تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۵۰ درصد افراد جامعه سواد سلامت ندارند/ تغییر استاندارد‌ها با کمک متولیان سلامت امکان‌پذیر است

۵۰ درصد افراد جامعه سواد سلامت ندارند/ تغییر استاندارد‌ها با کمک متولیان سلامت امکان پذیر استمرادی استادیار گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌ و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛گفت: در طرح‌هایی در کشور بحث سواد سلامت را با ابزارهای استاندارد بررسی کردیم و مطلع شدیم با وجود سطح تحصیلات بالا الزاما سواد سلامت بالا نرفته و افراد دانشگاهی در مسیر سواد سلامت، منابع اطلاعاتی سلامت و دسترسی به منابع سلامت از امکانات لازم برخوردار نیستند و باید در این عرصه گام‌هایی را برداریم.

وی افزود: با توجه به اینکه تغذیه در بحث سلامت نقش مهمی را ایفا می‌کند، وزارت بهداشت تصمیماتی مبنی بر برگزاری سلسله همایش‌هایی تحت عنوان تغذیه سالم دارد، زیرا اطلاعات نشان می‌دهد سواد سلامت با توجه به معیارها متفاوت است و بیش از 50 درصد افراد از معیارهای لازم سواد سلامت در جامعه برخوردار نیستند.

مرادی اظهار کرد: موضوع سواد سلامت نیازمند فرهنگ سازی طولانی‌مدت، آموزش رسمی و غیررسمی به جامعه و خانواده و رسانه‌هاست که در این عرصه، قوانین و استانداردها نیز باید تغییراتی را ایجاد کنند و تغییر استانداردها به کمک متولیان سلامت و سایر نهادهای اجتماعی سلامت‌محور امکان پذیر است.

وی گفت: به عنوان مثال در بحث مصرف شیرینی و شکلات می‌بینیم که استانداردهای ما در زمینه شیرینی ناظر به بهداشت محیط و فضای فیزیکی است که اگر بدانیم شیرینی در تمیزترین جا هم تولید شود، اما مصرف‌کننده فعالیت فیزیکی نداشته باشد، فرآیند مصرف نیز مشکل‌آفرین خواهد بود.

مرادی گفت: تغییر دادن استانداردها موضوعی است که با کمک متولیان سلامت باید در جامعه جا بیفتد و اگر در کنار این تغییرات فرهنگ‌سازی سلامت را به جامعه انتقال دهیم و سواد سلامت را بین تمام گروه‌ها اشاعه دهیم، شاهد کاهش بیماری‌ها، عوارض ناشی از آنها و اقتصاد مثبت سلامت خواهیم بود.

90 درصد جامعه تحرک و فعالیت فیزیکی کافی ندارند

استادیار گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در جامعه ما حدود 90 درصد افراد تحرک و فعالیت فیزیکی کافی ندارند که با مصرف غذاهای نامناسب و سبک نامناسب زندگی شاهد بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی_عروقی و ... خواهیم بود و با آموزش سواد سلامت می‌توانیم سهم سلامت را افزایش و کاهش بیماری‌های گوناگون را سبب شویم.

وی در پایان گفت: اصناف گوناگون که در زمینه تغذیه فعالیت می‌کنند، باید تلاش کنند تا با آگاهی سواد سلامت تعامل خوبی با وزارت بهداشت داشته باشند و با تعامل و هم‌اندیشی شاهد تضمین سلامت جامعه باشیم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۵۰ درصد افراد جامعه سواد سلامت ندارند/ تغییر استاندارد‌ها با کمک متولیان سلامت امکان‌پذیر است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..