تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تصویر نجومی روز ناسا: جواهر آسمان جنوبی

دانش > نجوم - سحابی بزرگ شاه‌تخته که به NGC 3372 معروف است، بزرگ‌ترین ناحیه‌ی ستاره‌زا در کهکشان راه‌شیری است و ساکنان نیم‌کره‌ی جنوبی زمین می‌توان این زایشگاه ستاره‌ای را به‌راحتی با چشم غیرمسلح ببینند.

سحابی شاه‌تخته در صورت‌فلکی جنوبی شاه‌تخته (Carina) واقع شده و با چشم غیرمسلح مانند لکه‌ای نسبتا بزرگ در آسمان دیده می‌شود. ستارگان نوزاد زیادی درون ابرهای تاریک این سحابی پنهان شده‌اند و یکی از سنگین‌ترین ستارگان کهکشان خودمان یعنی اتا-شاه‌تخته درون آن جا خوش کرده است. پنج میلیارد سال پیش، خورشید ما هم درون زایشگاهی کم‌وبیش شبیه به سحابی شاه‌تخته اما در ابعادی به‌مراتب کوچک‌تر متولد شد.

سحابی شاه‌تخته

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.
این تصویر را که ترکیبی از ۲۲ تصویر متفاوت است، «ویلیام ورباسو» شامگاه ۲۵ دسامبر (۴ دی) گذشته از دریاچه بالارد واقع در غرب استرالیا گرفته است. سحابی شاه‌تخته همان لکه‌ی ارغوانی‌رنگ بزرگی است که در بالای تصویر خودنمایی می‌کند. قرص کهکشان راه‌شیری به‌شکل نواری کم‌فروغ موازی با قطر کادر، از آسمان تا افق کشیده شده و نزدیک‌ترین همسایگان درخشان خورشید یعنی آلفا و بتا قنطورس، در ارتفاع کمی از افق در سمت راست تپه دیده می‌شوند. صورت‌فلکی صلیب شمالی بالاتر از نوک تپه خودنمایی می‌کند و سحابی تاریک کیسه‌زغال هم کنار آن به‌وضوح دیده می‌شود.
شایان‌ذکر است که توالی فصل‌ها در نیم‌کره جنوبی زمین، برعکس نیم‌کره‌ی شمالی است و ساکنان استرالیا هم‌اکنون اوج تابستان را پشت سر می‌گذارند.

منبع: Astronomy Picture of the Day

۵۴۵۴




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تصویر نجومی روز ناسا: جواهر آسمان جنوبی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..