تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از دل خاطرات بانوی بورسی/ تغییر همیشه با مقاومت همراه است

 

وقتی وارد بورس شد معاملات به صورت دستی انجام می گرفت. به طوری که در تالار حافظ کارگزاران به صورت رو در رو و چانه زنی شفاهی برگه های سهم را خرید و فروش می کردند. در این ایام خرید و فروش سهام منوط به داشتن برگه های سهام بود.

زینت مرادی نیا در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، درباره سال های بعد از دفاع مقدس که معامله سهام دوباره از سر گرفته شد، گفت: سهامداران بعد از خرید سهم باید به دفتر سهام شرکت ها مراجعه می کردند تا برگه سهام صادر شود. تا زمانی که برگه کاغذی سهام صادر نمی شد امکان فروش سهام وجود نداشت و همین امر باعث کندی در معاملات و نقدشوندگی این بازار می شد.

به گفته این بانوی بازار سرمایه، افزایش سرمایه ها نیز در گذشته با تأخیر صورت می پذیرفت. بنابراین علاوه بر دستی بودن و کند بودن روند معاملات، شرکت ها عملاً می توانستند حجم معاملات در بازار را کنترل کنند. به عبارتی در زمان کاهش قیمت با صادر نکردن برگه های سهام یا اعمال نکردن افزایش سرمایه، مانع عرضه سهام جدید در بازار و در نتیجه کاهش قابلیت فروش سهام در بازار می شدند.

او معتقد است، سرعتی که اکنون در انتشار برگه سهام، اعمال افزایش سرمایه و انجام معاملات صورت می پذیرد قابل مقایسه با آن دوران نیست. همین مشکلات و دغدغه ها باعث شد پس از مدتی سیستم دستی به کامپیوتری تبدیل شود البته اوایل نسبت به این تغییر مقاومت زیادی صورت گرفت و موانع بی شمار بود اما به مرور مقاومت ها به رضایت تبدیل شد.

از دیگر خاطرات زینت مرادی نیا، وجود دفاتر کارگزاری ها در ساختمان تالار حافظ است. وجود تعداد کثیری از فعالان بازار سرمایه در تالار شیشه ای در کنار قیل و قال معامله گران، مایه نگرانی سازمان کارگزاران شد. ظرفیت ساختمان برای حضور آن تعداد مراجعه کننده کفایت نمی کرد. آرام آرام نگرانی از این بابت قوت گرفت چون این ساختمان برای این حجم رفت و آمد ساخته نشده بود. به همین دلیل سال 1377 از شرکت های کارگزاری خواسته شد که دفاتر خود را به بیرون از ساختمان حافظ منتقل کنند.

با کوچ کارگزاری ها به دفاتری خارج از تالار، به تدریج امکان معامله در دفاتر خود کارگزاری ها هم فراهم شد. در این بین، نباید از دغدغه افشای همزمان اطلاعات که از جمله مطالبات فعالان بازار سرمایه بود، به راحتی گذشت.

به گفته این بانوی بورسی، اطلاعات مالی شرکت ها در آن زمان به صورت کاغذی و دستی در اختیار کارگزاری ها قرار می گرفت و همین امر زمینه مشکلات جدی را در دستیابی عادلانه به اطلاعات را ایجاد می کرد. بین اولین کارگزاری تا آخرین کارگزاری گاهاً چند دقیقه اختلاف زمان در دریافت اطلاعات پیش می آمد و این زمان در معاملات بورس که به ثانیه ها گره خورده است، بسیار سرنوشت ساز بود.

همین فاصله ها زمینه فراهم کردن انتشار اطلاعات همزمان از طریق سیستم را رقم زد. به گفته مرادی نیا در این دو دهه اقدامات و تغییرات مثبتی صورت گرفته است البته این تحرکات نسبت به سایر کشورها کند بوده اما نکته اصلی این است که همیشه به سمت تغییرات مثبت حرکت کردیم.

مرادی نیا در حین یادآوری روزهای رفته نقبی می زند به انتشار اطلاعات مالی شرکت ها از EPS گرفته تا صورت های مالی میاندوره ای در جهت افشای اطلاعات فوری. می گوید افشای پیش بینی سود هر سهم نه در آن زمان و نه امروز در هیچ کجای دنیا به صورت اجباری مطرح نبوده و نیست، اما به دلیل فاصله ما با استاندارهای جهانی شاید آن زمان انتشار پیش بینی سود هر سهم گامی در جهت منافع سهامداران بوده که اخیراً با حذف افشای پیش بینی سود هر سهم گام موثری در جهت جهانی شدن برداشته شده است. البته واکنش برخی سهامداران به این تغییر، با هویدا شدن آثار مثبت آن تعدیل خواهد شد.

در یکی دو دهه گذشته فرار مالیاتی یک موضوع داغ دورهمی های سهامداران بود. چون دریافت مالیات روی سود سهام پلکانی و تصاعدی بود. به قول معروف هر چه بامش بیش، برفش بیشتر. همین امر باعث می شد برخی از سهامداران برای اینکه در ردیف های پایین تر پرداخت مالیات قرار بگیرند با کدهای دوست و آشنا معامله کنند که علاوه بر عدم شفافیت، گاهی مشکلات فراوانی را برای آنها به وجود می آورد. این موضوع در حال حاضر با ثابت شدن نرخ مالیات سود نقدی  منتفی شده است.

مرادی نیا در ادامه گپ و گفت با "سنا" به موضوع معاملات آن لاین و فراگیر شدن آن اشاره کرد و گفت: خرید از طریق ایستگاه های معاملاتی، همواره با دغدغه رعایت نوبت سفارش دهنده و انجام معامله با بهترین قیمت  همراه بود. آنلاین شدن معاملات فرصت بسیار خوبی برای سرمایه گذاران فراهم کرد تا بدون واسطه داد و ستدهای خود را انجام دهند و بدین ترتیب به نقدشوندگی بازار کمک جدی شد.

او در پایان این گفتگو به رفع محدودیت ها در گذر زمان اشاره کرد و گفت: حجم مبنا باعث شد که سمت و سوی بازار به سمت سهام شرکت های کوچک سوق پیدا کند و از واقعی شدن قیمت ها جلوگیری کند اما این موضوع با دستور العمل هایی که در سالهای اخیر به تصویب رسید کمرنگتر شد. دامنه نوسان نیز از آنجایی که بازار ما بازار کوچکی است، ضروری است اما می توان به این دامنه انعطاف داد به عبارتی همچون بسیاری از بورس ها در هنگام فشار خرید و فروش با مکانیسم هایی دامنه را باز کرد تا مانعی بر سر راه شکل گیری صف ها شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از دل خاطرات بانوی بورسی/ تغییر همیشه با مقاومت همراه است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..