تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سازمان میراث فرهنگی، حافظ سرمایه‌های فرهنگی است

کارگر در اختتامیه نمایشگاه «ایران و ارمنستان، خاطره یک سرزمین»:

سازمان میراث فرهنگی حافظ سرمایه‌های فرهنگی است/ نمایشگاه‌ها تاریخی؛ سفیران فرهنگی جوامعبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم اختتامیه نمایشگاه «ایران و ارمنستان، خاطره یک سرزمین» امروز در سالن همایش های موزه ملی برگزار شد.

در این مراسم، محمدرضا کارگر مدیر کل امور موزه‌های کشور گفت: شاهد آن هستیم که فعالان فرهنگی و هنری توانستند دوستی‌ها را جایگزین دشمنی‌ها کنند. ما معتقدیم ثروت‌های پایدار، ثروت‌های اجتماعی جامعه هستند و این ثروت‌ها هرگز آسیب نمی‌بینند و نابود نمی‌شوند. پس در واقع عمده سرمایه ما سرمایه‌های فرهنگی هستند و سازمان میراث فرهنگی عهده دار حفاظت از این سرمایه‌هاست.

وی افزود: اینکه ما بتوانیم فرهنگ یک جامعه را تغییر بدهیم، راه دشواری است. زمانی که به امانت سپردن ثروت‌های تاریخی و فرهنگی یک جامعه به کشورهای دیگر مطرح شد، با مخالفت های زیادی مواجه شدیم. البته امروز این فرهنگ تغییر کرد و نمایشگاه های فرهنگی و تاریخی به سفیران فرهنگی جوامع تبدیل شدند. امروز فرهنگ‌ها نیاز دارند که بیشتر همدیگر را بشناسند و انسان‌ها نیاز دارند که بیشتر به یکدیگر نزدیک شوند.

مدیر کل امور موزه‌های کشور خاطرنشان کرد: امروز ارمنستان پنجره ای را به روی ما باز کرد؛ بنابراین مردم ما بیشتر با فرهنگ ارمنستان آشنا شدند.

همچنین؛ جبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران گفت: نمایشگاه «ایران و ارمنستان، خاطره یک سرزمین» ۳ماه پیش گشوده شد و در طول این ۳ماه بیش از ۴۵هزار نفر از این نمایشگاه و موزه ملی بازدید کردند. بیش از ۶۰۰ بازدیدکننده نظرات خود را ثبت کردند.

وی افزود : تور بازدید کودکان نیز برقرار شد که نتایج آن در قالب یک نمایشگاه جانبی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

رئیس کل موزه ملی ایران اظهار داشت: نمایشگاه «ارمنستان و ایران؛ خاطره یک سرزمین» بزرگترین نمایشگاه خارجی بود که در موزه ملی برگزار شده است.

در ادامه، سید احمد محیط طباطبایی اظهار داشت: هر فعالیت صحیح موزه‌ای باید به همگرایی و از میان برداشتن کینه‌ها ختم شود و موزه‌ها در انجام این امر از همه فعالیت‌های فرهنگی موثرتر هستند.

وی افزود: «نمایشگاه ارمنستان و ایران؛ خاطره یک سرزمین» بار دیگر همفکری و همراهی ایران و ارمنستان را به یاد ما آورد. امروز ما شاهد دو کتاب کتیبه‌های میخی اورارتویی از ایران و کاتالوگ مشترک نمایشگاه هستیم. این آثار مکتوب یادگاری از رویداد نمایشگاه «ارمنستان و ایران؛ خاطره یک سرزمین» هستند.

همچنین؛ تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان، در بخش دیگری از مراسم اختتامیه نمایشگاه «ارمنستان و ایران، خاطره یک سرزمین» گفت: دو سال پیش به همراه همکارانم مثل یک بازدیدکننده معمولی به موزه ملی آمدم و اگرچه در طول۳ سال گذشته از نهادهای زیادی بازدید کردم، اما متوجه شدم که موزه ملی ایران در بین سازمان های دولتی یک استثناست.

وی افزود: نمایشگاه «ایران و ارمنستان، خاطره یک سرزمین» پرثمر است. این موزه نتیجه برگزاری جلسات مشترک و امضای تفاهمنامه همکاری موزه های دو کشور است.

سفیر جمهوری ارمنستان اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه «ایران و ارمنستان، خاطره یک سرزمین» فرصتی بود تا بتوانیم فرهنگ اورارتویی را به ایرانیان معرفی کنیم.

 محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از مراسم اختتامیه نمایشگاه «ایران و ارمنستان، خاطره یک سرزمین» گفت: مسلما میراث فرهنگی مشترک ما حلقه اتصال ملت های جهان بوده و ما نیازمند درک و تفاهم یکدیگر هستیم. کشورهای ایران و ارمنستان براساس این اندیشه نمایشگاه «ایران و ارمنستان، خاطره یک سرزمین» را برگزار کردند و هم اکنون مقدمات برگزاری نمایشگاه آثار تاریخی ایران در ارمنستان فراهم می شود. ما می دانیم که اشتراکات فرهنگی قابل توجهی با ارمنستان داریم.

وی افزود: برگزاری این نمایشگاه  عامل گسترش تعاملات فرهنگی دو کشور است. ما ظرفیت های بسیاری برای توسعه همکاری داریم و من به عنوان معاونت میراث فرهنگی کشور معتقدم که ظرفیت های زیادی برای همکاری داریم و هم اکنون نیز پرونده ای برای مرمت مسجد کبود ارمنستان باز شده است و پیگیری می شود؛ البته این امر به میزان همکاری نهادهای مرتبط ارمنستان بستگی دارد.

گفتنی است؛ در حاشیه مراسم اختتامیه این نمایشگاه  از دو کتاب «کاتالوگ نمایشگاه ایران و ارمنستان، خاطره یک سرزمین» و کتاب «کتیبه های میخی اورارتویی از ایران» رونمایی شد.

 انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سازمان میراث فرهنگی، حافظ سرمایه‌های فرهنگی است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..