تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فوتودینامیک تراپی؛ درمانی برای تخریب سلول‌های سرطانی

فوتودینامیک‌ تراپی؛ روشی برای تخریب سلول‌های سرطانی/استفاده از لیزرهای کم توان برای بهبود زخم‌های دیابتیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خلیل رستمی فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در افتتاحیه اولین کنگره کاربرد لیزر در جراحی پلاستیک که صبح امروز در بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: امروزه لیزر در رشته‌های مختلف پزشکی و صنایع مختلف کاربرد دارد؛ از لیزر برای درمان انواع بیماری‌ها، تومورها، ضایعات عروقی، پوستی، رنگدانه‌ای پوست، اسکارها (جای زخم) و تومورهای عروقی استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: امروزه انواع و اقسام لیزر‌ها ساخته شده و تکنولوژی لیزر‌ها تغییر پیدا کرده است؛ بنابراین آنها عوارض کمتری را به جا می‌گذارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به لیزرهای مخصوص ضایعات عروقی، لیزرهای جراحی (چاقوی لیزری) و لیزرهای کم توان که در جهان وجود دارد، گفت: به کمک چاقوی لیزری می‌توانیم عضو مورد نظر را برش دهیم ک هدر این صورت خون‌ریزی کمتر اتفاق می‌افتد، از لیزرهای کم توان نیز برای ترمیم زخم‌ها استفاده می‌شود.

استفاده از لیزر‌های کم توان برای بهبود زخم‌های دیابتی

رستمی تاکید کرد: لیزر برای جراحی و درمان سرطان کاربرد دارد، امروزه برای تخریب سلول‌های بدخیم سرطانی از روشی به نام فوتودینامیک‌ تراپی استفاده می‌شود، در این روش یک ماده تحریک‌کننده به صورت موضعی یا سیستمیک تزریق می‌شود که این ماده تحریک‌کننده حساس کننده نوری نامیده می‌شود؛ سپس نور آبی به این حساس کننده نوری تابانده می‌شود و واکنش‌های اکسیداتیو اتفاق می‌افتد، بنابراین سلول‌های بدخیم سرطانی تخریب می‌شوند، در این روش به سلول‌های سالم بدن آسیبی وارد نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: از روش فوتودینامیک‌تراپی در سراسر دنیا استفاده می‌شود، ولی در ایران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، از این روش در دنیا برای درمان سرطان‌هایی مانند مری و دستگاه تنفسی استفاده می‌شود، ولی این روش بیشتر در درمان ضایعات پوستی (پیش بدخیمی و بدخیمی سطحی) کراتوزهای خورشیدی (ضایعات پوستی‌ای که در جلوی نور خورشید ظاهر می‌شوند)، سرطان‌های بدخیم پوستی و ملانوم (سرطان‌های رنگدانه پوست) کاربرد دارد.

وی گفت: از لیزرهای کم توان برای تحریک ترمیم زخم‌ها و بهبود زخم‌های دیابتی استفاده می‌شود، ولی لیزرهای پرتوان در همه رشته‌های پزشکی مانند جراحی، گوش و حلق و بینی، مغز و اعصاب، جراحی پلاستیک و پوست کاربرد دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: فردی که از لیزر استفاده می‌کند، باید در این حوزه تخصص و مهارت لازم را داشته باشد، همچنین باید انتخاب بیمار به درستی انجام شود و بر اساس نوع ضایعه لیزر مربوط انتخاب شود، اگر اصول ایمنی در استفاده از لیزر رعایت شود، عوارض ناشی از آن به حداقل ممکن کاهش پیدا می‌کند.

رستمی یادآور شد: از جمله عوارض ناگواری که در صورت رعایت نکردن اصول ایمنی لازم در استفاده از لیزر رخ می‌دهند، می‌توان به سوختگی، جوشگاه‌ها، تغییرات رنگی پوست، عفونت، نکروز بافتی و حتی صدمات چشمی اشاره کرد؛ هر لیزر مراقبت‌های خاص خودش را دارد، افرادی که با لیزر کار می‌کنند باید از صفحاتی برای محافظت چشمشان استفاده کنند، همچنین اتاق لیزر نیز باید شرایط خاصی داشته و فاقد مواد اشتعال‌زا باشد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فوتودینامیک تراپی؛ درمانی برای تخریب سلول‌های سرطانی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..