تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




انتصاب دبیر علمی جشنواره شعر فجر/ سلگی: 95 درصد کتاب‌های ما زیر یک ماه مجوز انتشار می‌گیرند

دبیر علمی جضنواره بین المللی شعر فجر منصوب شد/سلگی 95 درصد کتاب های ما زیر یک ماه مجوز می گیرند

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این هفته اتفاقاتی در حوزه ادبیات رخ داد. در اینجا به مهمترین اين رویدادهای ادبی اشاره می‌کنیم:

دبیر علمی دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر منصوب شد

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی «جواد محقق» را به عنوان «دبیر علمی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر» منصوب کرد. متن حکم سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به دبیر علمی دوازدهمین جشنواره شعر فجر به این شرح است:

«جناب آقای جواد محقق

نظر به پیشنهاد معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با توجه به سوابق و تجارب ارزنده شما در حوزه شعر و ادبیات فارسی به موجب این حکم به عنوان «دبیرعلمی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر» منصوب می‌شوید.

مقتضی است براساس وظایف مندرج در آیین‌نامه جشنواره، اقدام لازم را معمول فرمایید. مزید توفیق شما را از خداوند متعال مسئلت دارم.»

فاصله توقف كتاب برای دریافت مجوز كوتاه می‌شود


نشست خبری محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد، در سالن كنفرانس این وزارتخانه برگزار شد.

محسن جوادی گفت: ما در بحث ساختار اداره كتاب نوسازی لازم را انجام داده‌ایم و ضوابط را شفاف‌سازی كرده‌ایم. به گونه‌ای كه در نتیجه آن فاصله توقف كتاب برای دریافت مجوز كوتاه می‌شود.

جوادی تصریح كرد: ما برای حمایت‌ از كتابفروشی‌ها هم برنامه هایی داریم؛ مثلا درصدد پایین آوردن خدمات شهری چون آب و برق هستیم. یارانه‌های كتاب هم بیش از این نخواهد شد و تا جایی كه بتوانیم سیاستمان حمایت از كتابفروشی‌هاست.

سلگی: 95 درصد کتاب‌های ما زیر یک ماه مجوز می‌گیرند

سلگی، مدیر سابق اداره کتاب در مراسم توديع و معارفه مدير جديد اين نهاد گفت:  ما تقریباً ۳ سال است در اداره کتاب در خدمت دوستان هستیم. اداره کتاب اداره سختی است. به یاد می‌آورم زمانی که میخواستم مدیر اداره کتاب شوم رسانه ها از اداره کتاب به عنوان صندلی داغ یاد میکردند بنابراین من هرگز پشت آن میز و روی آن صندلی ننشستم البته این صندلی آنچنان برای من سخت نبود.
ارتباط حضوری ناشران با اداره کتاب قطع شد

وی افزود: ما در طول این سه سال کارهای رو به رشدی در اداره کتاب انجام دادیم. به طور مثال، در بحث اتوماسیون کاری کردیم که ارتباط حضوری ناشران با اداره کتاب کم شد. در واقع در پروژه مجوز دادن فقط یک بار ناشر به اداره کتاب رجوع می‌کند. در حوزه تفویض ها هم چند استان مانندیزد، همدان، فارس وخوزستان را اضافه کردیم. از این به بعد تمدید پروانه های نشر با ادارات وزارت ارشاد خواهد بود.

مدیر سابق اداره کتاب تصریح کرد: برای توزیع کنندگان نشر جداگانه مجوز صادر کردیم و تلاش کردیم که بخش دیجیتال به اداره کتاب برگردد. در زمینه صدور مجوزها، هم ۲۰۰۰ پروانه نشر جدید دادیم. لذا ورود آسان‌تر شد اما در ادامه نظارت داشتیم. ما در این سه سال حدود ۲۰۰ هزار مجوز کتاب صادر کردیم که ۷۵ درصد آنها مختص به تهران است. هم اکنون حدود ۹۵درصد کتاب‌های ما زیر یک ماه مجوز می‌گیرند.

زبان فارسی شیرین و با طراوت است


مراسم اختتامیه جایزه ادبی جلال آل احمد، در تالار وحدت با حضور مهدی قزلی، دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه روح حاکم بر جان مایه ادبیات داستانی، زبان شیرین فارسی است، گفت: ادبیات داستانی از آنجا که حامل و پیشران ادبیات فارسی است، جایگاه مضاعفی دارد. زبان فارسی برای ما دلنشین و ارزشمند و با دریچه های مختلف است. زبان فارسی در واژه های زیبا کم نظیر است؛ واژه هایی که گاهی مانند سنگ مرمر فخیم است و گاهی چون قطره شبنم می ماند. زبان فارسی زیباست و هنوز طراوت زبان فارسی را حس می کنیم.

وی افزود: زبان های زیادی در جهان هستند که حتی کمتر از یک سده از آنها گذشته، اما نسل پیشین با نسل جدید ارتباط برقرار نمی کند. زبان فارسی شیرین و با طراوت است. شاهنامه خردنامه ایرانی است. مهم نیست مضمون اثر فلسفه یا سیاست نامه یا حتی تاریخ باشد، زبان فارسی، زبان قصه گو و زبان داستان سراست. زبانی است که استعداد داستان گویی آن کم نظیر است. ما با قصه های مادرانه زندگی کرده ایم. این قصه های مادرانه به ما رؤیایی شیرین داده است.

کتاب‌های «تاب طناب دار» و «دقیقا نیمه شب» رونمایی شدند


مراسم رونمایی از کتاب های «تاب طناب دار» و «دقیقا نیمه شب» در تالار سوره حوزه هنری با حضور محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم، محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری گفت: امروز که گرد و خاک فتنه 88 نشسته است و از آن زمان فاصله گرفته ایم، اسنادی پیدا و روشنگری هایی شده است که می تواند به نویسندگان ما کمک کند به فتنه 88 بپردازند. آنچه امروز دشمنان می‌گویند، برای اهل بصیرت روشن بود.

نامزدهای بخش شعر جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان معرفی شدند


هیئت داوران بخش داستان نهمین جشنواره کتاب برتر کودکان و نوجوانان، اسامی نامزدهای بخش شعر این دوره از جشنواره را اعلام کرد.

انتهای پيام/

اتفاقات ادبی در هفته سوم دی ماه 96



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «انتصاب دبیر علمی جشنواره شعر فجر/ سلگی: 95 درصد کتاب‌های ما زیر یک ماه مجوز انتشار می‌گیرند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..