تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




صنایع دستی از جمله عوامل هویت بخش شهرها هستند

صنایع دستی از جمله عوامل هویت بخش شهرهاستبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نخستین نشست شورای برنامه‌ریزی شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی امروز در عمارت کوشک برگزار شد.

بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی کشور در این مراسم گفت: ما بیشترین تعداد شهرهای جهانی را به خودمان اختصاص دادیم . شهرها از این جهت مهم هستند که ما در حال گذار از یک دوره شهری به دوره شهری دیگر هستیم و نقش شهرها کم کم بزرگ می شود. بنابراین شهرها مهم می‌شوند و پوست اندازی می‌کنند و دنبال هویت و ماهیت تازه می‌گردند. یکی از مباحثی که می‌تواند در این مقوله، هویت بخش باشد، صنایع دستی است. نقش آفرینی شهرها در جهان پست مدرن غیرقابل انکار است.

وی افزود: بحث شهر ملی از طرف جمهوری اسلامی ایران مطرح شد که در شورای جهانی مصوب شد. بحث روستای جهانی و ملی را هم ما معرفی کردیم. امروز همه شهرهای ما آرزو دارند که شهر ملی و جهانی شوند. بنابراین با یکدیگر رقابت می کنند و این باعث می شود که صادرات ما افزایش پیدا کند. البته تسهیلات چندانی به هنرمندان داده نشده است. امروزه آن تغییری که باید پس از نامگذاری در شهرهایی چون تبریز و مشهد رخ می‌داد، چندان محسوس نیست.

نامور مطلق خاطرنشان کرد: ما در جلسه امروز به دنبال هم افزایی هستیم و می‌خواهیم انتظارات هنرمندان از دولت و انتظارات دولت از هنرمندان را مرور کنیم.

همچنین؛ به آفرین دبیر شهر جهانی تبریز گفت: ما می دانیم که سازمان میراث فرهنگی عهده دار فرش دستی نیست؛ اما متاسفانه ما از طرف نهادهای دیگر تلاشی برای رسیدن به اهدافی که شهر جهانی تبریز دنبال می کند، نیستیم. امروز ۱۲بازارچه و تیمچه فروش فرش در داخل بازار بزرگ تبریز وجود دارد و شاهد تکمیل موزه فرش تبریز هستیم.

دبیر شهر جهانی تبریبز از نمایندگان مجلس درخواست کرد فکری به حال فرش بکنند تا سازمان میراث فرهنگی متولی فرش دستی شود.

قاسمی دبیر شهر جهانی لالجین در بخش دیگری از این نشست تخصصی، پس از تشریح ظرفیت های لالجین گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست داریم که صنایع دستی از مالیات بر ارزش افزوده معاف شود.

جعفر صالحی دبیر شهر جهانی اصفهان در بخش دیگری از نخستین نشست شورای برنامه ریزی شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد، فرش را به دامان بزرگ صنایع دستی برگردانند.

وی افزود: ما درخواست داریم صنایع دستی را به عنوان سفیران بی زبان به اقصی نقاط شهرهای اسلامی جهان بفرستیم.

دبیر شهر جهانی اصفهان خاطرنشان کرد: اصفهان قابلیت برگزاری نمایشگاه بین المللی با عنوان سیمرغ را دارد. امیدوارم که این امر را در دستور کار قرار بدهیم.

همچنین؛ حامدی دبیر شهر جهانی مریوان، به نبود زیرساخت های لازم گردشگری در شهر مریوان اشاره کرد و گفت: ما از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست داریم کمک های اعتباری به ایجاد شهرک‌ها و بازارهای گردش‌پذیر در مریوان اختصاص بدهند.

سلطانی دبیر شهر جهانی مشهد نیز از نمایندگان مجلس درخواست کرد از صنعتگران حمایت بیشتری کنند.

فرخی دبیر شهر جهانی سیرجان هم گفت: ما مشکلی در تولید نداریم و مشکل ما در فروش است. اکثر محصولات ما به صورت غیر رسمی فروخته می شوند و بنابراین فروش رسمی محصولات ما نیازمند فراهم کردن شرایط لازم است.

وی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی هنرمندان ما بیمه است و رسیدگی نکردن به این موضوع باعث تعطیلی کارگاه ها می شود.

وقف چی رئیس فراکسیون صنایع دستی مجلس شورای اسلامی، هم در بخش دیگری از نخستین نشست شورای برنامه ریزی شهرها و روستای صنایع دستی گفت: ما اعتقاد داریم امروز پاسپورت معنوی ما فرشمان است. ما معتقدیم در آینده نه چندان دور با کاهش منابع درآمدزایی بحث گردشگری و صنایع دستی اهمیت خاصی پیدا می‌کند و با همین نگاه فراکسیون فرش و صنایع دستی را ایجاد کردیم. به هر دلیل ما معتقدیم که حتما باید محصولاتمان صادرات محور باشد و تا این ظرفیت را در خودمان ایجاد نکنیم، به هدف مطلوب نمی رسیم.

وی افزود: در خصوص بیمه هم نظرمان بر این است تا ۵۰۰ هزار نفر بیمه هنرمندان صنایع دستی انجام شود.

وقف چی خاطرنشان کرد: معافیت از مالیات بر ارزش افزوده هم مطرح و سپس رد شد. البته این بحث را در صحن نیز مطرح کردیم تا ان‌شاءالله رای بیاورد.

رئیس فراکسیون صنایع دستی مجلس شورای اسلامی خواست که همه استان‌ها در خصوص برگزاری نمایشگاه فرش و صنایع دستی اقدام کنند.

همچنین؛ ناهیدتاج الدین نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در شهری چون اصفهان فقط باید به گردشگری و صنایع دستی بپردازیم. بنابراین من فکر می‌کنم که بهتر است، جلساتی چون نشست شورای برنامه ریزی شهرها و روستای جهانی صنایع دستی را به دفعات برگزار کنیم و توجه ویژه ای به صادرات داشته باشیم.

در ادامه، اصغر سلیمی نماینده شهرستان سمیرم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سمیرم مرکز ایل قشقایی است و آنها صنایع دستی بسیاری تولید می کنند.

وی افزود: بحث نمدمالی فقط مختص به سمیرم است و به نظر می رسد که کارگاه های نمدمالی کم می‌شوند. به نظر می رسد که باید بحث گلیم، جاجیم و نمدمال را در دستور کار قرار بدهیم.

مرادی نماینده شهر جهانی مریوان در بخش دیگری از نخستین نشست شورای برنامه ریزی شهرها و روستای جهانی صنایع دستی گفت: امروز وقتی از توسعه بحث می کنیم، این را در همه جوانب بررسی می‌کنیم و به نظر می‌رسد بحث صنایع دستی می‌تواند جایگزین نفت باشد.

وی افزود: استان کردستان یک استان فرهنگی است و می‌تواند در آینده بحث اشتغال‌زایی در بخش صنایع دستی داشته باشد. البته این تدبیر مسئولان و مدیران را می خواهد. هم اکنون نیز ما می‌توانیم از یک میلیارد و ۵۰۰میلیون تومانی که به اشتغال‌زایی در روستاها اختصاص پیدا کرده است، گام های خوبی در جهت اشتغال زایی برداریم و می خواهیم در آینده بحث شهر جهانی اورامان را داشته باشیم.

حسن پور نماینده شهر سیرجان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این نشست گفت: امروز چند روز است که بیمه روستایی را به کارگاه های شهری اختصاص دادیم.

وی گفت: خوشبختانه بعد از تلاش‌های یک و نیم ساله مجلس شورای اسلامی،  ظریف وزیر امور خارجه معاون اقتصادی خودش را معرفی کرد و امید است که در طول سال حداقل یک نمایشگاه در خارج از کشور برگزار کنیم.

حسن پور ادامه داد: امیدوارم نمایندگان مجلس و دولت خللی در کار هنرمندان صنایع دستی ایجاد نکنند.

نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما با ۸۰میلیون جمعیت هنوز به ۸میلیون گردشگر نرسیدیم و نگران این امر هستیم. ما در کمیسیون تلفیق اعتبار ۲۰۰ تا هزار میلیارد تومان را به صادرات اختصاص دادیم و از فروردین ماه سال آینده این اعتبارات صادراتی پرداخته شود.

حسن پور خاطرنشان کرد: به هر کسی که با کمک معاونت صنایع دستی نمایندگی فرش سیرجان را در شهرش راه اندازی کند، وام ۲درصد قرض الحسنه می‌دهیم. البته هر شخصی که کارگاهی را در شهر سیرجان ایجاد کند و به اشتغال‌زایی کمک کند ۲۰میلیون وام۲درصد دریافت می کند.

همچنین بهمن نامور مطلق در بخش پایانی نشست شورای برنامه ریزی شهرها و روستای جهانی صنایع دستی گفت: پیشنهاد می‌کنم طرحی در مجلس شورای اسلامی طرح و تصویب شود که ۲ میلیون از۱۵ میلیون وام ازدواج به خرید صنایع دستی اختصاص پیدا کند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «صنایع دستی از جمله عوامل هویت بخش شهرها هستند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..