تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مدیر آکیولس از اهداف فیس بوک برای واقعیت مجازی می‌گوید

نایب رئیس آکیولس، شرکت متعلق به فیسبوک، در مصاحبه‌ای از برنامه‌ی این شرکت برای جذب یک میلیارد کاربر VR صحبت کرده است.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک می‌خواهد به جامعه‌ی کاربری یک میلیاردی برای واقعیت مجازی دست پیدا کند. هدفی که در حال حاضر با توجه به اینکه در سه ماهه‌ی سوم سال گذشته در مجموع یک میلیون هدست واقعیت مجازی در دنیا فروخته شد، بسیار بلندپروازانه به‌نظر می‌رسد.

شخصی که مسئول رساندن فیسبوک به این هدف بزرگ است هوگو بارا (Hugo Barra) نام دارد که زمانی در گوگل کار کرده و پس از آن در شرکت شیائومی سمت داشته است. وی سال گذشته به عنوان نایب رئیس بخش واقعیت مجازی به خدمت فیسبوک در آمد. بارا در ساخت نسخه‌های ابتدایی اندروید نقش داشت و بعد از آن به شرکت چینی شیائومی در گسترش فروش خارجی کمک زیادی کرد. حالا، او مدیر جدید آکیولس (Oculus) است. شرکتی موفق در حوزه‌ی واقعیت مجازی که فیسبوک آن را در سال ۲۰۱۴ به قیمت دو میلیارد دلار تصاحب کرد.

مقاله‌های مرتبط:

بارا هفته‌ی گذشته در نمایشگاه CES لاس وگاس حضور پیدا کرد تا فیسبوک را به هدف خود نزدیک‌تر کند. او در این نمایشگاه هدست واقعیت مجازی جدیدی را که به طور اختصاصی برای بازار چین در نظر گرفته شده است رونمایی کرد. فیسبوک و شیائومی قرار است هم در بعد فنی و هم توزیع این محصول جدید همکاری داشته باشند.

در حالی که این همکاری پس از پیوستن بارا به فیسبوک صورت گرفته است، او مدعی است که حضور او به عنوان نیروی سابق شیائومی در فیسبوک نقش چندانی در شکل‌گیری این همکاری نداشته است. به گفته‌ی او شیائومی و آکیولس مدتی بود که با هم ارتباط داشتند.

آن‌چه را که بارا در رسیدن فیسبوک به هدف یک میلیارد کاربر VR حائز اهمیت می‌داند مستقل بودن واقعیت مجازی است. هدست مستقل یعنی هدستی که نه نیازی به گوشی هوشمند دارد و نه سیم و کابل از آن آویزان است. به عقیده‌ی بارا، این نکته‌ای کلیدی در فروش VR است.

آکیولس گو

فیسبوک اولین هدست مستقل خود به نام آکیولس گو (Oculus GO) را در اکتبر سال گذشته معرفی کرد و حالا نسخه‌ای مشابه آن را در چین رونمایی کرده است. هر دوی این هدست‌ها امسال عرضه خواهند شد. همچنین پیش‌نمایشی از نسخه‌ی اولیه‌ی یک دستگاه مستقل دیگر با کدنام Santa Cruz پاییز سال گذشته مشاهده شد که تاریخ عرضه‌ی آن مشخص نیست. رقبای آکیولس یعنی گوگل و HTC نیز هرکدام هدست‌های مستقلی تولید کرده‌اند.

Hugo Barra

بارا می‌گوید:

«هدست مستقل راحت‌ترین کاربری را دارد. کافی است آن را بپوشید. نیاز به هیچ تنظیمی ندارد. ما فکر می‌کنیم این نوع هدست در دسترس‌ترین نوع واقعیت مجازی از نظر کاربری است. هدست واقعیت مجازی مستقل واقعا از دسته محصولات ما است که به واسطه‌ی آن قصد داریم افراد زیادی را به سمت VR سوق دهیم.»

در زیر مصاحبه‌ی سایت Recode را با هوگو بارا در حاشیه‌ی نمایشگاه CES می‌خوانید.

فیسبوک همواره قصد ورود به چین را داشته است. آیا آکیولس پلی است برای فیسبوک که حضور گسترده در چین داشته باشد؟ یا این هدست جداگانه‌ای است که ربطی به سایر فعالیت‌های فیسبوک ندارد؟

گزینه‌ی دوم صحیح‌تر است. شیائومی و آکیولس مدتی است که ارتباط کاری دارند. ما شریکی می‌خواستیم که در ساخت محصولات با کیفیت در حوزه‌ی الکترونیک خوش‌نام باشد و همزمان بتواند این محصولات را به صورت مقرون‌به‌صرفه‌ای به کاربران عرضه کند. شریکی می‌خواستیم که در حوزه‌ی واقعیت مجازی تجربه داشته باشد. شریکی که بازار را درک کند و در چین جزو شرکت‌های پیشرو باشد. شیائومی مشخصا تمام این ویژگی‌ها را دارد. شرکت‌های زیادی را پیدا نمی‌کنید که تمام این ویژگی‌ها را با هم داشته باشند.

چرا چنین منصبی را در فیسبوک قبول کردید؟ آیا واقعیت مجازی علاقه‌ی شخصی شما است؟

اولین شغل من در زندگی کارآموزی در بخش خیال‌پردازی والت دیزنی بود. در پروژه‌ای به نام DisneyQuest که گونه‌ای از تجربه‌ی واقعیت مجازی یک پارک بود که دیزنی سال‌ها پیش طراحی کرد. هرچند این پروژه دیگر وجود ندارد، اما منجر به خلق بسیاری از ویژگی‌های واقعیت مجازی شد که هم‌اکنون توسط دیزنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، این علاقه به واقعیت مجازی همواره در من وجود داشته است. هم به عنوان کاربر و هم به عنوان کارمند همیشه آن را دنبال کرده‌ام. در زندگی شغلی خود شانس کار روی پلتفرم‌ها را نیز داشته‌ام. من در ساخت اولین نسخه‌های اندروید مشارکت داشته‌ام. خیلی کم پیش می‌آید که افراد شانس داشته باشند که روی چیزی کار کنند که بعدها به یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌ها در صنعت و در بین کاربران سراسر دنیا تبدیل شود. فکر می‌کنم ما در فیسبوک به واقعیت مجازی و مخصوصا آکیولس چنین نگاهی داریم و روزی به محبوب‌ترین تجربه‌ی VR تبدیل خواهیم شد.

از زمان روی کار آمدن شما، آکیولس دست‌خوش چه تغییراتی شده است؟

فکر می‌کنم از وقتی که آمدم در فهم اهمیت قابل دسترس بودن مؤثر بوده‌ام؛ در این‌که باید محصولی تولید کنیم که مردم توانایی خرید آن را داشته باشند. بخش اعظم کاری که با آکیولس گو در بازار انجام داده‌ایم، همان چیزی است که من در نظر دارم. این‌که این کار بدون من انجام می‌شد یا خیر را نمی‌دانم. شاید هم می‌شد، مطمئن نیستم؛ اما این محصولی است که من به آن علاقه‌ی زیادی دارم.

آیا تمایل به مقرون‌به‌صرفه کردن محصولات از تجربه‌ی کاری شما در شیائومی نشأت می‌گیرد؟

در واقع ناشی از تجربه‌ی من در شیائومی و حتی گوگل است؛ زمامی که برای گوشی‌های مبتدی آن زمان اپلیکیشن می‌ساختیم. همیشه به ساخت پلتفرم‌ها و ساخت دستگاه‌های اجرا کننده‌ی آن‌ها به گونه‌ای که مردم بتوانند از آن‌ها استفاده کنند اعتقاد داشته‌ام.

Hugo Barra

بیشترین سوء‌تعبیر در مورد واقعیت مجازی چیست؟

به نظرم بزرگترین اعتقاد اشتباه در مورد VR این است که شما با آن از دنیای واقعی و ارتباط با سایر افراد جدا می‌شوید. از نظر ما، کاملا برعکس است. حقیقت این است که VR فناوری جدیدی است که ارتباط شما را با افرادی برقرار می‌کند که در دنیای واقعی به راحتی قابل دسترسی نیستند. فکر می‌کنم مردم یا چون تجربه نداشته‌اند یا انواع زیادی از VR را ندیده‌اند هنوز با واقعیت مجازی آشنا نیستند. در هر صورت، این‌که واقعیت مجازی شما را منزوی می‌کند و ارتباط‌تان را با سایر افراد دنیا قطع می‌کند یکی از بزرگترین سوءتعبیرها است.

غیر از قیمت، چه موانع دیگری در مسیر ترویج هدست‌های واقعیت مجازی وجود دارد؟

علاوه بر تمام حداقل‌هایی که باید برای ارائه‌ی یک تجربه‌ی واقعیت مجازی واقعی ارائه دهیم، باید با اکوسیستم تولید محتوا نیز همکاری داشته باشیم تا بتوانیم طیف وسیعی از کارهایی که می‌شود با VR انجام داد را به مردم ارائه دهیم. فرض کنید من و شما، هر کدام یک هدست واقعیت مجازی داریم. چه کار مشترکی می‌توانیم انجام دهیم؟ می‌توانیم یک فیلم را با هم تماشا کنیم. می‌توانیم با هم مجسمه‌سازی یا نقاشی کنیم. می‌توانیم یک بازی را دونفره انجام دهیم. وب‌گردی کنیم و کارهایی از این دست. بنابراین، باید بتوانیم بازه‌ی وسیعی از فعالیت‌ها را در VR امکان‌پذیر کنیم. مشخصا ما تازه شروع به این کار کرده‌ایم.

مقاله‌های مرتبط:

شما روزهای آغازین اندروید را دیده‌اید. روزهای ابتدایی VR با روزهای ابتدایی موبایل چه شباهتی دارد؟

وضعیت کنونی واقعیت مجازی من را خیلی یاد روزهای آغازین موبایل می‌اندازد. وقتی برنامه‌نویسی موبایل از HTML5 به سمت توسعه‌ی جداگانه رفت و در این روند از محیط کاربری ایستا به محیط‌هایی پویا با انیمیشن‌های چشم‌نواز تبدیل شد. هر بار که یکی از این تغییرات در طراحی اتفاق افتاد، نوع برنامه‌نویسی نیز دست‌خوش تغییراتی شد و توسعه‌دهندگان مجبور به یادگیری موضوعات جدیدی شدند. وقتی این موضوعات عادی شد، تغییرات جدید به وجود آمدند و باز یادگیری و همین روند ادامه پیدا کرد. این دقیقا اتفاقی است که هم‌اکنون در مورد VR در حال به وقوع پیوستن است.

آیا علاقه‌ای به ساخت فروشگاه خرده‌فروشی آکیولس دارید؟

فعلا چنین برنامه‌ای نداریم که در ساخت فروشگاه عرضه‌ی اختصاصی خود سرمایه‌گذاری کنیم. در این مقطع نیازی برای انجام این کار نمی‌بینیم؛ چرا که شرکای ما مشتاق عرضه‌ی محصولاتمان در فروشگاه‌های خود هستند.

اگر امسال بتوانید به یک موفقیت دست پیدا کنید، آن دستاورد چه خواهد بود؟

هدف ما تحکیم پیشروی خود در این دسته‌بندی جدید یعنی هدست مستقل واقعیت مجازی است. کاری که با آکیولس گو آغاز کرده‌ایم و واضح است که با سانتا کروز به آن ادامه خواهیم داد. به نظر من جا انداختن واقعیت مجازی مستقل چیزی که در سال ۲۰۱۸ برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مدیر آکیولس از اهداف فیس بوک برای واقعیت مجازی می‌گوید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..