تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




برگزاری جشنواره «نقاشی‌خط آیات» در اسفندماه

برگزاری جشنواره «نقاشی‌خط آیات» در اسفندماهبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری جشنواره قرآنی آیات در رشته نقاشی خط عصر روز یکشنبه اول بهمن در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

 در ابتدای این مراسم نصرالله افجه‌ای خوشنویس و از چهره‌های ماندگار این هنر گفت: نقاشی‌خط سالیان درازی است که رایج شده و علاقه‌مندان در هر عصری فعالیتی انجام داده‌اند. نقاشی‌خط در مرحله اول آموزش دادنی نیست. انتخاب خط و نوع آن و حتی رنگ برگرفته از ذهن افراد است؛ بنابراین یادگیری به استعداد فرد بستگی دارد، زیرا راه و روش خاصی را ایجاد می‌کند.

 در ادامه این مراسم، عین‌الدین صادق‌زاده مدرس انجمن خوشنویسان ایران گفت: باید با هنر جهانی و گرافیک آشنا بود و با خوشنویسی وارد عرصه نقاشی‌خط شد. تنها خوشنویسی یا حتی استاد گرافیک نمی‌تواند از افراد استاد نقاشی‌خط بسازد. در هنر نقاشی خط باید به دنبال ابتکار بود. داشتن هنر خوشنویسی و گرافیک و نقاشی لازمه اصلی در نقاشی خط است و یکی از آنها کافی نیست.

صادق‌زاده افزود: کارهایی که کپی باشد، قابل قبول نیست. البته همه ما از یکدیگر تأثیر می‌گیریم، اما نباید همچون سایر هنرمندان آثاری در این زمینه خلق کرد.

مهدی راضی دبیر جشنواره نیز گفت: حوزه نقاشی‌خط بسیار وسیع است؛ اگر بخواهیم برای آن محدودیت برای آن قائل شویم دیگر اسم این هنر، هنر نقاشی‌خط نخواهد بود .

وی ادامه داد: استاد افجه ای از کسانی هستند که خودجوش کار کرده اند و نگاه ایشان هم خودجوشانه است. زمانی که از آموزش نقاشی‌خط صحبت شد ایشان بیان کردند این هنر قابل آموزش نیست. البته من می توانم بگویم که قابل آموزش است؛ نه اینکه مخالف استاد باشم بلکه نظر شخص من است، چرا که هر هنری دارای مبانی است.

راضی با اشاره به اینکه نقاشی‌خط قابل آموزش است تصریح کرد: هر هنری دارای مبانی خاصی است، بنابر این می‌توان برای هر هنری افرادی را تربیت کرد. کسی که آموزش می‌بیند تا کجا پیش رود بستگی به استعداد، تمرین و پشتکار دارد تا به نتیجه برسد.

وی افزود: بسیاری از هنرمندان نقاشی به عرصه نقاشی‌خط ورود داشتند اما موفقیت در این هنر کار هر کسی نیست. ما به سادگی نمی‌توانیم رویکرد حرفه‌ای و مدرن فضای نقاشی خط را که در آثار اساتیدی مثل زنده رودی می‌بینیم نادیده بگیریم.

وی افزود: هنرمندانی که خوشنویسی بلد نیستند مثل استاد زنده رودی، حروف را به عنوان عنصر بصری نگاه کرده و با استفاده از نقطه، سطر و رنگ کار جدیدی از نقاشی خط را به وجود آورد. ساختار کار او حروف است و با سخت‌ترین شیوه و تکنیک‌های هنری آثاری فاخر خلق کرد.

راضی با بیان اینکه افرادی که به خوشنویسی احاطه ندارند با حروف یا کلمات در رشته نقاشی خط کار می‌کنند گفت: با ساده‌ترین شکل می‌توان نقاشی خط تصویری ساخت. نقاشی خط هم می‌تواند انتزاعی و هم تصویری باشد.

وی با اشاره به اینکه ریشه‌های هنر مدرن نقاشی خط در دوره‌های گذشته قابل مشاهده است، تصریح کرد: هنر نقاشی خط جریانی است که رنسانس آن تازه در حال اتفاق افتادن است.

راضی درباره تعداد آثار رسیده به جشنواره آیات در رشته نقاشی خط گفت: در سه روز اخیر 10 اثر رسیده که البته هنرمندان تا 12 بهمن فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

وی از احتمال تمدید مهلت شرکت در جشنواره خبر داد و گفت: در صورت تأیید مهلت ارسال آثار تا پایان بهمن تمدید می‌شود و اختتامیه اسفندماه در یزد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «برگزاری جشنواره «نقاشی‌خط آیات» در اسفندماه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..