تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سهم «سوابق تحصیلی» در کنکور ۹۷ چقدر است؟

ثبت نام کنکور سراسری سال آتی از امروز (اول بهمن ماه) آغاز می‌شود و دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی خودشان را برای شرکت در کنکور سراسری سال ۹۷ آماده می‌کنند. در این میان میزان و نحوه احتساب سوابق تحصیلی امتحانات نهایی دانش آموزان از جمله مباحث مهمی است که می‌تواند سرنوشت ساز باشد، هرچند این سهم در چند سال اخیر رشد محسوسی در راستای حذف تدریجی کنکور نداشته و تغییری نکرده است.

به گزارش ایسنا، طبق اظهارات عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش آموزش وزارت آموزش و پرورش آخرین قانونی که پیرامون حذف تدریجی کنکور تصویب شد به شهریور سال ۹۲ باز می‌گردد که در اردیبهشت سال ۹۵ نیز اصلاحیه‌ای به آن خورد. بر اساس این قانون، آموزش و پرورش موظف شد با برگزاری امتحان نهایی برای برخی دروس و ایجاد سابقه تحصیلی آن را به سازمان سنجش ارسال کند.

بر اساس مفاد تبصره ۱ ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که در شهریور سال ۹۲ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، وزارت آموزش و پرورش مسئولیت ارائه سابقه تحصیلی برای داوطلبان و متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را بر عهده دارد.

وزارت آموزش و پرورش هر ساله این قانون را عملیاتی کرده است و معمولا دانش آموزان تلاش می‌کنند بالاترین نمرات را در امتحانات نهایی بدست بیاورند که کار چندان مشکلی هم نیست زیرا امتحانات در واقع از یک محتوای معین صورت می‌گیرد و هر دانش آموزی می‌تواند با تمرکز بر روی محتوا، به همه سوالات امتحان نهایی پاسخ صحیح بدهد. در چنین شرایطی با تعداد زیادی داوطلب ورود به دانشگاه که نمراتشان در امتحانات مدرسه بالاست، روبرو هستیم و این خود یکی از چالش‌هاست. در عین حال که این قانون از بسترهای حذف تدریجی کنکور محسوب می‌شود اما تصمیم وزارت علوم برای سال آینده نیز عدم تغییر این سهم است.

بر اساس مفاده ماده ۳ قانون سنجش و پذیرش دانشجو، نحوه و میزان اعمال سوابق تحصیلی در آزمون ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور بر عهده شورای سنجش و پذیرش دانشجوست که برابر مفاد بند الف ماده ۲ قانون مذکور مسئولیت آن را وزیر علوم برعهده دارد.

همانطور که در قانون آمده، سازمان سنجش اخیرا میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری سال آینده را اعلام کرده است که طبق آن میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای سال آینده تغییری نکرده و همانند سال ۹۶ است.

به گفته توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش، آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال ۱۳۸۴ به بعد اخذ کرده و امتحانات یک‌ یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (سال سوم آموزش متوسطه) به میزان حداکثر ۲۵ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر مثبت در نمره‌کل نهایی آنان لحاظ می شود.

وی اضافه کرده است: داوطلبان دارای مدرک پیش دانشگاهی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش دانشگاهی خود را از سال تحصیلی ۹۱-۱۳۹۰ به بعد اخذ کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دوره پیش دانشگاهی (صرفاً نمرات دروسی که به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است) به میزان حداکثر ۵ درصد به نسبت سوابق‌تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر مثبت در نمره‌کل نهایی آنان لحاظ می‌شود و برای داوطلبان مشمول سوابق تحصیلی بندهای الف و ب، هر دو مورد اعمال خواهد شد.

این در حالی است که نویدادهم دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش انتقاداتی نسبت به نحوه احتساب دروس امتحان نهایی در سوابق تحصیلی کنکور مطرح کرده و گفته است که «تعداد دروس امتحان نهایی را شورای گسترش سازمان سنجش تعیین می کند. اما چون اراده‌ای در سازمان سنجش برای حذف کنکور وجود ندارد، ابهاماتی در خصوص تعداد دروس امتحان نهایی مطرح می شود. هرچند امتحانات نهایی ما استاندارد است و در واقع سوالات واحد و هماهنگ‌اند و استاندارد عمل می کنیم اما این ابهامات هنوز پابرجا است.»

منبع: ایسنا




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سهم «سوابق تحصیلی» در کنکور ۹۷ چقدر است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..