تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




افسانه‌ی پریان دریایی

۶۶۰۹۴۵

۵۳۵۷  بازدید

جنجالی ترین داستان درباره‌ی پری دریایی افسانه ای و کسانی که ادعا کرده اند چنین موجوداتی را از نزدیک دیده اند

مجله همشهری سرنخ: «پری دریایی»، موجودی که نیمه انسان و نیمه ماهی است. این به نظر یک افسانه می رسد اما سال هاست که افرادی در سراسر دنیا ادعا کرده اند این موجود عجیب را به چشم خودشان دیده اند. این ادعاهای عجیب، هرچند با عکس و مدرک قابل استناد چندانی همراه نیست اما همیشه توانسته افراد زیادی را در سراسر جهان به خودش جذب کند. این رغبت تا جایی بوده که دولت برخی کشورها را به واکنش وادار کرده و جایزه های قابل توجهی را برای کشف آن در نظر گرفته اند. داستان پری دریایی های جنجالی دنیا را از دست ندهید.

پری‌ای که مردان کارگر را اغفال می کرد


زیمبابوه ای ها، یکی از جنجالی ترین کاشفان پری دریایی مشهوری بودند که گفته می شد در سواحل این کشور پرسه می زند. اولین نشانه ها در سال 2012 میلادی بیان شد. زمانی که عده ای از کارگران سیاه پوست که مشغول کار در یک ساختمان مرتفع در حاشیه ساحل بودند، ادعا کردند یک شیء عجیب را در اطرافشان دیده اند. محلی که آن ها کار می کردند ارتفاع زیادی داشت و به یکی از سدهای منطقه مشرف بود. در همین جا بود که این کارگرها چند بار دیگر هم «یک چیز» را دیدند؛ چیزی که بعدها گفته شد، پری دریایی بوده است.

افسانه‌ی پریان زیرآبی 

در اوایل به نظر نمی رسید موضوع مهمی رخ داده باشد. عده ای از سرکارگرها و مدیران آن شرکت هم حرف هایی را که به گوش شان می خورد جدی نمی گرفتند چون قبل از آن هم پیش آمده بود کارگرانی که در هوای داغ و فضای باز، دور از خانواده شان مشغول کار بودند، هذیان بر زبان بیاورند. با این وجود، ماجرا از زمانی جدی شد که کارگرها و خانواده هایشان بیشتر از گذشته بر وجود پری دریایی اصرار کردند. دلیل شان هم این بود که در افسانه های محلی گفته شده بود وقتی اطراف این دریاچه و رودخانه که حالا روی آن سد بسته شده بود پیشرفت کند، یک پری دریایی به نام «مامبا مونتو» از آب بیرون می آید.

این پری که ظاهر زیبایی هم دارد، ماموریتش این است که جلوی پیشرفت مردم را بگیرد. برای رسیدن به این هدف هم کارگران مرد را اغفال کرده و آن ها را به کارهایی که خلاف عفت باشد، وادار می کنند تا زندگی شان از هم بپاشد و توان کارکردن را از دست بدهند. با وجود این شایعه، یک جرقه کوچک کافی بود تا خانواده های این کارگرها نگذارند مردان شان در آن جا کار کنند. تمام این مسائل باعث شد یکی از مهم ترین پروژه های زیمبابوه تعطیل شود. جنجال بزرگی در منطقه به وجود آمد و کارگران این شرکت ساختمانی جایشان را به جوان هایی غیرمحلی دادند که اعتقادی به «پری زیمبابوه» نداشتند.

ماجرا بعد از مدتی آن قدر جدی شد که خود دولت هم وارد کارزار شد و گفت باید فکری به حال افسانه های محلی کرد که جلوی پیشرفت و سازندگی را می گیرند. سال ها پیش از این هم پروژه های مشابهی در همان منطقه از کارافتاده بود، آن هم صرفا به دلیل وجود پری دریایی اما در همان سال هم هیچ کس- به جز چند کارگر- نتوانسته بودند چیزی ببینند. دلیلش این بود که بنابر افسانه های محلی «پری زیمبابوه» قربانی هایش را از بین «مردان پرتلاش» انتخاب می کرد و به هر کسی پیشنهاد آشنایی نمی داد.

 

ماهی کپور انسان نما


در طول سال های جنگ جهانی دوم، به خصوص در طول سال 1943 میلادی (1322 شمسی) یکی از مشهورترین پری دریایی های تاریخ زندگی می کرد. این پری شهرت زیادی کسب کرده بود چون در آن زمان که هر تحرک غیرعادی و مشکوکی در مناطق جنگی رصد و گزارش می شد، نام «یک عروسک با قامت انسانی اما دنباله ای شبیه ماهی» بارها مطرح شده بود. ادعا می شد که این پری در حوالی «جزایر کی» در اندونزی دیده شده است. هرچند از بخش عمده جنگ- یعنی اروپا- درو مانده بود اما سربازان ژاپنی که آن زمان وارد جنگ شده بودند حسابی درباره این «موجود انسان نما» حرف می زدند. اولین سربازی که حضور این سرباز را گزارش کرده بود، این طور نوشته بود:

افسانه‌ی پریان زیرآبی 

موجود شبیه ماهی کپور را در نظر بگیرید که مانند انسان ها حرکت می کند. دهانش را تکان می دهد و این طور به نظر می رسد که قادر به صحبت کردن است. اوایل، سربازان ژاپنی نگرانی جدی درباره این پری داشتند اما شرایط خاص جنگی مانع می شد که تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شود البته گفته می شود بعد از این که فهمیدند همه چیز زیر سر یک افسانه محلی است، نگرانی هایشان تا حد زیادی برطرف شد. مردم محلی در منطقه ای که این پری دریایی برای اولین بار در آن جا رویت شده بود، نه تنها از وجود چنین پدیده ای تعجب نکردند، بلکه گفتند پیش از این، بارها این موجود را دیده اند اما تعجب نکرده اند. اسم این پری دریایی «اورنگی کان» بود که به فارسی «ماهی انسانی» معنا می شود.

 

پری دریایی ای که ماهی خام می خورد


در سال 1967 میلادی، ایالت بریتیش کلمبیا در کانادا یکی از جنجالی ترین محل هایی بود که کشف پری دریایی در آن جا باعث سر و صداهای زیادی شد. یکی نفر از اهالی جزیره «ماین» که سوار قایق کوچک تفریحی اش شده بود ادعا می کرد، وقتی مشغول گشت و گذار در منطقه بوده، یک بانو با موی بلوند را دیده که کنار ساحل در حال استراحت بوده است. در نگاه اول، همه چیز عادی به نظر می رسید غیر از موهای بلند او. ادعا می شد که این موجود بعد از مدتی استراحت به سمت آلاچیقی که همان اطراف بود، رفته و مشغول خوردن یک خوراک شده بود. ناخدا می گوید، آن قدر به این زن نزدیک شده بوده که حتی می توانسته حدس بزند که او مشغول خوردن چه چیزی است.

افسانه‌ی پریان زیرآبی 

در گزارشی که از او در ایستگاه پلیس منطقه موجود است، این طور نوشته شده: «آرام آرام به دخترک نزدیک شدم و چهارچشمی مراقبش بودم. متوجه شدم مشغول خوردن ماهی سالمون است اما عجیب بود که ماهی اش را نپخته بود.» این مرد در ادامه ادعای خود گفت: «یک هفته بعد، باز هم سر و کله این موجود زیبا پیدا شد، این بار اما یک اتفاق عجیب افتاده بود. او این بار در حالی که ماهی را روی شن ساحل گذاشته بود، مشغول خوردن بود. یک لحاف هم روی پاهایش انداخته بود که وقتی کنار رفت، متوجه شدم پاهایش شبیه دم ماهی است.»

بلافاصله بعد از این جنجال ها، روزنامه محلی هم یک گزارش ویژه درباره پری دریایی منتشر کرد و محض بازارگرمی، برای کسی که اثری از این موجود عجیب پیدا کند، 25 هزار دلار جایزه تعیین کرده بود که در زمان خودش (یعنی دهه 60 میلادی یا 40 خورشیدی) رقم قابل توجهی بود. بعد از این دو گزارش، گشت پلیس ساحلی به طور ویژه ای آن منطقه را زیر نظر گرفت اما از او اثری نبود.

جشن بزرگ به شکرانه کشف پری آفریقایی


اگر پیدا شدن پری دریایی در بقیه نقاط جهان با شگفتی و جنجال های خبری همراه می شود، در سال 2008 میلادی مردم آفریقای جنوبی بابت پیدا شدن پری دریایی در سواحل کشورشان یک جشن بزرگ و مفصل به پا کردند. براساس ادعاهای مطرح شده، این پری- برخلاف تصور عمومی- اصلا زیبا نبود. چشم های قرمزی داشت و موقع آمدنش سر و صدای زیادی در منطقه به پا می شد. حضور این پری غول پیکر آن قدر با سر و صدا و جنجال همراه بود که اگر مردم مراقب نبودند، می توانست شهرهای ساحلی منطقه را به ویرانی بکشد. با وجود چنین خطری، مردم محلی از آمدن پری بسیار خوشحال بودند.

افسانه‌ی پریان زیرآبی 

اما این پری هم از افسانه ها بیرون آمده بود. داستان از این قرار بود که بنابر افسانه های محلی، موجودی به نام «کیمان» که چشم های قرمز دارد و صدای نخراشیده و غیرعادی اش بسیار معروف است، سرانجام قدم به ساحل می گذارد. مردم محلی سال ها منتظر بودند چنین موجودی سر و کله اش پیدا شود. این موجود قرار بود از رودخانه بیرون بیاید و سر و صدای زیادش هم مژده پول زیاد برای ساکنان منطقه بود.
اولین بار چند جوان که برای تفریح کنار رودخانه رفته بودند، ادعا کردند که این موجود را دیده اند که موهای بلند مشکی داشت، پوستش شبیه ماهی بود و بدون این که کوچک ترین حرف قابل فهمی بزند، انگار بخواهد اعضای گروه را هیپنوتیزم کند. شبیه مرتاض های فالگیر به چشم شان زل زده بود.


از بین تمام اعضای گروه فقط یک زن داوطلب شد ته و توی ماجرا را دربیاورد. او که نامش فاش نشده اما گزارش مشاهداتش را در مدارک ایستگاه پلیس آفریقای جنوبی می توان دید، گفته است: «از جشن مردم محلی بیرون رفتم تا خودم را به رودخانه ای برسانم که کیمان در آنجا دیده شده بود. پری دریایی کنار ساحل نشسته بود و گریه می کرد. صدایش دیگر شبیه جیغ نبود و مثل این می ماند که یک زن معمولی در حال گریستن است. کمی بعد او به داخل آب رفت و دیگر هیچ وقت ندیدمش.»

 

کاشف قاره آمریکا را به عنوان یکی از بزرگ ترین کاشف های پری دریایی در دنیا می شناسند.


پری دریایی، اکتشاف جدید کریستف کلمب


کریستف کلمب یکی از مشهورترین کاشفان دنیا به شمار می آید. عموما او را به خاطر کشف قاره آمریکا می شناسند اما ادعا می شود که آقای کلمب- یا به قول خارجی ها کلمبوس- یکی از بزرگ ترین کاشف های «پری دریایی» در دنیا بوده. تا جایی که می گویند او با پری دریایی ها حتی رابطه عاشقانه داشته است. این گزارش، با بررسی یادداشت های کریستف کلمب که در زمان سفر نوشته بود و بخشی از آن در موزه های معتبری از جمله موزه تاریخ طبیعی انگلستان وجود دارد، نوشته شده است. کریستف زمانی که قرار بود سفر عجیبش به آمریکا را آغاز کند اصلا فکرش را هم نمی کرد که چه اتفاق های عجیبی قرار است برایش پیش بیاید.

 افسانه‌ی پریان زیرآبی

می خواست راه ساده ای به هندوستان پیدا کند اما به یک قاره جدید رسید. به همین دلیل هم بدون این که بداند پایش را به قاره ای جدید گذاشته، سرخپوست های بومی آمریکا را «هندی» یا Indian نامید؛ کلمه ای که تا همین امروز برای نامیدن بومی های آمریکا استفاده می شود. این اتفاق اما بخش کوچکی از ماجراجویی های کلمب بود. او طی همین سفر، چندین و چند بار با پری دریایی های مختلفی ملاقات کرده و گزارش هایشان را ثبت کرده است. گاهی که به خاطر دریازدگی از خود بی خود می شد، جزییات بیشتری درباره این موجودات عجیب می گفت. هر چند بخشی از این حرف ها سند قابل استنادی ندارند اما به عنوان بخشی از تاریخچه مربوط به کشف موجودات عجیب دریایی به آن ها استناد می شود.

اولین پری های دریای زشت بودند


دقیقا معلوم نیست در چه روزی و ماهی این اتفاق افتاده اما گفته می شود در یکی از روزهای سال 1493 میلادی، اولین یادداشت مشکوک کریستف کلمب، دریانورد ایتالیایی به ثبت رسید. در آن زمان، کشتی حامل آقای کلمب در جایی نزدیک و ساحل جمهوری دومنیکن فعلی بود، ناخدا کلمب که مثل خیلی از ناخداهای دیگر عادت داشت واقعی روزانه را یادداشت کند، در این دفترچه- که تاریخ مشخصی ندارد- برای اولین بار نوشته است که سه پری دریایی را دیده است. او این موجودات را این طور توصیف کرده است:

«هر سه تایشان قیافه ای معمولی داشتند اما به زیبایی نقاشی هایی که از پری دریایی می بینیم، نیستند. قیافه شان خیلی معمولی است.» آن زمان نیرویی مثل پلیس یا گشت هوایی وجود نداشت که کلمب بتواند گزارشش را به دست آن ها برساند، این نقطه از جهان چندان شناخته شده نبود و تنها کاری که می توانست بکند ثبت این مسئله در یک دفترچه یادداشت بود. به جز این ها، بنابر افسانه های دریایی در آن روزها، پری دریایی موجود عجیب و غیرعادی نبود.

افسانه‌ی پریان زیرآبی 

عشق کلمب به پری دریایی


گزارش های حیرت انگیز کلمب از رویت پری های دریایی، در طول مدتی که او در سفر دریایی بود، بارها تکرار می شد. یکی از جنجالی ترین یادداشت های این چنینی مربوط به زمانی است که او به نزدیکی ساحل «هیسپانیولا» در نزدیکی آمریکای شمالی فعلی رسیده بود. او در این باره در یادداشت های روزانه اش نوشت سه موجود با موی پریشان را دیده که سرشان را از آب بیرون کرده و با سرعتی سرسام آور خودشان را به کشتی رساندند. در اولین برخورد او فکر می کرده با یک سری ماهی عجیب طرف است اما وقتی آن ها در نزدیکی قایق، سرشان را از آب بیرون آوردند، متوجه شده که با سه پری دریایی طرف است. او هر چند این بار هم با موجوداتی زشت طرف شده بود اما چند روز از کابوس هایی سخن به میان آورد که درباره آن ها دیده است. او می گفت پری های دریایی پوسته بیرونی شان را که بیرون می انداختند خیلی زیبا می شدند.»

وقتی خدمه، حرف ناخدا را تایید می کنند


این طور به نظر می رسد که او همیشه دسته های سه نفری از پری دریایی ها را می دیده و در طول زنگی اش چند باری آن ها را از نزدیک دیده است. او ادعا می کند که یک بار دیگر در زمانی که نزدیکی سواحل هاییتی بوده، پری دریایی را دیده است. بنا بر این ادعا، این بار آن ها بسیار به او نزدیک بودند تا جایی که به جز خود ناخدا بقیه خدمه اش هم چنین موجودی را دیدند. «سیور اسکاروی»، یکی از خدمه های کشتی کریستف کلمب بود که ادعا می کند در زمان بیرون آمدن پری دریایی ها زا آب آن ها را دیده است. توصیف این خدمه کشتی که کریستف کلمب در یادداشت هایش آن را نقل کرده، این طور است:

«موجوداتی با مهره گردن و ستون فقرات هستند. به همین دلیل می توانند سرشان را از آب بیرون بگیرند.» وقتی سر پری های دریای از آب بیرون بود، او توانست با کمک دوربین کوچکی که همراهش داشت و با یک سری شیوه های مرسوم دریانوردی، قدشان را اندازه بگیرد. طبق نقل قول این خدمه کشتی که در کتابچه تاریخ طبیعی انگلستان هم ثبت شده «پری هایی که ما دیدیم استخوان های قدرتمندی داشتند که قدرت شنا در شرایط طبیعی را به آن ها می داد اما پاهایشان به اندازه کافی قدرت نداشت و خوب تکان نمی خورد. چشم هایشان از حدقه بیرون زده و شکل عجیبی داشت که به چشم های انسان شباهت نداشت. بازوهای باریک و کوچک شان بسیار به بازوی دختران جوان شباهت داشت.»


پری دریایی و سیرن، موجودات افسانه ای یونانی که جان دریانوردان را می گرفتند

افسانه‌ی پریان زیرآبی

siren (سیرن)

مرگ آفرین ها


اولین کسانی که از پری دریایی در دنیا صحبت می کنند، یونانی ها هستند. در نوشته هایی که از آن ها برجای مانده، از آن ها به عنوان زنانی سحرانگیز یادشده که نیمه زن و نیمه ماهی بودند. آن ها به جای پا باله دارند، یک آینه و شانه دستشان گرفته و مدام در حال آرایش کردن خودشان هستند. این پری ها با موجوداتی به اسم «سیرن» در یک خانواده بودند. سیرن ها نیمه پرنده بودند و به جز دست، بال هم داشتند. سیرن ها و پری دریای ها یک ماموریت مهم داشتند؛ این که کارگران دریایی، ناخداها و... را با چهره جذاب و اندام شان فریب داده، آن ها را بکشند.


بنابر افسانه های یونانی، هر وقت پرنده سیرن آواز می خواند، هر دریانوردی که اطرافش بود، می مرد. در بخش هایی از این افسانه یونانی، توصیف های دقیق تری هم از پری دریایی شده است. می گویند قد یک پری دریایی بالغ حدود 3 تا 4 متر است، 350 تا 550 کیلوگرم وزن دارد، عموما از گیاهان تغذیه می کند و می تواند تا مدت ها بدون خوراک- فقط با استفاده از آب گرم اقیانوس- زنده بماند. عمر این موجودات افسانه ای نیز حدود 50 تا 60 سال برآورد شده بود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «افسانه‌ی پریان دریایی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..