تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




امربه معروف و نهی از منکر درباره واجبات واجب است

در محضر مجتهدی؛به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امام حسین(ع) فرمودند: «شایسته نیست که انسان مؤمن، گنهکاری را (در حین ارتکاب گناه) ببیند و او را از آن گناه نهی نکند».

آیت الله مجتهدی تهرانی در شرح این حدیث می‌گوید: امر به معروف و نهی از منکر، با شرایطی واجب است؛ اول باید انسان با زبان نرم (به کسی که اهل نماز نیست) بگوید: «آقا، نماز بخوان، نماز اول وقت بخوان».

ایشان در این‌باره بیان می‌کند: امربه معروف و نهی از منکر درباره واجبات واجب است و درباره مستحبات هم مستحب است. مثلا مستحب است که من به طلبه‌ها بگویم نماز شب بخوانید؛ اگر نماز شب نمی‌خوانید، به درد طلبگی نمی‌خورید؛ این مستحب است. اما درباره کسی که نماز واجبش را نمی‌خواند، واجب است که من با زبان نرم به او بگویم: «آقا، نماز بخوان، چرا نماز نمی‌خوانی؟» در روایت آمده: «اگر کسی ببیند (شخصی عمل خطایی انجام می‌دهد، اما) امر به معروف و نهی از منکر نکند، آن شخص در روز قیامت، جلوی او را می‌گیرد و می‌گوید: «تو که از جلوی من رد شدی و دیدی من داشتم خطا می‌کردم، چرا چیزی به من نگفتی؟»

آیت‌الله مجتهدی تهرانی ادامه می‌دهد: زمان «شیخ محمدحسین زاهد» می‌خواستم به نماز جماعت ایشان برسم، که در بین راه متوجه شدم شخصی روی یک پیت حلبی نشسته و مشغول تراشیدن ریش‌هایش است؛ چند قدم جلوتر رفتم، ناگاه این روایت به یادم آمد، گفتم: «نکند این شخص روز قیامت جلوی مرا بگیرد و بگوید چرا مرا نهی از منکر نکردی؟»، به همین خاطر برگشتم و گفتم: «آقا، شما اگر ریشتان را نتراشید، زیباتر هستید؛ هرکسی قیافه‌اش اینطور نیست که با ریش قشنگ تر باشد، اما شما با ریش زیباترید.» با زبان نرم امربه معروف و نهی از منکر کنید. با داد و بیداد نمی‌شود، با داد، آن شخص هم فرار می‌کند. خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود: «به سوی فرعون بروید که او طغیان کرده است و با زبان و بیان نرم او را موعظه کنید؛ شاید متذکر شود و یا از خدا بترسد».

آیت‌الله مجتهدی، در پایان، داستانی از امربه معروف و نهی از منکر امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را بیان نمود: امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هر دو کودک بودند؛ مشاهده کردند که پیرمردی اشتباه وضو می‌گیرد، آنها به آن پیرمرد گفتند: «سلام، ما وضو می‌گیریم، شما ببینید کدام یک از ما بهتر وضو می‌گیرد». پیرمرد با دیدن وضوی آنها، خبردار شد که او اشتباه وضو می‌گرفته. راه امر به معروف و نهی از منکر این است.

منبع: احسن الحدیث

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «امربه معروف و نهی از منکر درباره واجبات واجب است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..