بنتلی نسخهی ۸ سیلندر از شاسی بلند لوکس بنتایاگا را معرفی کرده است که ۵۴۲ اسب بخار قدرت دارد.
شرکت بنتلی نخستین خودروی شاسی بلند خود، بنتایاگا را در شهریور سال ۲۰۱۵ معرفی کرد. این خودرو از یک پیشرانهی بسیار قدرتمند W12 برخوردار بود. یک سال پس از معرفی این محصول نیز، بنتلی نسخهی دیزلی بنتایاگا را روانهی بازار کرد که از پیشرانهی V8 TDI توربو به حجم ۴ لیتر برخوردار بود. بنتلی پیشرانهی دیزلی بنتایاگا را در حقیقت از خودروی آئودی SQ7 قرض گرفته بود. با این حال تا امروز طرفداران بنتلی منتظر عرضهی مدل دیگری از بنتایاگا بودند تا تنوع مدلهای این خودرو افزایش پیدا کند و البته با کاهش قیمت همراه باشد. خبر خوب این است که سرانجام بنتلی این کار را کرد و حالا نسخه ۸ سیلندر دیگری از این خودرو معرفی شده است که اینبار پیشرانهی آن از نوع بنزینی است. این مدل به یک موتور V8 به حجم ۴ لیتر مجهز شده که دو عدد توربوشارژر نیز در آن نصب شده است.
این پیشرانه همانند پورشه پانامرا توربو و پورشه کاین توربو توانایی تولید ۵۴۲ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد و میتواند بنتایاگا را در عرض ۴.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعت بنتایاگا با این مشخصات نیز ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت است. برای مقایسه باید بدانید که مدل قدرتمندتر W12 بنتایاگا دارای ۴ دهم ثانیه شتاب بهتر و ۱۱ کیلومتر بر ساعت، حداکثر سرعت بیشتر است.
انتقال نیرو در این خودرو توسط یک جعبه دندهی خودکار ۸ سرعته ساخت کمپانی آلمانی ZF انجام میشود که این جعبه دنده نیروی پیشرانه را به هر چهارچرخ خودرو انتقال میدهد. نسبت انتقال نیرو در سیستم چهارچرخ محرک نیز ۶۰ درصد برای محور عقب و ۴۰ درصد برای محور جلو است. گرچه شاید این مساله برای خریداران بنتلی بنتایاگا چندان مهم نباشد اما باید بگوییم که مدل V8 بنتایاگا مصرف سوخت بسیار مناسبی نیز دارد به طوری که میانگین مصرف سوخت آن تنها ۱۱.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. از این نظر باید گفت که موتور V8 در مقایسه با موتور W12 بسیار بصرفهتر است و میتواند با سوختگیری کامل، مسافت ۷۴۶ کیلومتر را طی کند. سیستم استاپ/استارت نیز در این خودرو به صورت استاندارد موجود است ضمن اینکه بنتایاگا V8 به سیستم غیر فعال سازی سیلندرها نیز مجهز است. این سیستم میتواند در رانندگی عادی نیمی از سیلندرها را برای کاهش مصرف سوخت از مدار خارج کند و در صورت نیاز به قدرت بیشتر نیز سیلندرهای غیر فعال میتوانند در زمان تنها ۲۰ میلی ثانیه و بدون اینکه راننده اصلا متوجه شود دوباره فعال شوند.
در خصوص ظاهر خودرو مدل V8 تفاوت چندانی با مدل W12 ندارد. در این مدل نیز شاهد استفاده از خروجیهای اگزوز چهارتایی هستیم و به صورت سفارشی نیز امکان نصب ترمزهای کربن سرامیکی وجود دارد که این آپشن برای نسختین بار روی این خودرو عرضه میشود. این ترمزها قویترین ترمزی هستند که تا کنون روی یک بنتلی نصب شده اند و از نظر سایز نیز دیسکهای جلوی آن بزرگترین در بین تمامی خودروهای تولید انبوه جهان هستند. کالیپرهای ترمز مدل V8 نیز به رنگ زرد هستند که درون رینگهای جدید آلومینیومی با ابعاد ۲۲ اینچی جای گرفته اند. این رینگهای جدید پنج پره به رنگ تیره و پولیش خورده هستند و جذابین بالایی را در نمای جانبی خودر ایجاد کرده اند.
با ورود به داخل کابین نیز میتوانید مدل V8 رابه راحتی از روی قطعات براق فیبر کربنی آن تشخیص دهید. البته امکان سفارش تزیینات مات نیز برای کابین خودرو وجود دارد. این مدل جدید همچنین به غربیلک فرمان چوبی مجهز است و میتوان برای کابین آن ۷ مدل طرح چوب طبیعی را انتخاب کرد. همچنین برای تودوزی کابین بنتایاگا V8 میتوان چرم جدیدی با نام Cricket Ball را سفارش داد که این نوع چرم نیز برای نخستین بار است که در محصولات بنتلی عرضه میشود، ضمن اینکه امکان انتخاب ۱۵ رنگ مختلف برای چرم کابین وجود دارد.
خریداران بنتلی با خرید بنتایاگا امکانات دیگری نظیر سیستم Bentley Dynamic Ride، سیستم کنترل الکترونیکی چرخش بدنه، سیستم تعلیق چند حالته، قابلیت انتخاب چهار حالت رانندگی، سیستم برق ۴۸ ولتی و سیستم صوتی حرفهای Naim با ۱۸ بلندگو و قدرت ۱۹۵۰ وات را دریافت خواهند کرد که سیستم صوتی این خودرو نیز قویترین در کلاس خود است.
بنتلی حالا مدل V8 بنزینی و دیزلی را در کنار مدل W12 دارد، اما علاقهمندان منتظر معرفی نسخهی پلاگین هیبریدی این خودرو هستند. احتملا نسخهی پلاگین هیبریدی بنتایاگا نیز در نمایشگاه خودروی ژنو معرفی خواهد شد که گمان میرود به پیبشرانهی V6 به حجم ۲.۹ لیتر در کنار موتور الکتریکی، مشابه پورشه پانامرا E-Hybrid مجهز باشد. قیمت نهایی بنتلی بنتایگا V8 بنزینی مشخص نیست، اما مطمئنا بیش از ۲۰۰ هزار دلار خواهد بود.