تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جدیدترین آمار از گشت و گذار ایرانی‌ها

۶۶۶۷۶۱

۸۹  بازدید

براساس گزارش مرکز آمار ایران، در فصل بهار سال گذشته، حدودا ٥٧ درصد خانوارهای کشور دست‌کم یک سفر داشته‌اند و کمی بیش از ۷۶میلیون سفر در این مدت صورت گرفته است.

روزنامه دنیای اقتصاد: براساس گزارش مرکز آمار ایران، در فصل بهار سال گذشته، حدودا ٥٧ درصد خانوارهای کشور دست‌کم یک سفر داشته‌اند و کمی بیش از ۷۶میلیون سفر در این مدت صورت گرفته است.

نتایج این طرح آماری در بهار سال ١٣٩٥ همچنین نشان می‌دهد سفر ۵۷درصد از ۱۳میلیون و ۶۵۳هزار و ۵۸۸ خانوار ایرانی در این مدت، نسبت به بهار ۹۳، رشدی حدود ۵۸/ ۱درصدی داشته است.

در این فصل ۷۶میلیون و ۱۰۰هزار و ۴ سفر انجام شده که نسبت به بهار ١٣٩٣ رشد ۶۳/ ۷درصدی را ثبت کرده است. در این میان تعداد سفرهای داخلی در فصل بهار، ٧٥میلیون و ٥٢٣هزار و ٥٠ سفر بوده است. طبق این آمار، سفرهای خارجی در این فصل چیزی حدود ۶۰۰هزار مورد بوده؛ این درحالی است که در کل سال گذشته حدود ۹میلیون سفر خارجی ثبت شده است. بنا بر این آمار، ٥٢ درصد از این سفرهای داخلی، با اقامت شبانه و ٤٨ درصد آن، بدون اقامت شبانه صورت گرفته است.

براساس این گزارش، بیشترین سفرهای با اقامت شبانه فصل بهار در سال گذشته، با هدف دیدار دوستان و بستگان با ٥٨ درصد و سپس با هدف‌های گردش و تفریح با ٢٥ درصد و زیارت با ٨ درصد انجام شده است. حدود ٩ درصد از سفرها نیز با اهدافی نظیر درمان، آموزش، خرید و کسب و کار صورت پذیرفته شده است. اما ٣٥ درصد از سفرهای بدون اقامت شبانه نیز با هدف گردش و تفریح، ٢٩ درصد با هدف دیدار دوستان و بستگان، ١٧ درصد با هدف درمان و ٦ درصد با هدف زیارت و ١٣ درصد از این سفرها هم با اهدافی نظیر آموزش، خرید و کسب و کار انجام شده است. اما گردشگران داخلی در بهار ۹۵، بیش از هرجای دیگری در خانه بستگان و آشنایان اقامت داشته‌اند؛ تا جایی که ٧٢درصد از اقامت‌های شبانه به این صورت ثبت شده است.

ویلا و آپارتمان اجاره‌ای و ویلا و آپارتمان شخصی هریک با ٧درصد، اقامتگاه عمومی و اقامتگاه سازمانی هر یک با ٤ درصد و چادر و کمپ شخصی و سایر اقامتگاه‌ها هریک با ٣ درصد، دیگر اقامتگاه‌های مسافران بهاری بوده است. در همین حال و طبق این گزارش، ۱۰ استان خراسان رضوی، مازندران، گیلان، تهران، فارس، اصفهان، خوزستان، کرمانشاه، آذربایجان‌شرقی و کرمان ۱۰ مقصد نخست برای سفرهای داخلی با اقامت شبانه بوده‌اند. استان‌های گیلان، قزوین، فارس، اصفهان، خوزستان، کرمانشاه، تهران، آذربایجان‌شرقی، گلستان و کرمان هم به ترتیب مقصد بیشترین سفرهای بدون اقامت شبانه در بهار ٩٥ قرار گرفته‌اند.  ۱۰ شهرستان نخست گردشگر‌پذیر کشور درباره زمانی مذکور تهران، مشهد، رشت، شیراز، قزوین، اصفهان، قم، کرمانشاه، تبریز و لاهیجان اعلام شده‌اند. البته گزارش مذکور بر این نکته تاکید می‌کند که الگوی گردشگری از لحاظ نوع سفر، در این شهرستان‌ها با هم متفاوت است. عمده سفر‌ها در شهرستان‌های مشهد، تهران، شیراز، اصفهان و قم از نوع سفرهای با اقامت شبانه و عمده سفرها در شهرستان‌های رشت، قزوین، کرمانشاه، تبریز و لاهیجان از نوع سفرهای بدون اقامت شبانه ثبت شده است.

درباره منابع آماری

طرح آمارگیری از گردشگران ملی یکی از طرح‌های مرکز آمار ایران است که با هدف تهیه آمار و اطلاعات مربوط به سفرهای گردشگری خانوارهای کشور، برای بررسی‌های اقتصادی و تصمیم‌گیری مدیران و برنامه‌ریزان در حوزه گردشگری، توسط مرکز آمار ایران به اجرا درمی‌آید. در این طرح با مراجعه به خانوارهای نمونه، اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های سفر از جمله تعداد سفر، نوع سفر(با اقامت شبانه و بدون اقامت شبانه)، هدف اصلی سفر، شیوه سفر، نوع اقامتگاه گردشگران، نوع وسیله نقلیه مورد استفاده، تعداد شب اقامت و هزینه‌های سفر و همچنین اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های اجتماعی اعضای خانوار مانند سن، ‌جنس، وضع سواد و وضع اشتغال جمع‌آوری می‌شود. گزارش‌های مرکز آمار البته دست‌کم با یک‌سال تاخیر منتشر می‌شود. با این‌همه در شرایطی که ایران فاقد نظام جامع آماری در حوزه گردشگری است، گزارش‌هایی این‌چنینی دست‌کم می‌تواند برخی نکات درباره سفرهای هموطنان را آشکار کند.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جدیدترین آمار از گشت و گذار ایرانی‌ها»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..