تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سرنوشت شورای سلطنت ايران چه شد؟ +عکس

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوادث انقلاب در بهمن‌ماه ۱۳۵۷ آن‌چنان شدتی گرفت که هیچ‌یک از عناصر نظام شاهنشاهی یارای مقابله با آن را نداشتند و در نهایت در ۲۲ بهمن، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. بر همین اساس، تصمیم داریم روزنامه کیهان را از اول تا ۲۲ بهمن مرور کنیم و حوداث مهم این دوره را با شما در میان بگذاریم.

 سرنوشت شورای سلطنت ايران چه شد؟ +عکس

 

۱. آیت الله طالقانی: اگر ارتش کودتا کند مردم مسلح می‌شوند

آیت الله طالقانی در مصاحبه با روزنامه‌های خارجی درباره اقدامات ارتش می‌گوید: مردم کشته دادند، ولی یک گلوله سوی ارتشی‌ها شلیک نکردند، ولی اگر ارتش دست به کشتار مردم بزند، مردم هم بیکار نخواهند نشست و آنها هم مسلح خواهند شد و مردم برای دفاع از خود آماده هستند، ولیکن از مسلح بودن مردم چیزی در دست نیست و آن را می‌توان به معنای عام جهاد گذاشت.

۲. امام خمینی: در حکومت اسلامی دیکتاتوری وجود ندارد

در متن این خبر که در صفحه سوم روزنامه کیهان منتشر شده، آمده است:

سؤال: ‏‏بعضی از گروههای کوچک طی نامه و تلفنی به ما می گویند که ما از زیر «چکمۀ استبداد» به زیر «نعلین‏‎ ‎‏استبداد» می رویم.‏‏

جواب: ‏‏آنها عمال شاه هستند. آنهایی که این حرفها را می زنند، سالهاست که می زنند. و اینها را‏ هم شاه به آنها دیکته کرده است و آنها هم برای شما می گویند برای اینکه می خواهند شاه‏‎ ‎‏را برگردانند. به آنها بگویید شاه دیگر بر نمی گردد. و شما اگر حکومت اسلامی را ببینید،‏‎ ‎‏خواهید دید که دیکتاتوری در اسلام اصلاً وجود ندارد. ‏

‏‏سؤال: در بازگشت به ایران احیاناً اگر مواجه با یک کودتای نظامی شدید چه خواهید کرد؟‏‏

جواب: ‏‏هیچ، مبارزه خواهیم کرد.‏

۳. تهرانی شورای سلطنت را غیرقانونی خواند

یکی از آخرین راهکارهای محمدرضا شاه برای نگه‌داشتن حکومت خود، تشکیل شورای سلطنت در ۲۳ دی ماه ۱۳۵۷ بود.

اعضایی که برای تشکیل این شورا با موافقت شاه در نظر گرفته شدند عبارت بودند از:

۱. شاپور بختیار، نخست‌وزیر

۲. محمد سجادی، رئیس مجلس سنا

۳. جواد سعید، رییس مجلس شورای ملی

۴. سیدجلال تهرانی، سناتور سابق و رئیس شورای سلطنت

۵. محمدعلی وارسته، وزیر دارایی اسبق

۶. عبدالله انتظام، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران

۷. علیقلی اردلان، وزیر دربار شاهنشاهی

۸. علی‌آبادی، دادستان سابق

۹. ارتشبد عباس قره‌باغی، رئیس ستاد ارتش

اما این شورا بیش از یک هفته دوام نداشت و در روز ۳۰ دی سیدجلال تهرانی در پاریس رسماً تقاضای ملاقات با امام خمینی نمود. امام دو شرط برای ملاقات با سیدجلال تهرانی قائل شدند:

۱. استعفا کردن از شورای سلطنت

۲. غیرقانونی اعلام کردن شورای سلطنت

بیشتر بخوانید: وضعیت روحی شاه در ماه‌های منتهی به انقلاب چگونه بود؟

روزنامه کیهان، در تاریخ سوم بهمن ۱۳۵۷ درباره این موضوع می‌نویسد: سیدجلال‌الدین تهرانی،‌ رئیس شورای سلطنت دیروز بعد از استعفا از این شورا با آیت الله خمینی ملاقات کرد. گفته می‌شود تهرانی قبل از ملاقات با آیت الله کتبا نوشته است شورای سلطنت غیرقانونی تشکیل شده است. به دنبال استعفای تهرانی از شورای سلطنت، آیت الله خمینی مصرا خواستار شدند که وی کتبا غیرقانونی بودن شورا را اعلام دارد و وقتی که در نامه دوم خود غیرقانونی بودن شورای سلطنت را نیز اعلام کرد، آیت الله خمینی با ملاقات با وی موافقت کرد. ملاقات آیت الله و تهرانی حدود ده دقیقه طول کشید و طی آن نامه دوم تهرانی نیز قرائت شد.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

اعضای شورای سلطنت چه کسانی بودند و سرنوشت آن چه شد؟



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سرنوشت شورای سلطنت ايران چه شد؟ +عکس»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..