تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چه انتظاری از نمایشگاه CES 2018 داشته باشیم

نمایشگاه CES 2018 تا چند روز دیگر بازگشایی خواهد شد و طیف مختلفی از شرکت‌ها آخرین محصولات خود را در معرض نمایش قرار خواهند داد.

بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری سال به‌صورت رسمی نهم ژانویه (۱۹ دی) آغاز به کار خواهد کرد؛ با این وجود، شرکت‌ها برخی از مهم‌ترین محصولات خود را پیش از شروع این رویداد معرفی خواهند کرد. نمایشگاه CES امسال کمی دیرتر از سال گذشته بازگشایی می‌شود؛ اما درمجموع، تاریخ برگزاری هرساله‌ی آن با سال نو میلادی در تقارن است. اکنون که تقریبا تمام مردم خریدهای الکترونیکی بزرگ خود را انجام داده‌اند، نوبت تولیدکنندگان است تا نسل بعدی تولیدات خود را در معرض نمایش بگذارند. نمایشگاه CES محلی است که اغلب شرکت‌ها می‌توانند با معرفی محصولات خود در آن، حال و هوای کلی سال پیش رو را تغییر دهند.

با این حال، برخی از تأثیرات این نمایشگاه در سال‌های اخیر کمرنگ شده است. در حال حاضر چرخه‌ی معرفی محصولات جابه‌جا شده است و اکثر شرکت‌های بزرگ نظیر سامسونگ تمایل دارند تولیدات مهمشان را در رویدادهای اختصاصی خود معرفی کنند. در عین حال دیگر نمایشگاه‌های بزرگ فناوری نیز از جمله MWC، نمایشگاه موبایل بزرگی که تقریبا یک ماه و نیم دیگر برگزار می‌شود، به طرز فزاینده‌ای توجهات را از CES دور کرده‌اند.

بسیاری از جریان‌های فناوری که در نمایشگاه حضور خواهند داشت، باقی جریان‌ها را در سال‌های گذشته تحت سلطه‌ی خود داشته‌اند. خانه‌های هوشمند احتمالا یک بار دیگر به کمک محبوبیت فزاینده‌ی الکسا و گوگل اسیستنت، این نمایشگاه را تحت‌الشعاع خود قرار خواهند داد. محبوبیت برخی از دیگر فناوری‌ها نیز احتمالا جابه‌جا و در همین حال، توجهات سال‌های گذشته به واقعیت مجازی، بیشتر معطوف واقعیت افزوده خواهد شد.

در اینجا به بررسی انتظارات خود از این نمایشگاه و تمام خبرها و شایعاتی که درباره‌ی آن منتشر شده است، می‌پردازیم.

خانه هوشمند

Smart Homes

خانه‌ی هوشمند قابل‌رؤیت‌ترین فناوری این نمایشگاه محسوب می‌شود. خانه‌های هوشمند رویداد سال گذشته را تحت سلطه‌ی خود قرار دادند و به نظر می‌رسد که این روند امسال نیز ادامه داشته باشد. در واقع، هاب‌های یکپارچه نظیر آمازون اکو و گوگل هوم، خودکارسازی خانگی را با وسعت بیشتری توسعه داده‌اند. بازیگران معمول این بازار نظیر آگوست، کاناری، رینگ و کوئیکست همگی در فهرست شرکت‌کنندگان CES 2018 قرار دارند؛ در نتیجه می‌توانیم انتظار مشاهده‌ی دستگاه‌های خانه‌ی هوشمند بیشتری از سوی آن‌ها داشته باشیم.

علاوه بر این می‌توان انتظار داشت که تولیدکنندگان باسابقه‌ی محصولات خانگی، فناوری‌های خانه‌ی هوشمند را در محصولاتشان به کار بگیرند و خود را با سرعت تغییرات قرن بیست و یکم هماهنگ کنند. همچنین سال گذشته شاهد هیاهوی فراوانی پیرامون دستگاه‌های سازگار با هوم‌کیت بودیم. هرچند اپل هرگز بازیگر مستقیمی در نمایشگاه CES نبوده است؛ اما پلتفرم خانه‌ی هوشمند آن‌ نقش مؤثری در مرتبط نگاه داشتن سیری و آی‌اواس با نمایشگاه لاس‌وگاس بازی می‌کند. این مسئله با توجه به تأخیر اخیر در عرضه‌ی هوم‌پاد، نخستین اسپیکر هوشمند مبتنی بر سیری اپل، به‌شدت حائز اهمیت است.

محصولات خانه‌ی هوشمند دیگر محدود به قفل، ترموستات و جاروبرقی نیستند. CES همیشه نمایشگاه بزرگی برای معرفی محصولات خانگی شرکت‌هایی نظیر ال‌جی و سامسونگ بوده است. در نمایشگاه سال گذشته، شاهد رونمایی از یک یخچال مجهز به بیکسبی بودیم. هرچند دستیار دیجیتال سامسونگ سال گذشته شروع چندان موفقیت‌آمیزی نداشت؛ اما امسال می‌توانیم انتظار داشته باشیم که شاهد حضور آن در ماشین‌های لباسشویی، جاروبرقی‌ها و لوازم‌خانگی مشابه باشیم.

اسپیکر هوشمند

Smart Speakers

۲۰۱۷ سالی بود که آمازون و گوگل امکان استفاده‌ی تولیدکنندگان شخص ثالث از دستیارهای دیجیتالشان را فراهم کردند. با این حال، این مسئله به‌طور جدی از میانه‌ی سال و با نمایشگاه ایفا آغاز شد؛ جایی که سونی و JBL محصولات اختصاصی خود را مبتنی بر اکو و گوگل هوم معرفی کردند؛ آن‌هم با کیفیت صدایی فراتر از تولیدات آمازون و گوگل. اکنون انتظار می‌رود در CES پیش رو طیف گسترده‌ای از اسپیکرهای هوشمند ساخت تولیدکنندگان شخص ثالث، با قابلیت‌هایی فراتر از نسخه‌های اول‌شخص آن‌ها نظیر امکان حمل و نقل رونمایی شود. همچنین احتمال می‌رود در این نمایشگاه علاوه بر اسپیکر هارمن کاردن، شاهد محصول دیگری مبتنی بر کورتانا، دستیار دیجیتال مایکروسافت باشیم.

ال‌جی پیش از آغاز به کار رسمی نمایشگاه و در میان طیف متنوعی از محصولات صوتی، اسپیکر هوشمند جدیدی مبتنی بر گوگل اسیستنت معرفی کرده است. دستیارهای دیجیتال بدون شک روند نفوذ به دیگر سخت‌افزارهای شخص ثالث را نیز آغاز کرده‌اند؛ برای مثال، گارمین اخیرا از یک دستگاه صوتی مخصوص خودرو رونمایی کرده است. در مجموع، در CES 2018، گوگل و آمازون، دو بازیگر مهم عرصه‌ی اسپیکرهای هوشمند در تلاش خواهند بود تا انعطاف‌پذیری و تطبیق‌پذیری بیشتر دستیارهای دیجیتالشان را نسبت به رقبا اثبات کنند.

به‌طور مشخص، گوگل در حال برنامه‌ریزی برای حضور گسترده در نمایشگاه امسال است که با توجه به سابقه‌ی این شرکت، اقدامی کاملا غیر معمول به‌حساب می‌آید. حضور گوگل همیشه در بهترین حالت از طریق محصولات ساخت شرکای سخت‌افزاری‌اش از جمله گوشی‌های اندروید و کروم‌بوک‌ها احساس می‌شد. با این حال، این بار این شرکت اقدام به رزرو فضای اختصاصی در مرکز گردهمایی لاس‌وگاس کرده است و تمام نشانه‌ها حاکی از آن هستند که گوگل اسیستنت در مرکز توجه آن‌ها خواهد بود. با این حال دور از انتظار نیست که شاهد حضور دی‌دریم وی‌آر، پلتفرم واقعیت مجازی گوگل نیز باشیم.

واقعیت افزوده/ واقعیت مجازی/ واقعیت ترکیبی

VR Headset

واقعیت مجازی در سال‌های اخیر یکی از ستون‌های اصلی نمایشگاه CES بوده است و با وجود آنکه تولیدکنندگان این صنعت از سال گذشته توجه خود را معطوف واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی کرده‌اند، این فناوری امسال نیز کانون توجهات خواهد بود و حضور گسترده‌ای در نمایشگاه خواهد داشت.

همان‌‌طور که در مورد اسپیکرهای هوشمند اشاره کردیم، تولیدکنندگان شخص ثالث در عرصه‌ی واقعیت مجازی نیز فرصت خودنمایی و اعلام حضور خواهند داشت. همچنین گزارش‌ها حاکی از تمرکز مجدد بر هدست‌های مستقل یا بی‌سیم هستند.

در این میان، کوالکام قطعا از طریق شرکای سخت‌افزاری مختلفش حضور پررنگی خواهد داشت. این سازنده‌ی تراشه اکنون از کیت توسعه‌دهنده‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ رونمایی کرده و برای ساخت هدست‌های واقعیت مجازی مستقل با برخی از تولیدکنندگان برجسته وارد همکاری شده است. از جمله‌ی این هدست‌ها می‌توان آکیولس گو را نام برد که اخیرا در ماه اکتبر معرفی شد.

احتمال می‌رود پلتفرم دی‌دریم گوگل اهمیت قابل توجهی در نمایشگاه داشته باشد. لنوو اخیرا تأییدیه‌ی کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) را برای یک هدست جدید به نام میراژ دریافت کرده است و انتظار می‌رود که رونمایی از آن در CES 2018 اتفاق بیافتد. همچنین اشتراک نام این هدست با هتل معروف میراژ در لاس‌وگاس جالب توجه است.

در همین حال به نظر می‌رسد که واقعیت افزوده در حال شکل‌دهی به یک پلتفرم اختصاصی است. این فناوری توجهات زیادی به خودش جلب کرده و در این نمایشگاه نیز یکی از کانون‌های اصلی توجه خواهد بود. هرچند واقعیت افزوده در مقایسه با واقعیت مجازی هنوز بازار کوچکی در اختیار دارد؛ اما از حضور بازیگران مهمی از جمله سونی، زایس و کداک بهره می‌برد.

پوشیدنی‌ها/ سلامتی

از دیگر بخش‌های ثابت نمایشگاه CES در سال‌های اخیر، گجت‌های پوشیدنی بوده است. بازار این محصولات در سال ۲۰۱۷ بسیار پرفرازونشیب بود؛ بدین‌صورت که گاهی اوقات مصرف‌کنندگان به دستگاه‌های پایین‌رده‌ی آن تمایل نشان می‌دادند و زمانی دیگر به نظر می‌رسید که ساعت‌های هوشمند مورد اقبال آن‌ها قرار گرفته است. در هر صورت، CES 2018 ظاهرا به محل دیگری برای خودنمایی گجت‌های پوشیدنی تبدیل خواهد شد.

بازیگران مطرح این عرصه نظیر فیت‌بیت در نمایشگاه حضور خواهند داشت؛ اما همان‌‌طور که در مورد سازندگان موبایل اشاره کردیم، ظاهرا دیگر شرکت‌های برجسته‌ی این بازار ترجیح می‌دهند در رویداد اختصاصی خود محصولات جدیدشان را معرفی کنند. علاوه بر این، فیت‌بیت چند ماه قبل از یکی از مهم‌ترین محصولات خود، ساعت هوشمند آیونیک رونمایی کرد؛ در نتیجه، پوشیدنی‌ها احتمالا حضور بی‌سروصدایی در نمایشگاه خواهند داشت.

در این عرصه مانند بازار خانه‌های هوشمند، CES مکان بسیار خوبی برای شرکت‌های غیر فناوری خواهد بود تا محصولاتشان را در معرض نمایش قرار دهند. در سال‌های گذشته، شاهد کفش‌ها و تی‌شرت‌های هوشمند بودیم و به احتمال فراوان امسال نیز محصولات مشابه بیشتری مشاهده خواهیم کرد. هر ماده‌ی پوشیدنی که قادر به میزبانی از سنسورها باشد، می‌تواند در نمایشگاه CES 2018 حضور پیدا کند.

همچنین در سال‌های گذشته شاهد دستگاه‌های مجهز به اندروید ور از سوی شرکت‌هایی نظیر موتورولا و ال‌جی بودیم؛ با این حال تمام نشانه‌ها حاکی از آن هستند که سیستم‌عامل پوشیدنی گوگل دیگر جایگاه چندانی در بازار ندارد؛ در نتیجه بعید است در CES امسال خبر خاصی درباره‌ی آن بشنویم.

موبایل

Nexus 5X

از آنجایی که فاصله‌ی زمانی برگزاری کنگره‌ی جهانی موبایل (MWC) با CES چندان زیاد نیست، این نمایشگاه هیچ‌گاه مکان بزرگی برای گوشی‌ها نبوده است. در نتیجه هرچند تقریبا تمام بازیگران اصلی این عرصه (به‌جز اپل) در لاس‌وگاس حضور خواهند داشت؛ اما خبری از پرچم‌داران سال در آنجا نخواهد بود. با این وجود، احتمال می‌رود شاهد معرفی نخستین دستگاه‌های مجهز به آخرین تراشه‌ی کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۴۵ باشیم. سونی از جمله شرکت‌هایی است که علاقه‌ی فراوانی به رونمایی از جدیدترین گوشی‌های خود در CES دارد و این نمایشگاه از سال‌های گذشته محلی برای رونمایی از برخی مدل‌های اکسپریا بوده است. امسال نیز خبرهایی مبنی بر معرفی یک گوشی متفاوت و مجهز به اسنپدراگون ۸۴۵ از سوی این شرکت ژاپنی شنیده می‌شود.

در طرف دیگر، به نظر می‌رسد هواوی نیز قصد معرفی چند محصول جدید از جمله گوشی محبوب میت ۱۰ و تبلت مدیاپد ام ۵ را دارد.

با این حال بزرگ‌ترین خبر موبایلی نمایشگاه لاس‌وگاس مربوط به شبکه‌ی نسل پنجم موبایل است. در این نمایشگاه قرار است مراسمی با حضور نمایندگانی از ورایزن، کوالکام و بایدو برگزار شود. از آنجایی که بازیگران بزرگی چون اینتل و سامسونگ از شبکه‌ی نسل پنجم موبایل به‌عنوان یک گزینه‌ی ارتباطی در تمام محصولات بزرگ نمایشگاه، از پهپادها و خودروهای خودران تا وسایل هوشمند بهره ‌می‌گیرند، انتظار می‌رود که حضور این فناوری نسل جدید موبایل در همه‌جا احساس شود.

دیگر فناوری‌ها

در سال‌های اخیر، خودروها به یکی از بخش‌های جذاب نمایشگاه تبدیل شده‌اند. در نتیجه امسال نیز شرکت‌های برجسته‌ی خودروسازی از جمله فورد و تویوتا در لاس‌وگاس حضور خواهند یافت. پیش‌بینی می‌شود که در CES 2018 شاهد نمونه‌های نمایشی فراوانی از خودروهای خودران باشیم.

فناوری رباتیک حضور چندان گسترده‌ای در نمایشگاه نخواهد داشت. این موضوع بدین خاطر است که به‌جز جاروبرقی رباتیک رومبا، ربات‌ها هنوز به‌طور جدی جایی در بازار مصرف‌کننده پیدا نکرده‌اند. با این وجود، احتمالا در فضای دستیارهای خانگی هوشمند، شاهد برخی ربات‌های جدید باشیم.

تلویزیون‌ها پای ثابت اکثر نمایشگاه‌های فناوری هستند و امسال نیز شاهد تعداد پرشماری از آن‌ها در اندازه‌های بزرگ، مجهز به وضوح‌های تصویر فوق بالای 4K، 5K، 8K و البته مدل‌های هوشمند خواهیم بود.

هرچند محبوبیت کامپیوترها نسبت به گذشته کاهش یافته است؛ اما در لاس‌وگاس آن‌ها را در قالب‌های جدید و متنوعی مشاهده خواهیم کرد. کامپیوترهای یکپارچه (All in ones) مشابه آی‌مک و تبدیل‌پذیر مشابه سرفیس و مجهز به پردازنده‌های کوالکام و AMD حضور قابل توجهی در نمایشگاه خواهند داشت.

نظر شما در مورد CES 2018 چیست و بیش از همه دوست دارید چه محصولاتی را در این نمایشگاه مشاهده کنید؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چه انتظاری از نمایشگاه CES 2018 داشته باشیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..