تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دغدغه ها و گله های خانواده های خدمه نفتکش سانچی و پاسخ مسئولان

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ابتدای برنامه گزارشی از دغدغه های خانواده خدمه نفتکش سانچی پخش شد و درخواست تمام خانواده ها رسیدگی سریعتر به وضعیت نفتکش و خدمه آن بود. گله خانواده ها در این گزارش از تعلل کشور چین در امداد رسانی به این حادثه بود.
هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: حادثه نفتکش حادثه سخت، تلخ و دلخراشی است. این حادثه در 155مایلی بندر شانگهای اتفاق افتاد. اطلاع رسانی از طریق دوربین در محل حادثه برای مطلع شدن خانواده ها از وضعیت حادثه کار سختی است این خبر از صبح یکشنبه با زیرنویس شبکه منتشر شد و همه مطلع شدند و شرکت ملی نفتکش کمیته اضطرار را تشکیل داد ما هم اقداماتی از طریق مرکز تجسس و نجات و هم از طریق نماینده مان در لندن انجام دادیم.
نکته کلیدی این است که شرکت ملی نفت عمق حادثه را می دانست و شرکت ملی نفتکش دو کشتی به محل اعزام شد و یدک کش ها نیز اعزام شدند اما طی کردن مسیر و رسیدن به محل حادثه ده ساعت طول می کشد. این کشتی ها موادی که حمل می کنند به واقع بمب ساعتی است و درجه اشتعال این مواد بین بنزین و گاز است که نکات مهمی است اما خدمه کشتی از میلیون ها دلار قیمت کشتی و محموله گرانبهاتر هستند و برای ما از هرچیزی ارزشمندترند.
حق شناس گفت: ما در مرحله اول از طریق وابسته نظامی در چین متوجه شدیم که یکی از کشورها سیگنالی از کشتی دریافت کرده است اما ما دوبار کنترل کردیم که تایید نشد.

دغدغه ها و گله های خانواده های خدمه نفتکش سانچی و پاسخ مسئولان


حق شناس در ادامه درباره روند امداد و نجات گفت: الان کشتی در آبهای ژاپن است و ژاپنی ها در حال حاضر در حال اطفای حریق هستند. چینی ها هم امروز جعبه سیاه و دو نفر از خدمه کشتی را خارج کردند. در حال حاضر گروه ژاپنی مشغول اطفای حریق هستند. گروه امداد ما ساعت 6 تا 7 صبح فردا به محل می رسند. ورود به موتورخانه کشتی وضعیت را مشخص خواهد کرد. بعید به نظر می رسد که خدمه از قایق نجات استفاده کرده باشند چون در این صورت امکان دیده شدن توسط کشتی های اطراف بود.
او درباره آخرین اطلاعات گفت: همه نگاهها به این است که تیم تکاور ما به منطقه برسند و تا ظهر فردا بتوانند به موتورخانه کشتی ورود کنند.
او گفت: چینی ها به سه دلیل این کار را به درستی انجام ندادند. این تصادم در آبهای چین واقع شد و مسئولیت آن به عهده سازمان اطفای حریق شانگهای می باشد. اولویت ایران خدمه بود اما اولویت چین مسائل زیست محیطی و ایمنی شناورها بود. ایمنی یدک کش ها برای اطفای حریق نیز از اولویت های چینی ها بود که موجب شد کار عقب بیفتد. یکی دیگر از اولویت های ما عملیات شبانه روزی بود که انتقاد دیگر ما به چینی ها بود چون اگر نمی خواستند عملیات را شبانه روزی انجام دهند باید به شرکت های دیگر از جمله ژاپنی ها اجازه ورود می دادند.
او در ادامه گفت: نکته این است که اگر کار به صورت مداوم ادامه پیدا می کرد شاید شنبه دوباره انفجار دیگر رخ نمی داد. هر کشتی که بخواهد از اطراف برود زمان طولانی باید صرف کند. کشتی ژاپنی هم بیست ساعت زمان برد تا به محل برسد. برای اطفای حریق و اجازه کمک چین نیز باید اجازه دهد و به خاطر طولانی شدن کار اطفای حریق بود که آقای روحانی، آقای ظریف و آقای ربیعی نیز ورود کردند. این کشتی موتور ندارد و باد و موج دریا سبب حرکت کشتی می شود بنابراین کشتی های دیگر نمی توانند روبروی کشتی قرار گیرند و از چهارجهت حرکت کردن نیز ممکن نیست چون کشتی صدمه دیده در حال حاضر درحال حرکت است.
او افزود: علت حادثه و بررسی صانحه و نحوه کمک رسانی به دقت بررسی خواهد شد. بحث های فنی پیگیری خواهد شد. کمک رسانی وظیفه چین بوده اما درخواست کمک از ژاپن از طرف ایران بوده است که در حال حاضر کار کمک رسانی انجام می شود.
ذینفعان باید باشند و سازندگان کشتی که پانامایی هستند نیز باید حضور داشته باشند که در حضور همه ذینفعان بازگشایی جعبه سیاه کشتی که کار حقوقی است انجام خواهد شد.
کشتی ما و کشتی مقابل از نظر تجهیزات هیچ مشکلی نداشته اند و امکان خطای انسانی نیز هست اما باز هم باید تا بازگشایی جعبه سیاه کشتی صبر کرد و همه موضوعات حقوقی و فنی را به دقت بررسی خواهیم کرد.

بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفتکش ایران گفت: به جز خانواده ها ما از معدود کسانی هستیم که از نزدیک شاهد درد و آلام مردم خانواده ها هستیم. حادثه بسیار بزرگ است اما متاسفانه چون دسترسی به افرادمان در کشتی نداشتیم تا اطلاعات بگیریم بنابراین زمان دریافت اطلاعات طولانی شد. وقتی حادثه ای اتفاق می افتد بهترین منبع افراد کشتی خودمان هستند اما ما کسی را نداشتیم که اطلاعات بگیریم، منابع بعدی کشتی مقابل و کشتی های دیگر هستند. کشتی مقابل بعد از دو روز به بندری حمایت شد.

او افزود: در وهله اول انتظار داشته و داریم که مقامات مسئول چینی به عنوان مسئول این حادثه اقدامات و پیگیری ها را انجام دهند اما بعد از گذشت چند روز چون متوجه شدیم که اقداماتی انجام نمی دهند از افراد و پرسنل خودمان استفاده کردیم. گرفتن ویزا، فاصله تا محل و بعد حادثه همه در کمک رسانی موثر است. بادهای شدید در منطقه در روز نخست موجب حرکت دوباره کشتی و دورشدن از محل شد، ما هلی کوپتری نداریم که مایل ها حرکت کند و برگردد که این ها همه به مشکلات افزوده است.
بهرامی درباره مشاغل سخت نیز گفت: در خصوص استخدام به صورت تامین اجتماعی قانون مصوب شده و اجرا می شود اما کسانی که استخدام نفت هستند به واسطه محدودیت ها و قوانین خاص صندوق هنوز اعمال نشده است.

دغدغه ها و گله های خانواده های خدمه نفتکش سانچی و پاسخ مسئولان


او گفت: محموله کشتی که میعانات گازی بود از نظر نقطه اشتعال منهای 18 درجه است که با کمترین حرارت دچار اشتعال می شود. وقتی هم که آتش اطفا شود باز به محض جرقه کوچک دوباره احتمال آتش گرفتن دارد.
او درباره طولانی شدن روند اطفای حریق گفت: آتش سوزی نفتکش گسترده و سخت بود. انتظار داشتیم تیم های اطفای حریق از سمت چپ وارد شوند و آتش را متوقف کنند اما اقدام موثر از پنج شنبه آغاز شده و شب ها نیز ادامه نداشته بلکه باید روند مستمر و با تیم های تخصصی انجام شود چون باید جدی تر گرفته می شد .
محسن بهرامی در ادامه درباره امکان استفاده از هلی کوپترگفت: تجربه نشان داده برای اطفای اینگونه حریق ها استفاده از هلی کوپتر مناسب نیست بلکه باید اطفا به صورت گروهی انجام شود. بعد مسافت و اینکه آیا مقدور بودن کار برای هلی کوپتر و دلایل فنی امکان استفاده از هلی کوپتر را نمی داد.
برای اطفای حریق کف یا فوم و برای خنک کردن آب پاشی لازم است. اما چینی ها اعلام کردند به خاطر دمای بالا در داخل کشتی امکان ورود نبوده است. کشتی ژاپنی با آب پاشی کار اطفای حریق را انجام می دهد.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش گفت: ما احساس می کنیم که بیش از این می شد عمل کرد. خانواده ها حق دارند که نگران باشند چون از دور نظاره گر ماجرا هستند. کشتی که با نفتکش ما برخورد کرده کشتی فله بر بوده است و برخورد در شب صورت گرفته است.
او در ادامه گفت: کشتی ها در حال حرکت مانور و تغییر مسیر انجام میدهند. این حادثه در محلی اتفاق افتاده است که تعداد زیادی قایق های ماهیگیری ( کشتی) وجود دارد طورهای ماهیگیری آنها در کف دریا امتداد دارد هنگام نزدیک شدن به این کشتی ها محاسبات و تغییر مسیر ها ناگهانی است. این کشتی به علت بزرگی و جمل محموله سنگین دقایق طولانی زمان می برد تا تغییر مسیر دهد. این حادثه در سطح وسیعی بوده است. در یک تصادف دو طرف را ماجرا باید بررسی کرد. احتمالات زیادی در موقع تصادف و حادثه وجود دارد. این حادثه هنوز خیلی خام است و نیاز به بررسی در زمان طولانی دارد. ما جسته گریخته از اطراف اطلاعات گرفته ایم اما باز نیاز به بررسی دقیق تر داریم.

منبع: سایت شبکه خبر

انتهای پیام/

اخرین وضعیت امدادرسانی به نفتکش ایرانی حادثه دیده



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دغدغه ها و گله های خانواده های خدمه نفتکش سانچی و پاسخ مسئولان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..