تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کاج مطبق در دکوراسیون، سلام کاج بود و خنده ستاره‌ها

وب سایت چیدانه: اولین بار که چشمم به قد و قامت زیبایش افتاد را خوب به یاد دارم. گوشه‌ ای از خانه، کنار پنجره ایستاده بود و نور کمرنگی از خورشید روی بدنش نمایان بود. همه‌ چیز به نظر مرتب و آراسته می‌ آمد. اول که فکر کردم یک گلدان مصنوعی را خانم‌ بزرگ به‌ تازگی خریده است، ولی کمی که فکر کردم دیدم او اصلا اهل این حرف‌ ها نبود!

مگر می‌ شد برگ‌ های تازه و سبز و همیشه شاداب گیاهان زیبا را رها کند و گلدانی با برگ‌ های پلاستیکی به خانه‌ اش بیاورد؟ خب پس آخر چگونه می‌ شود یک گلدان تا این حد طبقه‌ بندی‌ شده و منظم باشد؟ چه خلقتی دارد خدا! یک کاج در خانه و آن هم از نوع مطبقش! چه دنیای زیبایی داریم...


شناسنامه‌ کاج مطبق

    نام: کاج مطبق
    نام علمی: Araucaria excelsa
    نام انگلیسی : Norfolk Island Pine
    خانواده : Araucariaceae

مشخصات کلی کاج مطبق

خاستگاه کاج مطبق را می‌ توان جزیره نورفولک در اقیانوس آرام و در نزدیکی استرالیا معرفی کرد. این گیاه سوزنی‌ برگ دارای شاخه‌ های طبقه‌ ای بوده و به همین دلیل نام کاج مطبق را به خود گرفته است. این گیاه در آپارتمان رشد کمی دارد و به همین دلیل به‌ عنوان درختچه آپارتمانی نیز شناخته می‌ شود. رشد آن به‌ طور متوسط سالی یک طبقه است! برگ‌ های سوزنی شکل کاج مطبق، براق و زیباست و جلوه بسیار خوبی به این گیاه همیشه‌ سبز می‌ بخشد. کاج مطبق به‌ طور متوسط یک الی دو متر رشد می‌ کند. با رشد این گیاه، شاخه‌ های زیرین خشک‌ شده و می‌ ریزند.

خاک، آب، نور و مواد غذایی مورد نیاز کاج

برای تأمین نور مورد نیاز کاج مطبق، نور متوسط کافی است. بدانید که آفتاب مستقیم به‌ خصوص در فصل گرم برای گیاه مشکل‌ آفرین است، ولی می‌ تواند سایه را تحمل کند. در نور کم‌، رشد آن کاهش می‌ یابد. برای این که رشد طولی کاج مطبق بیش تر شود، نیاز به نوری دارید که بر جوانه انتهایی آن و از بالا بتابد. نور مایل و از یک سمت، باعث گستردگی و رشد عرضی کاج مطبق می‌ گردد، پس این نکته را در خاطر داشته باشید که برای حفظ فرم متعادل گیاه باید گلدان را با فاصله زمانی مشخص بچرخانید تا به همه قسمت‌ های آن، نور رسیده و رشد یکسانی داشته باشد.

کاج مطبق می‌ تواند درجه حرارت پایین را تا ۵ درجه سانتی‌گراد و درجه حرارت بالا را تا حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد تحمل کند. این گیاه، هوای خنک را بیش تر دوست دارد و بهتر است در تابستان در فضای خنک‌تری نگهداری شود. خاک مورد نیاز مغذی، سبک و کمی اسیدی است. دو قسمت خاک‌ برگ، یک قسمت تورب و یک قسمت ماسه، ترکیب مناسبی برای کاج مطبق خواهد بود.

آبیاری کاج مطبق را در تابستان هفته‌ ای دو بار و در زمستان ۱۰-۷ روز یک‌ بار انجام دهید. بهتر است خاک همیشه مرطوب باشد. برای تأمین رطوبت و شادابی برگ‌ ها هم می‌ توانید هرروز، اسپری برگی را انجام دهید. فراموش نکنید که این گیاه هم مانند هر گیاه دیگری به کوددهی نیاز دارد. تغذیه کاج مطبق را در فصل بهار و تابستان، هر سه هفته یک‌ بار و با کود محلول در آب انجام دهید، البته باید گفت که نصف میزان توصیه‌ شده کافی است.


این سوزنی‌ برگ چگونه تکثیر می‌ شود؟

به‌ طور کلی سوزنی‌ برگان سخت‌ تر از گیاهان پهن‌ برگ تکثیر می‌ شوند و کاج مطبق هم از این قاعده مستثنا نیست. تکثیر این گیاه با کمک کشت بذر از اردیبهشت تا تیرماه انجام می‌ شود. پایه‌ های بذری طبقات چندان منظمی نخواهند داشت. قلمه گیری نیز از دیگر روش‌ های تکثیر است. قلمه از انتهای ساقه یا شاخه انجام شود تا فرمی مرتب و عمودی در آینده داشته باشد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کاج مطبق در دکوراسیون، سلام کاج بود و خنده ستاره‌ها»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..