسول‌های فضایی را زیر سوال برد.

در گزارش سالانه هیئت ایمنی ناسا چندین مسئله‌ی عمده ذکر شده بود، از جمله، مشکلات مربوط به سیستم‌های سوخت غیرمعمول، ریز شهاب‌سنگ‌ها و بقایای مداری که پتانسیل بمباران و آسیب رساندن به کپسول‌های فضایی را دارند.

هیئت ایمنی ناسا دارای دستورالعمل‌هایی است که امکان بازرسی‌هایی با آزمایش‌های مداری (در مدار پایین زمین) را به اعضای این هیئت ناسا می‌دهد. اما هیئت ایمنی ناسا اعلام کرد که در این زمان، احتمال کمی وجود دارد که شرکت‌های ارائه‌دهنده، تمامی این الزامات را رعایت کرده باشند.

علاوه بر این مورد، درباره‌ی مسائل دیگری هم عدم قطعیت‌هایی وجود دارد. پس از این بررسی‌ها هیئت ناسا مشخص می‌کند که آیا خطرهای آماری به اندازه‌ای اندک هستند که امکان پیشبرد پروژه وجود داشته باشد یا خیر. هیئت ایمنی ناسا در گزارش خود نوشت:

ما در نقطه‌ی بحرانی از توسعه‌ی پروازهای فضایی قرار داریم و ضروری است که ناسا، فوریتی را (چنانچه زمان‌بندی ماموریت‌ها را تحت فشار قرار ندهد) در دستور کار خود داشته باشد.

در حالی که بوئینگ هنوز در مورد این گزارش اظهار نظر نکرده است. یک سخنگوی شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس به نشریه وال استریت ژورنال گفته است که این شرکت در سیستم سوخت خود بازنگری می‌کند و ایمنی کلی سیستم سوخت‌رسانی را به اثبات خواهد رساند.

موشک‌ فالکون ۹

نقص فنی مخازن هلیومی موشک‌های فالکون ۹، طی یک دوره دو ساله، منجر به انفجار دو موشک شده است

اسپیس ایکس پیش از این در مورد، موشک‌های فالکون ۹ و کپسول‌های دراگون اعلام کرده بود:

این وسایل نقلیه فضایی، از امن‌ترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های هوافضایی هستند که تاکنون ساخته شده‌اند. ما برنامه‌هایی را برای راه‌اندازی ماموریت‌های آزمایشی در سال جاری در نظر گرفته‌ایم.

احتمال فعلی که ناسا در نظر گرفته است، احتمال وقوع یک حادثه‌ی مرگبار فضایی از هر ۲۷۰ پرواز است. در حالی که تمام اعضای ناسا به دنبال این هستند که از هرگونه مرگ‌ومیری در فضا بکاهند، اما حتی خطرات جزئی مرتبط به پروازهای فضایی هم ممکن است، تبدیل به پروازهای مرگباری شوند. خوشبختانه هیئت ایمنی ناسا، دستورالعمل‌های خاصی را مشخص کرده است که این شرکت‌ها می‌توانند حداکثر انرژی خود را برای برطرف کردن این مشکلات بگذارند.

به‌عنوان مثال، بر اساس گزارش‌ها، شرکت اسپیس ایکس باید، خطرات احتمالی مخازن هلیوم خود را برطرف کند. این مخازن هلیومی، فشار اکسیژن مایع را به صورت فوق‌سرد در موشک‌های فالکون ۹ نگه می‌دارند. همان‌طور که می‌دانید، مشکلاتی که در این مخازن هلیومی به وجود آمده است، تا به حال موجب چند سانحه برای موشک‌های اسپیس ایکس شده است. گفتی است که طی یک دوره دو ساله، نقص فنی مخازن هلیوم منجر به انفجار دو موشک فالکون ۹ شده است.

به‌‌نظر می‌رسد که هر دو شرکت هوافضایی، به دنبال رفع این مسائل امنیتی هستند. با این حال چنین بر می‌آید که نیاز به انجام آزمایش‌های بیشتر و تغییر دادن برخی تجهیزات، می‌تواند زمان‌بندی‌های این دو شرکت را به عقب بیاندازد. هیئت ایمنی ناسا مشخص کرده است که این مسائل باید در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف شود تا ایمنی فضانوردان تامین شود. شاید این مسائل امنیتی به نظر نوعی عقب‌گرد برای این شرکت‌ها و خود ناسا باشند، اما برطرف کردن این مسائل امنیتی و اقدامت دیگر می‌تواند، زمینه‌سازی برای آینده‌ای با سفر فضایی امن، مداوم و قابل دسترس باشد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نگرانی ناسا از امنیت کپسول های فضایی اسپیس ایکس و بوئینگ»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..