تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نگاهی به ۱۷ فناوری که در سال ۲۰۱۷ با آنها وداع کردیم

چرخه عمر دنیای فناوری و ایده‌های مربوط به آن نیز مانند چرخه عمر بقیه چیزهای زنده است که پس از مدتی و هر ساله کهنه می‌شود و جای خودش را به محصولات جدید و بهتر می‌دهد.

امسال ما شاهد از دست رفتن محصولاتی بودیم که زمانی برای خود رونق قابل توجهی داشتند؛ اما استفاده خود را از دست داده‌اند. همچنین محصولاتی وجود دارند که شاید نباید هیچگاه به وجود می‌آمدند. در اینجا به منسوخ شدن و کنار گذاشته شدن چندین فناوری مهم که در سال ۲۰۱۷ کنار رفتند، می‌پردازیم:

پیام‌رسان AOL Instant که زمانی یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر اتاق‌های خوابگاه بود، ماه گذشته همراه با سابقه تمامی پیام‌هایش، لیست دوستان، و صدای منحصربه‌فرد پیام‌هایش از صحنه خارج شد. مدیران و مسئولان این پیام‌ٰرسان دلیل این سقوط را تغییر فرهنگی به سوی شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و سرویس‌های پیام‌ٰسانی مدرن مثل واتس‌اپ می‌دانند، ولی ممکن است هرکسی بگوید که این پیام‌رسان هم می‌توانست با سایر شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های پیام‌رسانی در این تغییرات فرهنگی همراه باشد و شانس خود را برای بقا افزایش دهد. به هر حال، سرنوشت ای‌اوال سال‌هاست که رقم خورده است و ما تنها می‌توانیم بابت این سقوط ناراحت باشیم.

همچنین قابل ذکر است: در همان روزی که AIM از کار افتاد، AOL هم انجمن‌های کامپوسرو را پایین آورد.

مسنجر AOL

یکی از بدترین نسخه‌های ویندوز که در ۱۱ آوریل سال گذشته میلادی ده ساله شد، ویندوز ویستا است. این نرم‌افزار، کنترل حساب کاربری و چندین مکانیزم مدیریت حقوق دیجیتال جدید را که زیاد هم خوشایند نبودند و آپدیت امنیتی دریافت‌ نمی‌کردند، به ما داد، بدین معنی که هرکسی که هنوز به هر نحوی با ویندوز ویستا در ارتباط باشد، به‌نوعی خودش را در معرض آسیب‌پذیری‌های ناخواسته‌ای قرار داده است. مورد بعدی از ویندوزها که قرار است از صحنه خارج شود ویندوز ۷ است که حمایت از آن در ژانویه سال ۲۰۲۰ متوقف خواهد شد.

ویندوز ویستا

پلتفرم موبایل ویندوز، وقتی جو بلفیور، معاون سیستم‌‌عامل‌ها به فالوورهای توییتر گفت که انتظار قابلیت‌های یا سخت‌افزار جدید نداشته باشند، با استقبال بدی روبه‌رو شد. ویندوز ۱۰ موبایل حتی قبل از این که بلفیور اعلام کند که به‌دلیل نرم‌افزار و سخت‌افزار برتر اندروید، به آن سیستم عامل خواهد پیوست، قادر نبود چرخه‌ی مطلوبی از کاربران و سازندگان را به دست بیاورد. البته صحبت‌هایی مبنی بر اینکه مایکروسافت یک کرک جدید در موبایل از طریق برخی از نسخه‌های مدولار و یکپارچه از ویندوز دریافت می‌کند وجود دارد، ولی ویندوز ۱۰ موبایل همان‌طور که می‌دانیم از صحنه خارج شده است.

ویندوز 10 موبایل

شرکت اپل سه سال بعد از اینکه آی‌پاد کلاسیک را کنار گذاشت، در ماه جولای از بین محصولاتش، آی‌پاد نانو و آی‌پاد شافل را برگزید. ولی در حال حاضر تنها آی‌پادی که باقی مانده است، آی‌پاد تاچ است و این وسیله بسیار فراتر از یک دستگاه پخش رسانه‌ای است و جنبه‌های سرگرمی بسیاری دارد. وقتی اپل از بازی خارج شد، بیزنس‌های ام‌پی‌تری پلیرهای ارزان با برندهای ناشناخته مثل Hotechs  و WiWoo رونق گرفتند.

رقابت در بازار امسال برای فرآیند پشتیبانی ابری نامحدود با خروج کرش‌پلن از بازار مشتریان برای تمرکز بر مشتری‌های بیزنس کاهش پیدا کرد. به کاربران دو ماه وقت داده شد که یا به برنامه‌ی تجاری کوچکی ارتقا پیدا کنند ( که این کار دو برابر قیمت ۱۲۰ دلار در سال است) یا اینکه به یک سرویس پیشتیبانی دیگری مثل بک‌بلیز یا کربنایت منتقل شوند.

مقاله‌های مرتبط:

آمازون پس از گذشت دو سال از ارائه‌ی برنامه‌های رایگان اندرویدی و محتوای بازی، در تابستان از برنامه Underground خود عقب نشینی کرد. اگرچه آمازون همچنان در فروشگاه نرم‌افزار اندروید خود، که روی تبلت‌های Fire و Fire TV موجود است، به کار خود ادامه می‌دهد؛ ولی به‌نظر می رسد که رفته‌رفته این شرکت برای این فروشگاه به‌عنوان جایگزینی برای گوگل‌پلی در گوشی‌های اندروید اهمیتی کمتری قائل می‌شود. اکنون که جذابیتی برای به‌کارگیری لوازم مجانی وجود ندارد و از طرفی هم آمازون نرم‌افزارهای خود را در فروشگاه گوگل‌پلی دارد، کاربران نیازی به یک منبع خارجی نرم‌افزارها ندارند و اگر نیازی هم داشته باشند، بسیار اندک است.

مایکروسافت پس از ۷ سال به‌طور رسمی اعلام کرد که کینکت را از جریان خارج می‌کند. کینکت ۷ سال پیش سروصدای زیادی در موقع عرضه اولین ایکس‌باکس ۳۶۰ به پا کرد. اگرچه کینکت اصلی یکی از ابزارک‌هایی بود که در طول تاریخ به‌سرعت به فروش رفت، اما کنترلرهای صدا و حرکت آن هرگز پا را فراتر از بازی نگذاشتند و سرمایه‌گذاری روی باندل کردن آن با ایکس باکس‌ وان، تنها نتیجه معکوس داشت. حداقل مایکروسافت موفق به نجات برخی از عناصر کینکت شد. مایکروسافت توانست با حسگر موجود در هدست‌های واقعیت افزوده هولولنز و کار روی فناوری‌های شبیه کینکت مثل کورتانا و ویندوزهلو، برخی از عناصر کینکت را نجات دهد.

کینکت

این محصول نیز یکی دیگر از محصولاتی بود که امسال توسط مایکروسافت بازنشسته شد. عملکرد این محصول در ۳۱ دسامبر متوقف شد. این توقف رسمی به چالش استریم کردن موسیقی مایکروسافت پایان داد. این چالش برای اولین بار توسط زون‌موزیک‌پس (Zune Music Pass) آغاز شد که بعدا به ایکس‌باکس‌موزیک‌پس تبدیل شد و در نهایت هم در سال ۲۰۱۵ سر از گروو‌موزیک‌پس درآورد. کاربران دیگر دلیلی برای استفاده از چنین سرویس‌هایی ندارند، چراکه جایگزین‌های بسیار بهتری مثل اسپاتیفای برای آنها وجود دارد و همچنین از آنجایی که مایکروسافت بیشتر روی بهره‌وری تمرکز دارد تا سرگرمی، دیگر دلیل منطقی برای وجود گروو وجود ندارد. کاربران فعلی گروو هم می‌توانند یک نسخه‌ی آزمایشی ۶۰ روزه از اسپاتیفای و یک ابزار تبدیل شدن به اسپاتیفای را در عوض استفاده از آن دریافت کنند.

Groove and Spotify

سرویس پیام‌ٰرسانی اصلی جیمیل که رسما گوگل‌تاک نامیده می‌شود و لقب جی‌چت را نیز دارد، پس از ۱۲ سال در ژوئن از کار خواهد افتاد. اگرچه گوگل سال‌ها بود که در حال انتقال کاربران به هنگ‌آوتس‌های مدرن‌تر بود، ولی با این وجود کاربران هنوز می‌توانستند از گوگل‌تاک استفاده کنند. این بسته شدن باعث شد تا برخی از برنامه‌هایی که نیاز شدیدی به آنها حس می‌شد وارد صف عظیم نر‌م‌افزارهای پیام‌رسان گوگل شوند، اما با وجود Allo، Android Messages، و Hangouts که همگی برای جلب توجه با یکدیگر رقابت می‌کنند، تصمیم‌گیری برای این غول جست‌و‌جو (گوگل) هنوز کمی پیچیده است.

گوگل تاک تعطیل می‌شود

کمپانی جابن که زمانی سازنده هدست‌های بلوتوثی نرم و اسپیکر بود، از بازار این ابزار پوشیدنی کنار رفت. این کمپانی سرمایه زیادی را هم به خود جذب کرده بود ( بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار سرمایه خطرپذیر)، ولی باید ردیاب‌های UP اصلی خود را احیا می‌‌کرد و سعی می‌کرد که یک ردیاب ضربان قلب فعال به محصولاتش اضافه کند، همان طور که رقیبان کمپانی این کار را کردند. کمپانی جابن که در نهایت از اپل، گارمین، فیت‌بیت و چند مورد از ردیاب‌های سلامتی ارزان‌قیمت شکست خورد و بعد از اینکه کمی روی فروش وسایل بهداشت بالینی تمرکز کرد، در ژولای ورشکسته شد.

سی‌سو که یک سرویس جاری و استریم برای کمدی گیک‌ها بود، قسمت‌های برنامه‌نویسی ان‌بی‌سی لست نایت، یک دسته از نمایش‌های کمدی عجیب‌و‌غریب از کارهای هنری گذشته و مهم‌تر از همه یک جریان ثابت از مجموعه‌های اصلی و اوریجینال را ارائه می‌داد. اگرچه در ابتدا به نظر می‌رسید که سی‌سو یک اقدام جسورانه از سوی ان‌بی‌سی‌ یونیورسال است (مخصوصا به دلیل قیمت اشتراک ماهانه ۴ دلاری بدون تبلیغات)، ولی متاسفانه فرصت زیادی برای خودنمایی پیدا نکرد. ان‌بی‌سی کمتر از دو سال پس از راه‌اندازی، سی‌سو را بست و با اینکه برخی از کارهای اصلی سی‌سو مثل هارمون‌کوئست و بردار من،بردار من، و من وارد سرویس‌های دیگر شدند، بقیه از کار افتادند و متوقف شدند.

دلیشز که یک اثر ماندگار از انفجار وب ۲.۰۰ است، به کاربران اجازه می‌دهد تا بوک‌مارک‌های وب را به‌صورت آنلاین  ذخیره کنند و به اشتراک بگذارند. یاهو که این سایت را در سال ۲۰۰۵ خریداری کرد، قصد داشت آن را در سال ۲۰۱۰ همراه با سایر محصولات نامناسب ببندد. در عوض مالکیت دلیشز چندین بار عوض شد و هر مالک جدیدی قصد داشت این سایت را دوباره احیا کند، اما نمی‌دانست که چگونه باید این کار را انجام دهد. در نهایت مالکیت دلیشز در ماه ژوئن به دست رقیب دیرینه‌اش، پین‌بورد رسید. مایچیه سگلوفسکی، موسس پین‌بورد فورا سایت دلیشز را به حالتی درآورد که تنها می‌توان محتویات آن را خواند (تنها خواندنی). او کاربران را ترغیب کرد تا به اشتراک پولی پین‌بورد روی بیاورند. او در پستی در بلاگش نوشت:«سعی نکنید با پین‌بورد رقابت کنید.»

آمازون توضیح زیادی برای بستن ذخیره‌ی ابری نامحدود خود در امسال ارائه نکرد. اما آمازون مثل سایر ارائه‌دهندگان ذخیره ابری که طرح‌های نامحدود خود را رها کردند ( مایکروسافت، مازی، و بیت‌کاسا) نمی‌خواست این بار اضافه ذخیره را به دوش بکشد. این کمپانی در ژوئن هزینه‌ای ۶۰ دلاری به ازای هر ترابایت اطلاعات ارائه کرد و به کاربران ۶۰ روز فرصت داد تا یا این هزینه را بپردازند یا به فکر جای دیگری برای ذخیره اطلاعاتشان باشند. گزینه‌های زیادی وجود ندارد و ارائه‌دهندگان متوجه شده‌اند به بازار عرضه کردن ذخیره نامحدود آسان است، ولی نگهداری و حفظ آن تقریبا غیرممکن است.

آمازون

تلاش کمپانی کانونیکال برای همگرایی تلفن‌همراه و کامپیوتر شخصی در آوریل به پایان راه خودش رسید. این کمپانی که کمپانی پشتیبان اوبونتو است طرح ادغام رابط‌ها را کنار گذاشت و از اجرای این طرح که قرار بود اوبونتو طی آن روی گوشی‌ها و کامپیوتر‌های لینوکس اجرا شود، سر باز زد. کنونیکال در سال آینده به گنوم‌شلی برخواهد گشت که تا ۶ سال پیش به عنوان پیش فرض عمل می‌کرد. کانونیکال همچنین به سمت برنامه‌های ابری و اینترنت اشیا خواهد رفت؛ چراکه تمرکز این کمپانی بر چیزی فراتر از دسک‌تاپ است. این گام روبه عقب، گامی موقتی برای نسخه توزیع‌شده طولانی‌مدت لینوکس است، اما شاید برای کاربران مفید باشد. و این بدین معناست که سال ۲۰۱۸ شاید از لحاظ جنبه‌هایی حتی کوچک، سال دسک‌تاپ لینوکس باشد.

از آنجایی که آجیت پای در کمیسیون فدرال ارتباطات در ژانویه به قدرت رسید، همان‌گونه که انتظار می‌رفت، این کمیسیون در دسامبر رای به لغو سیاست‌ بی‌طرفی شبکه داد. این رای سیاست قبلی تعیین شده توسط رئیس قبلی کمیسیون یعنی تام ویلر را برعکس کرد و همچنین اولین باری بود که کمیسیون فدرال ارتباطات از کنار اجرای بی‌طرفی شبکه عبور می‌کرد و آن را نادیده می‌گرفت. این رای باعث شد اینترنت به مکان و قلمرویی بدون حد و مرز تبدیل شود که در آن ارائه‌دهندگان اینترنتی در آن آزاد هستند تا برای سرویس‌های اینترنتی پولدار خطوط سریع فراهم کنند، شفافیت را بکاهند، و از داده‌های خاص برای اولویت‌ دادن به سرویس‌های خودشان استفاده کنند.

بی طرفی شبکه / Net Neutrality

 این سیستم که از آن با نام سیاست شش‌اعتصاب نیز یاد می‌شود، ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی را به مجریان حقوق کپی‌رایت برای صنعت سرگرمی تبدیل کرد. وقتی ارائه‌دهندگان متوجه نقض قانون کپی‌رایت در یک شبکه همتابه‌همتا می‌شدند، مشترک متخلف را ردیابی می‌کردند و برای او چندین هشدار می‌فرستادند که شدت این هشدارها هر بار بیشتر از قبل می‌شد، مثلا سرعت اینترنت آنها را کاهش می‌دادند، محدودیت‌هایی موقتی برای دسترسی آنها به سایت‌ها ایجاد می‌کردند، یا آنها را مجبور می‌کردند که از محتویات آموزشی دیدن کنند. این سیستم هرگز قدرت کافی برای برخورد با متخفان را نداشت، چراکه ارائه‌دهندگان را مجبور نمی‌کرد که آدرس آی‌پی مشتریان متخلف را به دادگاه بفرستد و پیگرد قانونی صورت گیرد. از طرفی هم این سیستم به دلیل محدودیت‌هایی که در میزان شفافیت داشت و اینکه نمی‌توانست تضمینی برای محافظت در برابر اتهامات نادرست ارائه دهد، مورد انتقاد بود. در حال حاضر هنوز معلوم نیست که چه چیزی (اگر اصلا پای چیزی در میان باشد) جای این برنامه را خواهد گرفت.

مقاله‌های مرتبط:

امسال بازار به‌طور قاطع مفهوم دستگاه متصل آب‌میوه ۷۰۰ دلاری اختصاصی که به بسته‌های آب‌میوه از ۷ دلار به بالا وابسته بود را رد کرد. جییسرو در ژانویه همچنان با چالش‌هایی روبه رو بود: کاهش قیمت‌ها و جایگزین کردن مدیر‌عامل و بنیان‌گذار آن. در یک گزارش در ماه آوریل توسط بلوم‌برگ که احتمالا موجب بسته شدن این استارتاپ شد، نشان داده شد که چگونه فشار دادن بسته‌های آب میوه با دست برای بیرون کشیدن آب میوه، به اندازه استفاده از دستگاه برای بیرون کشیدن آب میوه موثر است و شما می‌توانید با دست خود نیز آب میوه این بسته‌ها را از آن خارج کنید و لزوما به دستگاه نیازی ندارید. جوییسرو ۶ ماه بعد از این گزارش بسته شد. حداقل آن دسته از افرادی که این دستگاه گران‌قیمت را خریده‌ بودند توانستند پول خود را پس بگیرند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نگاهی به ۱۷ فناوری که در سال ۲۰۱۷ با آنها وداع کردیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..