تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




توصیه‌های رانندگی در جاده‌های برفی

برای رانندگی در شرایط آب‌وهوایی برفی و نامساعد، علاوه بر داشتن تجربه باید نکته‌های مهمی را راعایت کرد تا احتمال‌ اتفاق‌های ناگوار به کمترین حد ممکن برسد.

فصل زمستان با کاهش دمای هوا و بارش برف همراه است که در کنار زیبایی‌های خاص خود، برای رانندگی شرایط مساعدی نیست. با بارش برف و کولاک، سفید پوش شدن و احتمالاً یخ‌زدگی جاده، رانندگان باید با به یاد داشتن نکات ویژه، با تمام احتیاط رانندگی کنند. با توجه به وضعیت آب‌و‌هوایی فعلی کشورمان، تصمیم گرفتیم با ذکر ۱۰ نکته‌ی مهم هنگام رانندگی در شرایط برف و یخ‌زدگی، در پیش‌گیری از تصادفات احتمالی و مشکلات رانندگان عزیز، سهمی اندک داشته باشیم.

چسبندگی تایرها

رانندگی در برف

به‌یاد داشته باشید، تنها بخش خودرو که با سطح جاده در تماس است، تایرها هستند؛ بنابراین تایرها حتماً باید مناسب شرایط برفی باشند. تمام تایرها (به اضافه تایر یدک) را چک کنید؛ اگر سطح عاج آن‌ها از ۳ میلی‌متر کمتر بود، به هیچ عنوان با آن‌ها در جاده‌های برفی و یخی تردد نکنید. علاوه بر این باد لاستیک‌ها را هم بررسی کنید. بخش زیادی از رانندگی در جاده‌های برفی متوجه چسبندگی تایرها و جاده است؛ مورد مهم دیگر پرهیز از مانورهای سریع فرمان و ترمزگیری با شدت است. سعی کنید با سرعت یکنواخت در بالاترین دنده‌ی ممکن حرکت کنید و اگر شرایط کاملاً نامناسب بود، از تردد در جاده‌های برفی خودداری کنید.

دید مناسب

رانندگی در برف

قبل از حرکت، با به‌همراه داشتن شیشه شوی ضد یخ در خودرو، تمام شیشه‌ها و آینه‌ها را کاملاً تمیز کنید. در صورت لزوم برف پاک‌کن‌ها را تعویض کنید و به یاد داشته باشید که مطلقاً شیشه‌ها را با آب داغ تمیز نکنید (احتمال شکستگی شیشه‌ها). قبل از حرکت بخار شیشه‌ها را پاک کرده و از اسپری ضدبخار در کابین استفاده کنید. از پر بودن مخزن آب برف پاک‌کن از مایه شیشه‌شوی ضدیخ اطمینان حاصل کنید. در شرایط برف سنگین، دید به شدت کاهش پیدا می‌کند؛ در این شرایط همیشه وجود خودروهای برف روب و نمک‌پاش را در نظر داشته باشید. برای جلوگیری از کاهش دید توسط انعکاس نور آفتاب بر اثر برخورد به سطح سفید جاده،‌ از عینک‌ آفتابی استفاده کنید.

چراغ‌های خودرو

رانندگی در برف

از سالم بودن چراغ‌های جلو، عقب و راهنماها مطمئن شوید و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید. در جاده حتماً با نورپایین رانندگی کنید.

رانندگی با احتیاط

رانندگی در برف

فرمان را به آرامی حرکت دهید و فاصله خود را با خودروی جلو رعایت کنید (بیشتر از حد معمول فاصله بگیرید). فرمان‌دهی سریع و فشردن با شدت پال‌های گاز و ترمز بسیار خطرناک است و کنترل خودرو را از راننده می‌گیرد. اگر جاده بدون شیب است، در بالاترین دنده‌ی ممکن حرکت کنید. هرچه دنده کمتر باشد، احتمال هرزگردی چرخ‌ها بیشتر می‌شود.

مقاله‌های مرتبط:

اگر در سراشیبی قرار گرفتید، خودرو را در دنده سنگین قرار دهید تا از سرعت و شتاب گرفتن بیشتر آن بکاهید. اگر آب‌و‌هوا به قدری نامساعد بود که دیدن جاده با مشکل همراه است، هیچوقت با تکیه بر چراغ‌های عقب خودروی جلو رانندگی نکنید و تمام حواس خود را به خودروی خود معطوف کنید. در هنگام کاهش سرعت یا توقف فشار بسیار کمی بر پدال ترمز وارد کنید تا علاوه بر منحرف نشدن، به خودروهای پشت خود نیز هشدار داده باشید.

یخ شفاف

رانندگی در برف

یکی از خطرناک‌ترین موارد جاده‌های برفی، یخ شفاف یا یخ سیاه است. تشخیص یخ شفاف با سطح بدون یخ بسیار مشکل است. در جاده‌های زیر پل‌ها یا روگذرها یا جاده‌هایی که در حاشیه‌ی آن‌ها درخت و دیوار وجود دارد، با احتیاط بیشتری رانندگی کنید.

حفظ خونسردی

رانندگی در برف

اگر خودرو به یک طرف منحرف شد و پشت آن سُر خورد، با حفظ خونسردی پدال ترمز را فشار دهید. در واقع اگر خودرو به سیستم ترمز ABS مجهز است، با فشار پدال ترمز تکان‌های ضربان مانند حس می‌شود که این امر طبیعی است. برای جلوگیری از انحراف بیشتر، پدال ترمز را فشار دهید و در همان حال نگه دارید، همزمان به آرامی به طرف موافق پشت خودرو منحرف شده است، فرمان دهید. برای ترمزگیری در خودروهای فاقد سیستم ABS باید از روش قدیمی «ترمز پی‌درپی» استفاده کرد:

پدال ترمز را تا جایی‌که حرکت چرخ‌ها متوقف شد، فشار دهید؛ سپس بلافاصله آن را رها کنید تا چرخ‌ها دوباره به چرخش بیافتند. این عمل را چندبار پی‌در‌پی انجام دهید تا بیشترین چسبندگی ممکن بین تایرها و سطح جاده ایجاد شود.

سیستم‌های ایمنی خودرو

ترمز ABS

از وجود ویژگی‌های ایمنی و کمکی خودرو خود، مانند سیستم کنترل پایداری و کشش (ESP) یا سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و نحوده‌ی عملکرد آن‌ها آگاهی داشته باشید. با این‌حال نباید کاملاً به سیستم‌های کمکی الکترونیکی خودرو تکیه کنید و آن‌ها را معجزه‌ی چسبندگی بین تایر و جاده بدانید.

تجهیزات مورد نیاز

رانندگی در برف

در صورت شرایط آب‌و‌هوای نامساعد و جاده‌های برفی، امکان مسدود شدگی جاده‌ها و مشکلات بیشتر وجود دارد. به همین دلیل، توصیه می‌شود تجهیزات زیر را در خودرو داشته باشید:

لباس یا نشان خطر شب نمازنجیر چرخسیم بکسلچراغ یدکبنزین اضافهبیلکفش مناسب برای راه رفتن روی برف (در صورت ترک خودرو)تایر یدک (باد و عاج مناسب)محلول‌های ضدیخ (برای شیشه و قفل درها)جعبه‌ی کمک‌های اولیهکپسول آتش‌نشانی (از پر بودن آن اطمینان حاصل کنید)چراغ قوهچادر خودرو، لباس‌های گرم و آب و غذا

رانندگی در برف

قبل از حرکت، موارد زیر را در خودرو بررسی کنید:

خودرو از لحاظ فنی بدون مشکل بوده و غلظت روغن موتور برای رانندگی در هوای سرد مناسب است.دوام کافی ضدیخمقدار لازم بنزینمقداری نمک یا شن به همراه داشته باشید.زمان تخمینی به مقصد رسیدن را خانواده و دوستان اطلاع دهید.در صورت نبود شارژر در خودرو، باتری اضافه تلفن همراه در اختیار داشته باشید.وضعیت آب‌وهوا

رانندگی در برف

به خبرهای هواشناسی و راهنمایی و رانندگی منطقه‌ و مسیر سفر توجه کنید. ممکن است جاده در هنگام حرکت مشکلی نداشته باشد ولی پیش‌بینی برف و مسدودی جاده گزارش شده باشد.

در خانه بمانید

رانندگی در برف

در صورتی که شرایط آب‌وهوایی و جاده‌ها بسیار نامساعد است، از تردد در جاده خودداری کنید و در خانه بمانید. در این مواقع با آزاد گذاشتن نیروهای امدادی برای کمک به افرادی که پیش از این در جاده‌ها گرفتار شده‌اند، بهترین کار ممکن را خواهید کرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «توصیه‌های رانندگی در جاده‌های برفی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..