تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سرنخ های پنهان در وقوع زلزله

علل زلزله از نگاه روایات و احادیثبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد بن سليمان ديلمی گويد: از امام صادق (ع) پرسيدم: «زلزله چيست؟» فرمود: «آيتی از آيات پروردگار»، عرض کردم: «سبب آن چيست؟»، فرمود: «خداوند ملکی را بر رگهای زمين گماشته که چون بخواهد زمين را بلزرزاند او را امر کند که فلان رگ را به حرکت در آور، و چون رگ به حرکت در آيد آن قسمت زمين که به آن رگ مربوط است بلرزد».

هر از چندى شاهد وقوع زلزله‌اى تلخ در نقاطی از كشور و جهان هستيم. موقع بروز چنين حوادثى، هر كسى به نوعى تحت تاثير قرار مى‌گيرد و به دنبال انجام وظيفه‌اى مى‌رود كه احساس مى‌كند بر او لازم است. عده‌اى در پى كمک رسانى به آسيب ديدگان مى‌روند،كه البته كارى ضرورى و موقعيتى بزرگ در امتحان الهى است كه فردى به كمک مسلمانى ديگر برود.

برخى نيز در پى يافتن علل مادى زلزله و علل خرابى‌هاى ناشى از آن مى‌گردند و به فكر محكم كردن بناها افتاده و به بررسى نحوه ساختمان سازى مى‌پردازند.

بديهى است براى كسانى كه به عالم غيب و خدا، و نيز به عمل و بازتاب آن معتقدند، و مى‌دانند كه خداوند، خشم و رضا داشته و قدرت ابراز آن را به هر نحوى دارد، و ملاک خشم و رضاى او، فقط عمل بندگان است؛ مسلما تنها بررسى عوامل طبيعى و مادى زلزله، براى اين معتقدان قانع كننده نيست، بلكه منتظرند با علل حقيقى و فوق مادى زلزله نيز آشنا شوند تا آنها را رفع كنند.

نيازى به استدلال نيست كه زلزله عوامل معنوى دارد و علت حقيقى و اساسى تمامى گرفتاری‌ها و حوادث تلخ براى بشر، گناه اوست؛ اين در مكتب قرآن، اصلى استوار است و همه مسلمين با اين اصل آشنا هستند.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی می‌گوید: «دلیل زمین‌ لرزه افزایش گناه (همجنسگرایی زنا و چشم چرانیو غیره) است و در هر کشوری که زنا زیاد بشود آنجا به فرمان خداوند توانا یک ملک مامور تکان دادن زمین می‌شود.»

از رسول اکرم(ص) نقل شده است که فرمود: «هرگاه پنج چیز شایع شود، پنج چیز در میان شما جاگزین شود، هرگاه زنا شایع شود؛ زلزله‌ها ظاهر شود، هرگاه زکات را ندهند، حیوانات بمیرند و هرگاه حکّام در قضاوت جور کنند آسمان باران خود را نگهدارد و هرگاه ربا فاش و شایع گردد، خسف و فرو رفتن به زمین خواهد بود».

باز آن حضرت(ص) فرمود: «هرگاه در امّت من ده خصلت ظاهر شود خداوند ایشان را به ده چیز عقوبت کند»، گفته شد: «یا رسول الله! آن ده خصلت چیست؟» فرمود: «هرگاه دعا کم کنند بلا نازل شود، هرگاه صدقات (قرض، هدیه، وقف، مطلق قدم‌های خیر و انفاقات خیریه) را ترک کنند مرض‌ها زیاد شود، هرگاه زکات را منع کنند چارپایان بمیرند، هرگاه سلطان جور کند منع باران شود، هرگاه زنا در ایشان بسیار شود، مرگ ناگهانی در ایشان زیاد شود، هرگاه ربا زیاد شود، زلزله‌ها زیاد شود، هرگاه به خلاف آنچه خدا نازل فرموده حکم کنند، دشمن ایشان بر ایشان مسلط شود، و هرگاه نقض عهد و پیمان کنند، خداوند ایشان را مبتلا به قتل سازد و هرگاه کم فروشی کنند، خداوند ایشان را به سال‌های خشک و قحط بگیرد.»

 سپس این آیه را تلاوت فرمود: «ظهر الفساد فی البرّ و البحر بما کسبت أیدی الناس لیذیقهم بعض الذی عملوا لعلّهم یرجعون»؛ فساد در دریا و خشکی ظاهر شد به سبب آنچه دست مردم کسب کرده تا اینکه بچشاند ایشان را اثر بعضی از آنچه عمل کرده‌اند، تا شاید برگشت کنند.»

 

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سرنخ های پنهان در وقوع زلزله»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..