تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ورزش های خطرناک برای زنان باردار

برترین ها: هنگامی که باردار هستید باید از فعالیت هایی که احتمال سقوط، افتادن یا ضربه خوردن به شکم را دارند، پرهیز کنید. در ضمن، ورزش ها یا سرگرمی هایی که در ارتفاع بیش از دو متر از سطح زمین انجام می شوند نیز بسیار خطرناک هستند و احتمال کمبود اکسیژن برای مادر و جنین وجود دارد.

هنوز کارشناسان در مورد خطرات احتمالی افزایش دمای بدن در طول ورزش با یکدیگر به توافق نرسیده اند اما ورزش ها و سرگرم هایی که در ادامه ذکر می کنیم کاملا برای زنان باردار خطرناک هستند و باید از آنها اجتناب کرد.

خطرات دوران بارداری

فعالیت هایی که نباید انجام دهید

وسایل بازی پارک های تفریحی: به هیچ عنوان نباید در دوران بارداری سوار وسایل بازی و ماشین های شهربازی و پارک های تفریحی شد. این وسایل احتمال فرود ناگهانی، ضربه و تکان های شدید دارند که برای جنین خطرناک است.

دوچرخه سواری: دوچرخه سواری برای خانم های بارداری که به طور تخصصی این ورزش را دنبال نمی کنند به هیچ وجه توصیه نمی شود. به دوچرخه سوارهای حرفه ای هم توصیه می شود تا پیش از ورود به سه ماهه دوم خود این ورزش را به طور موقت کنار بگذارند.

ورش های تماسی: فوتبال، بسکتبال و هاکی جزو ورزش های پرخطر و پر تنش هستند و احتمال ضربه دیدن شکم با توپ یا برخورد دو بازیکن با هم در آنها بسیار بالاست. حتی احتمال زمین خوردن نیز دارند. به هیچ وجه در دوران بارداری سراغ این ورزش ها نروید.

اسکی در سراشیی: اسکی به دلیل خطر سقوط و پرت شدن در سراشیبی ها جزو ورزش های ممنوعه دوران بارداری است. اگر خیلی  به اسکی علاقه دارید، بهتر است سطوح صاف یا شیب های بسیار کم را انتخاب کنید و توجه داشته باشید ممکن است به دلیل شکم بزرگ خود نتوانید به درستی تعادل خود را حفظ کنید. از اسکی کردن در کوه هایی با ارتفاع بیشتر از 1830 متر خودداری کنید زیرا احتمال کمبود اکسیژن برای خود و فرزند شما وجود دارد.

ژیمناستیک: ژیمناستیک نیز خطر افتادن و ضربه دیدن شکم را دارد.

اسب سواری:حتی اگر سوارکار ماهری هستید نیز ارزش تحمل خطر افتادن را ندارد.

جکوزی و سونا: نشستن در جکوزی یا سونای آب گرم برای نوزاد بسیار خطر دارد زیرا گرمای زیاد باعث ایجاد مشکلات تنفسی در جنین می شود.

دویدن: اگر پیش از بارداری خود به طور حرفه ای ورزش دو را انجام نمی داده اید، اکنون زمان انجام این ورزش نیست. البته دویدن های آر ام خیلی اشکالی ندارد. پس از ورود به سه ماهه دوم بارداری، هنگامی که خطر سقط جنین افزایش می یابد، باید با احتیاط بسیاری بدوید. باید از گرم شدن بیش از حد بدن خود نیز جلوگیری کنید و آب زیادی بنوشید تا آب از دست رفته در نتیجه عرق را جایگزین کنید.

غواصی: به هیچ عنوان نباید در دوران بارداری غواصی کرد. حباب های آب می توانند وارد جریان خون شوند و برای مادر و جنین خطرناک است.

موج سواری: احتمال ضربه دیدن شکم و افتادن مادر بالاست و برای هر دو جنین و مادر بسیار خطرناک است.

تنیس: اگر پیش از بارداری تنیس بازی می کردید، پس از آن نیز می توانید خیلی آرام و با احتیاط بازی کنید. البته ممکن است در حفظ تعادل و ایستادن های ناگهانی دچار مشکل شوید و باید حواستان به قدم هایی که بر می دارید، باشد. با ورود به سه ماهه دوم و سوم به دلیل بزرگ شدن شکم، انجام این ورزش بسیار سخت می شود.

اسکی روی آب: این ورزش نیز چون احتمال افتادن و ضربه دیدن دارد نباید در دوران بارداری انجام شود.

اگر پیش از بارداری خود خیلی فعال بوده اید و برایتان سخت است یک جا بند شوید، سعی کنید ورزش های مفید دوران بارداری را انجام دهید. البته اصولا باید پس از سه ماهه نخست بارداری فعالیت های سنگین را تا حد امکان کاهش داد.

اگر پس از ورزش ها یا سرگرمی های ذکر شده موارد زیر را مشاهده کردید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

•    خونریزی واژینال

•    تنگی نفس

•    سرگیجه یا از هوش رفتن

•    سردرد

•    درد قفسه سینه

•    ضعف عضلانی

•    گرفتگی یا تورم ماهیچه پشت ساق پا (که می تواند نشانه لخته شدن خون باشد)

•    کاهش حرکات جنین

•    ترشح واژن

معرفی انواع مشکلات

زنان پس از باردار شدن نیز ممکن است دچار بیماری ها یا مشکلاتی شوند که منجر به مرگ، سقط یا بیماری جنین می شوند. البته همه اینها موارد استنثنا هستند و بیشتر زنان بارداری بدون مشکل و سالمی را پشت سر می گذارند و فرزند سالمی هم به دنیا می آورند. اما باید آگاه باشید برخی مشکلات، ناگهانی و بدون هیچ نشانه خاصی پدیدار می شوند و آگاهی از انواع آنها خالی از لطف نیست.

خطرات دوران بارداری

•    بارداری خارج از رحم

در این نوع بارداری، تخمک به جای رحم در جاهای دیگر همچون لوله رحم، تخمدان یا گردن رحم رشد می کند که خطرات بسیاری برای مادر به همراه دارد. اگر بارداری خارج از رحم به موقع تشخیص داده نشود، مادر دچار درد و خونریزی بسیار شدید در ناحیه شکم و زیر آن می شود و ممکن است در اثر آن جان خود را از دست بدهد. البته امروزه دستگاه های پیشرفته ای برای تشخیص این نوع بارداری وجود دارند و مرگ زنان در نتیجه بارداری خارج از رحم بسیار پایین است.

•    زایمان زودرس

حدود 11 تا 12 درصد از زایمان های اخیر، زایمان زودرس هستند که اصولا بین هفته های 20 و 36 بارداری رخ می دهند. این نوع زایمان ها برای کودک خطرات بسیاری به همراه دارد زیرا ممکن است نتواند در خارج از رحم به رشد خود ادامه دهد. البته پیشرفت علم و داروهای جدید باعث شده اند تا امروزه کودک را با مراقبت های زیاد زنده و سالم نگهدارند.

•    زایمان پس از موعد

اگر دو هفته از موعد زایمان کودک گذشته و او هنوز به دنیا نیامده است، احتمال دارد که در خطر سوءتغذیه یا حتی سینه پهلو قرار داشته باشد. این نوع بارداری برای مادر ضرری ندارد بلکه این کودک است که سلامتش در خطر می افتد. این وظیفه پزشک است که این موارد را تشخیص دهد و کودک را از رحم خارج کند.

•    مرده‌زایی

مرده‌زایی از نامش پیداست؛ مرگ جنین داخل رحم و پیش از تولد را مرده‌زایی می گویند. البته احتمال این مشکل بسیار کمتر از سال های قبل است. اما به طور کل ریشه کن نشده است و هنگامی رخ می دهد که تغذیه جنین از طریف جفت قطع می شود.

•    سقط جنین

حدود 15 درصد از بارداری ها به سقط منجر می شوند. پزشک برخی از زنان برای جلوگیری از سقط جنین، به آنها استراحت مطلق می دهند و این مشکل تقریبا هیچ راهکار دیگری غیر از این ندارد. در مطالب آینده به طور کامل در این مورد و دلایل و درمان آن برایتان توضیح خواهیم داد.

•    عوارض و مشکلات جفت

خانم ها در طول بارداری نباید به هیچ وجه خونریزی واژینال داشته باشد و اگر این طور شد، احتمال دارد که جفت از رحم جدا شده باشد. این اتفاق اصولا زمانی روی می دهد که جفت رفتار معمول و نرمالی ندارد و معمولا به جراحی سزارین منتهی می شود.

•    نقص از تولد

این نقص می تواند در سر، صورت، چشم، دهان، دست و حتی ارگان های داخلی ایجاد شود. البته برخی از این موارد قابل درمان و برطرف شده هستند اما برخی دیگر شدید هستند و ممکن است همه عمر با کودک همراه باشند. از جمله باید به پای چنبری یا شکاف ستون فقرات اشاره کرد.

•    مغایرت Rh

اگر مادر و فرزند خون یکسانی نداشته باشند، ممکن است مشکلات پیچیده ای برای جنین به وجود بیاید. حتی اگر مادر در آینده دوباره باردار شود نیز این مشکل دوباره بروز خواهد کرد. نوع اِرهاش خون مادر تاثیرات بسیاری در سلامت جنین دارد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ورزش های خطرناک برای زنان باردار»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..