تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




قبل از سفر به گرجستان حتما این مطلب را بخوانید

این کشور در موقعیت تاریخی چهارراه اروپا، اسیا، روسیه و خاورمیانه است، به این معنی که هنوز از هر چهار طرف نظرها را به خود جلب می کند. از صومعه ای که در کوه قراردارد گرفته، تا دره های تاکستانی، و از غذاهای به سبک ترکی تا مهمان نوازی مردم برای بیگانگان، گرجستان جای خاصی در قفقاز است.

پایتخت گرجستان، تفلیس در امتداد ساحل رودخانه « متکواری» قرارگرفته که شهری دلپذیر، اما با تلفیقی از قدیم و جدید است. کلیساهای مه گرفته و حمام های سنتی، شهر را با خیابان های پهن و برج های درخشان قسمت کرده اند، در حالی که پوشش خط افق مجسمه ای بزرگ از « مادرگرجستان » است که در یک دستش شمشیری برای دفع دشمن است و در دست دیگرش جام شراب برای خوش آمدگویی به دوستان.

علاقه مندان به تورهای ارزان و لحظه آخری، با عضویت در خبرنامه سفر باتو از طریق لینک زیر ، می توانند از تورهای با قیمت مناسب مطلع شوند:

عضویت در خبرنامه سفر باتو

جغرافیای گرجستان

گرجستان کشوری کوهستانی است که در شمال با روسیه، از جنوب شرقی با ترکیه، در جنوب با ارمنستان، از شرق با آذربایجان و از غرب با دریای سیاه هم مرز است که خط ساحلی 330 کیلومتری آن را شکل می دهد. این کشور شامل دو جمهوری مستقل است « آبخازیا» و « آجاریا». این ایالت از رشته کوه بزرگ قفقاز عبور می کند و دارای دره های عمیق، آبگیر های وسیع، چشمه های  درمانی با آب های معدنی معروف، غارها و آبشارها که ترکیبشان در این سرزمین چشم اندازها و زیبایی های خیره کننده ای را ایجاد کرده است.

آب و هوا

گرجستان تابستان های گرم و زمستان معتدل دارد که بخصوص در جنوب شرقی آن بیشتر احساس می شود. دمای کم در منطقه آلپین معمول است و شدیدترین باران ها در جنوب شرقی نیمه استوایی است. بهترین زمان برای دیدار از گرجستان در اوایل تابستان است یعنی در ماه های می و جون، همینطور در اوایل پاییز یعنی ماه سپتامبر که درجه حرارت ملایم است و رطوبت و گرما ماه های جولای و اگوست را ندارد.

مذهب در گرجستان

اغلب مسیحی هستند و پیرو کلیسای ارتودکس گرجستان. ارتودکس های شرقی، مسلمانان، یهودی ها و بقیه گرایش های مسیحی در اقلیت هستند.

ویزا و پاسپورت

برای ورود به گرجستان اعتبار پاسپورت برای مدت اقامت در این کشور باید معتبر باشد. این قانون برای همه ملیت ها اعمال می شود به جز ملیت های مربوط به اتحادیه اروپا که با کارت شناسایی وارد کشور می شوند. fبرای اطلاعات بیشتر از سفر با تور گرجستان و مناطق گردشگری آن از لینک زیر دیدن کنید

اطلاعات در مورد گرجستان

ویزا

شهروندان کشورهای ایران، آمریکا ،استرالیا، نیوزیلند ،کانادا، ژاپن، ترکیه، کویت، قطر، بحرین، عمان، کره جنوبی ،سنگاپور، ترکمنستان و… میتوانند بدون ویزا و رویداد تا 360 روز از گرجستان دیدن کنند و شهروندان سایر کشورها برای دریافت ویزا باید به سفارت خانه ها و کنسولگری های کشور گرجستان مراجعه کنند ویزا در هنگام ورود در مسیرهای ورودی هوایی و زمینی ااعطا میگردد ولی از مسیرهابی آبی و ریلی اعطا نمی گردد.

راه های سفر به گرجستان

سفر به گرجستان هم به صورت هوایی و هم زمینی مقدور است. برای سفر زمینی با تور گرجستان از خاک ترکیه می گذرند. مرزهای مشترک ترکیه و گرجستان سارپ و واله هستند، البته راه زمینی دیگری از طریق ارمنستان برای ورود به گرجستان وجود دارد.

سلامت

سیستم درمانی در حال تغیر قابل ملاحظه ای است. تسهیلات درمانی در دسترس است اما بستگی به سرویس های درمانی دولت وقت دارد، بیمه سفر برای موارد اورژانس برای تمام مسافران توصیه می شود. همچنین قابل ذکر است که داروهای مورد نیاز را همراه داشته باشید که البته باید منع قانونی برای ورود نداشته باشد، ونیز داروهایی که پیداکردنشان با اشکال مواجه می شود را به همراه داشته باشید.

غذا و آشامیدنی

تمام آب ها باید به عنوان خطری بالقوه برای سلامتی به شمارروند. بهتر است از آب جوشیده که به راحتی در دسترس است استفاده کنید. شیر پاستوریزه است و محصولات دامی خطری برای مصرف ندارند. فقط گوشت و ماهی خوب پخته شده بخورید. سبزیجات باید پخته شوند و میوه ها پوست گرفته شوند.

خطرات دیگر

در مقابل هپاتیت بی واکسینه شوید. امکان ابتلا به بیماری هاری در گرجستان وجود دارد، واکسیناسیون قبل از ورود، برای کسانی که در معرض خطر جدی هستند باید انجام شود. اگر سگی شما را گاز گرفت  بدون درنگ به توصیه های پزشکی عمل کنید. مسافرانی که بیشتر از یک ماه اقامت می کنند باید کارت عدم ابتلا به اچ آی وی داشته باشند. اگر مدارک لازم را نداشته باشند، در بدو ورود باید از نظر اچ آی وی آزمایش شوند.

تعطیلات عمومی

روز سال نو مسیحی، شروع از اول ژانویه ( حد فاصل نیمه دوم دی و نیمه اول بهمن)

کریسمس ارتودکس ها، شروع از 7 ژانویه

ظهور عیسی مسیح ارتودکس ها، شروع از 19 ژانویه

روز مادر، شروع از 3 مارچ، 13 اسفند

روز  بین المللی زن، شروع از 8 مارچ، 18 اسفند

روز اتحاد ملی، شروع از 9 آوریل، 20 فروردین

یکشنبه ایستر ارتودوکس ها، شروع از 16 آوریل، 28 فروردین

دوشنبه استر ارتودکس ها، شروع از 9 می، 19 اردیبهشت

روز استقلال، شروع از 26 می، 5 خرداد

روز سنت مری (مفروض)، شروع از 28 اگوست، 6 شهریور

فستیوال ارتدوکس گرجستان، شروع از 14 اکتبر، 22 مهر

روز سنت جورج، شروع از 23 نوامبر، 2 آذر

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران :    گرجستان در منطقه ی زمانی ( 4+ جی ام تی) قرارگرفته و نیم ساعت از تهران جلوتر است.

زبان رسمی :   زبان گرجی

واحد پول :  لاری

نوع برق شهری : برق شهری در گرجستان 220 ولت و 50 هرتز است و دوشاخه ها از نوع (سی) هستند.

کد کشور :     +   995

شماره های اضطراری :    شماره اضطراری سرتسری برای تماس با پلیس، آتش نشانی و آمبولانس در گرجستان، 112 است

جهت رانندگی : راست

فرودگاه های بین المللی : فرودگاه بین المللی باتومی ، فرودگاه بین المللی تفلیس

شهرهای گرجستان

تفلیس    بین المللی ترین و متنوع ترین شهر گرجستان است و فقط پایتخت کشور نیست بلکه کانونی است که یک سوم جمعیت را در خود جای داده و تلفیقی جالب از ساختمان های کلاسیک قدیمی و فوق مدرن در آن دیده می شود. برای اطلاع از مناطق گردشگری و تفریحی و تاریخی تفلیس و تور تفلیس لینک زیر را مشاهده کنید

اطلاعات مربوط به تفلیس

باتومی    دومین شهر بزرگ گرجستان با ترکیبی از بناهای کلاسیک در مقابل آسمان خراش های سربه فلک کشیده و درختان نخل در سواحل دریای سیاه. لینک زیر مواردی را در مورد محل های دیدنی و تفریحی باتومی و تور باتومی به اطلاع شما می رساند

اطلاعات مربوط به باتومی

بورجومی   شهر کوچک خوش منظره با آب های معدنی معروف، پارک ملی، و اقامتگاه تابستانی سلسله رومانوف روسیه.

کوتایسی    سومین شهر بزرگ گرجستان و پایتخت تاریخی کولچیس باستانی و جایگاه دو مکان میراث جهانی یونسکو.

متسختا    مرکز پیشین و تاریخی گرجستان شرقی و مرکز کلیسای ارتودوکس گرجستان و یکی دیگر از مکان های میراث فرهنگی یونسکو که از تفلیس به راحتی می توان به آنجا رفت.

آخالتسیخه    مرکز کوچک سامتسخه- جاواختی در نزدیکی دومقصد توریستی معروف به نام های واردزیا و  صومعه ساپارا است

 

گوری   زادگاه استالین

سوخومی    مرکز آبخازیا و استراحتگاه ساحلی زیبا در مقابل کوه که متحمل جنگ و تحریم های اقتصادی شده است.

تلاوی     مرکز کاختی نقطه خوبی برای سر زدن به کارخانه های شراب سازی، قلعه ها و صومعه ها.

دیدنی های گرجستان

کلیساها

گرجستان برای کلیساهای ارتدوکس باستانی معروف است، بسیاری از آنها در کوه های قفقاز ساخته شده. معماری معبد گرجستان از بسیاری جهات به سازه های ارمنی آن شبیه است و ویژگی آن گنبد مخروطی شکل است.

- صومعه جواری و کلیسای جامع سوتیتسخوولی در نزدیکی متسختا و از مکان های میراث فرهنگی

- کلیسای جامع تسمیندا سامبا در تفلیس، بزرگترین کلیسا در گرجستان و یکی از بلندترین کلیساهای ارتدوکس دنیا

- کلیسای جامع سیونی تفلیس کلیسای جامع مهم که قبل از تسمیندا سامبا ساخته شده است. نگهدارنده صلیب سنت نینو که توسط آن به گرجستان، سرزمین پرستشگاه مسیحیت آمده است

صومعه جلاتی در نزدیکی کوتایسی، مهمترین صومعه قرون وسطی گرجستان و جزئ از میراث جهانی .      

دیگر جاذبه های گردشگری

مجسمه یادبود مده آ در باتومی گرجستان – این مجسمه یادبودی است از یک داستان اساطیری  و در اطراف آن منطقه زیبایی است که از دیدنی های گرجستان است.

دریاچه لیسی --  این دریاچه آب شور در شمال غرب تفلیس واقع شده و مرکز پرورش ماهی است که منبع آب آن برف و بران های فصلی است.

باغ های بوتانیکال – این باغ گیاه شناسی در باتومی از دیدنی ترین مناطق گرجستان است و دارای 5000 نوع گونه گیاهی کمیاب از مناطق مختلف دنیاست.

آکواریوم باتومی – این آکواریوم با طراحی جالب، شبیه 4 صخره بزرگ با 4 قسمت جداگانه برای انواع ماهی  های متنوع از دریای سرخ، سیاه، اژه و اقیانوس هند است.

دلفیناریوم – این محل سرگرم کننده در باتومی نمایش هایی در همه ساعات شبانه روز به زبان های روس، انگلیسی و گرجی اجرا می کند که همراه با بازی و لمس دلفین های بسیار باهوش است.

تندیس کارتلیس  یا مادر گرجستان --  این مجسمه نماد تفلیس است و بر ارتفاعات تفلیس بنا شده و از همه جای شهر قابل دیدن است.

پارک آبی گرجستان – در این پارک مجموعه ای از بازی های آبی مثل سرسره و استخرها مختلف در مکانی جذاب گردآوری شده همراه با امکاناتی مثل رستوران و اینترنت رایگان .

محله حمام ها در تفلیس این مکان تاریخی دارای چشمه های آب گرم طبیعی فراوانی است که منافع درمانی زیادی دارد.

مرکز غواصی باتومی – این مرکز غواصی مدرن از جاذبه های گرجستان است که در قسمتی از ساحل وجود دارد و شما را با شگفتی های زیر آب آشنا می کند.

تورهای رفتینگ --  رودخانه های اطراف شهر مثل، ماچاخلیس، چرخی، آجاریس تسکالی برای تجربه هیجان انگیز تفریحات آبی و رفتینگ با تورهای رفتینگ باتومی بسیار لذت بخش است.

پارک ریکه تفلیس – این پارک زیبا با فواره های رقصان همراه با نور و موزیک شبی به یاد ماندنی برایتان می سازد، علاوه براین از طریق این پارک می توان به محله قدیمی، پل صلح، تله کابین و قلعه نارلکا دسترسی یافت.

کلیسای صخره ای گرجستان – این کلیسا هزاران سال پش توسط راهبان و بدون امکانات امروزی در بالای صخره ای به ارتفاع 40 متر ساخته شده و از عجایب گرجستان است.

کلیسای جامع تثلیث یا سامبا – این کلیسا با معماری منحصربه فرد که تلفیقی از معماری بیزانس و سبک های سنتی گرجی است ساخته شده و دترتی گنبدی مخروطی و بزرگ با 8 ستون طلایی است و در واقع از 9 کلیسای کوچک در قسمت اصلی و پنج کلیسای کوچک دیگر در قسمت زیرین تشکیل شده. این کلیسا گنجایش 15 هزارنفر را دارد.

دریاچه نوریگلی – این محل برای کسانی که تفریحات در فضای باز علاقه دارند مناسب است مثل، ماهیگیری و دوچرخه سواری و قایق رانی و نیز دارای باغ وحش و استراحتگاه ها زیبا در اطراف دریاچه است.

شهر سیقناقی – این شهر باستانی در 120 کیلومتری تفلیس واقع شده و باقیمانده ای از عصر حجر است.

دژ ناریکالا – این قلعه نظامی که در بالای مسیری با شیب تند واقع شده قبلا برای حفاظت از شهر تفلیس ساخته شده و هم اکنون در این محل کلیسای زیبایی قرار دارد

شهر سنگی اوپلیستیخه – این شهر باستانی بزرگترین شهر سنگی دنیاست که در هزار سال پیش از میلاد مسیح محل سکونت بوده است. این بنا دارای سه طبقه غار مانند است و 45000 متر مربع وسعت دارد. تمام طبقات و بخش ها توسط تونل به هم وصل می شوند، این روستای عجیب در لیست مناطق پربازدید گرجستان است.

خرید در گرجستان

طلا و دیگر جواهرات – طلا، نقره، مصنوعات و تزیینات متفرقه دیگر، جواهر، سنگ های قیمتی در گرجستان بسیار ارزان استو کفیت سنگ های قیمتی، طلا و نقره عالی است. بسیاری از خارجی ها برای خرید جواهرات ارزان و با کیفیت به گرجستان می آیند .

نقاشی و کارهای هنری – آثار هنری هنرمندان گرجی زیادو نیز فروشگاه های هنری مختلفی را در گرجستان می یابید. بسیاری از هنرمندان کارهایشان را در خیابان در معرض دید عموم و فروش قرار می دهند. کارهایشان با کیفیت بالا و قیمت های خوب است.

  آنتیک و هدایا – در گرجستان آنتیک های زیادی پیدا می شود که فقط مربوط به گرجستان نیستند بلکه از جاهایی مثل خاورمیانه، مدیترانه، روسیه و اروپا نیز هستند.

خوراک و غذا

غذاهای گرجی به حق در سراسر دنیا معروف است، غذاهای محبوب «ملی» شامل کاچاپوری ( نان پرشده با پنیر که بیشتر شبیه پای پنیر است)، خینکالی ( گوشت چرخ شده و ادویه دار به صورت پیراشکی که به مقدار زیاد هم سرو می شود. غذای دیگر متسوادی است، گوشت خوک  یا گوساله طعم دار شده کبابی با پیاز، اما این پایان فهرست غذاهای طعم دار شده با سیر، گشنیز، گردو و شود نیست. جشن سنتی گرجستان واقعا دیدنی است و آنقدر وسیع است که تمام نمیشود. به عنوان میان وعده از انواع قوزلی امتحان کنید، پیراشکی که با گوشت، سیب زمینی، پنیر و یا چیزهای دیگر پر می شودو معمولا در مغازه های کنار خیابان به فروش می رسند. اگر می توانید خودتان را برای شام به منزل یکی از اهالی دعوت کنید که البته کار سختی نیست. غذاها در رستوران ها تکراری و فقط شبیه به غذاهای اصلی است ولی غذاهای گرجی بسیار غنی تر  و بیشمار است و با محصولات تازه و محلی تهیه می شوند.

 برای قسمت هایی از نوشته فوق از این منبع استفاده شده

https://www.worldtravelguide.net/guides/asia/georgia/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «قبل از سفر به گرجستان حتما این مطلب را بخوانید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..