نویسندگی میهمان نوعی از بازاریابی است که در سالهای اخیر به رشد قابل قبولی رسیده و فرصتهای مناسبی را در اختیار افراد قرار میدهد.
ابزارها و استراتژیهای بازاریابی دیجیتال هر روز در حال تغییر و جایگزینی هستند. یکی از این روشهای که با گذشت سالها هنوز به عنوان ابزاری مفید و کاربردی شناخته میشود، نویسندگی میهمان است. در صورتی که به عنوان صاحب کسب و کار یا حتی یک آزادکار، این روش را برای بازاریابی بلندمدت انتخاب کنید، سود زیادی از آن خواهید برد.
جیسون دیمرس یکی از نویسندگان وبسایت فوربز است که تحقیقات و تجربههای مفیدی در زمینهی نویسندگی میهمان دارد. او در این مقاله نکاتی کاربردی برای شروع این نوع از بازاریابی را به اشتراک گذاشته تا کاربران بتوانند با ترس اولیهی این کار مقابله کنند.
نویسندگی میهمان چگونه انجام میشودقدم اول ساختن یک برند شخصی یا سازمانی برای خود است. ساختن برند استراتژیهای خاص خود را دارد که در مطالب مربوط به آن پرداختهایم. به طور خلاصه شما باید در قدم اول به طور نسبی شناخته شده باشید یا حداقل سابقه و رزومهای با نمونهکارهای مناسب ارائه دهید.
مقالههای مرتبط:سپس به دنبال وبسایتهایی باشید که در انتشار محتوا فعال بوده و حتیالامکان مطالبی مرتبط با صنعت شما ارائه بدهند. شاید قدم اول در این مسیر دشوار باشد اما پس از پیدا کردن ناشر اولیه، مسیر پیشرفت شما شروع میشود. از همان روزهای اولیه میتوانید از منافع نویسندگی خود استفاده کنید و رفته و رفته برند خود را گسترش دهید. با شناختهتر شدن برند، کار شما برای پیدا کردن ناشران بهتر آسان خواهد شد و این روند دومینویی، شما را به مخاطبان و در نهایت مشتریان بیشتر وصل میکند.
سوالی که ذهن اکثر افراد و صاحبان کسب و کار را به خود مشغول میکند این است که نویسندگی میهمان را از کجا شروع کنند؟
۱- برند شخصی را در اولویت قرار دهیدهمان طور که پیش از این گفته شد در قدم اول باید شناخته شده باشید. پس ابتدا خودتان را در پروفایلهای مختلف شبکههای اجتماعی، وبلاگ شخصی یا صفحهی مولفان در وبسایت شرکتی معرفی کنید. سعی کنید تا در فضاها و گروههای مختلف کاری خود را نشان داده و در کنار آن، لحن بهخصوص و ویژگی اصلی خودتان را به نمایش بگذارید.
۲- محتوای متنوع در ارتباط با کسب و کار آماده کنیددر قدم بعدی باید محتوای مورد نظر را تولید کرده و آماده داشته باشید. برای انتخاب موضوع محتوا به سراغ زمینههایی بروید که در آنها حرفهای هستید. علاوه بر حرفهای بودن، موضوعات باید با زمینهی کاری شما مرتبط باشند. این محتوا را قبل از تماس با هر ویراستار یا وبسایت ناشری آماده کنید.
۳- مخاطب اولیه را پیدا کنیداگر ناشر بداند که شما در حال حاضر تعدادی مخاطب در انجمنهای متنوع دارید، محتوای شما را راحتتر منتشر میکند. شناخته شدن در شبکههای اجتماعی در این موقعیت کمک بزرگی خواهد بود.
۴- ناشر اول را با دقت انتخاب کنیداولین وبسایت یا سرویسی که محتوای شما را منتشر میکند، حکم تبلیغات را نیز برای شما ایفا میکند. انتخاب هوشمندانهی ناشر اولیه، به شما کمک میکند تا مخاطبان اولیه را بهتر جذب کرده و در برقراری ارتباط با ناشران بعدی نیز راه آسانی در پیش داشته باشید.
۵- پایدار بمانیدپس از ارتباط اولیه و جلب نظر ناشر، باید بتوانید با محتوای مناسب، جای پای خود را در وبسایت هدف محکم کنید. این کار با انتخاب موضوع مناسب و نوشتن محتوایی که مخاطبان وبسایت هدف را علاقهمندتر میکند، عملی میشود.
۶- ارتباط با ناشر را قوی کنیداز همان روزهای اولیه، ارتباطی مداوم و سازنده با وبسایت ناشر داشته باشید. سعی کنید ویرایشهای مدنظر آنها را به بهترین نحو انجام داده و محتوا را با شراکت کامل با تیم آن وبسایت آماده کنید.
۷- روی مخاطب سرمایهگذاری کنیدمخاطبان و دنبالکنندگان شبکههای اجتماعی، حکم مبلغان شما و محتوایتان را دارند. ارتباط با آنها را هیچگاه از دست ندهید و تلاش کنید تا هر روز بیش از پیش محتوای جذاب برای آنها تولید کنید. در شبکههای اجتماعی به نظراتشان پاسخ دهید و محتوا را آنطور که دنبالکنندگان میپسندند تولید کنید.
۸- دست از تلاش برنداریدپس از انتشار محتوا در چند سرویس و جذب مخاطبان زیاد، شاید به این فکر بیفتید که به انداهی کافی روی این روش وقت گذاشتهاید. این طرز تفکر اشتباه است و هیچ بن بستی برای انتشار و بازاریابی محتوا وجود ندارد. با گذشت زمان به فکر ناشران بزرگتر و حضور جدیتر در بازارهای جدید باشید.
فراموش نکنید که دشوارترین مرحلهی هر استراتژی کسب و کار، شروع آن است. قدم اول را هرطور شده بردارید و شروع به نوشتن کنید. مطمئن باشید استراتژی نویسندگی میهمان سود بالایی برای شما خواهد داشت.