تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عملیات معدن کاران در تپه باستانی دوکوهک رامهرمز متوقف شد

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معاون میراث فرهنگی استان خوزستان از توقف عملیات معدن کاران در تپه باستانی دوکوهک رامهرمز خبر داد و گفت: پس از اطلاع از اقدام مخرب در تپه باستانی دوکوهک رامهرمز، یگان حفاظت میراث فرهنگی به صورت رسمی از ادامه عملیات جلوگیری و اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان نیز در تاریخ دوم دی‎ماه 1396 شکایتی را علیه عاملان تخریب تنظیم و تقدیم دادگستری شهرستان رامهرمز کرده است.

عملیات معدن کاران در تپه باستانی دوکوهک رامهرمز متوقف شد

ظهر روز جمعه اول دی ماه 96 برخی معدن داران رامهرمز برای احداث جاده دسترسی به معادنشان با ماشین های راهسازی اقدام به تخریب تپه باستانی دوکوهک کردند که با واکنش اهالی ساکن در اطراف این تپه باستانی و اداره کل میراث فرهنگی خوزستان مواجه شدند.

مرجان شوشتری معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی استان خوزستان درخصوص فعالیت های اخیر سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: تپه باستانی دوکوهک در شهرستان رامهرمز در سال 1384 توسط کارشناسان باستان‎شناسی اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان شناسایی شد. این تپه باستانی متعلق به دوران اشکانی و اسلامی است. روی این تپه باستانی قبرستانی قرار گرفته که متعلق به دوره متأخر است و روستاییان محل، درگذشتگان خود را در این قبرستان دفن می‎کردند؛ ضمن این‎که همجوار این تپه باستانی، درخت کُناری قرار دارد که برای اهالی منطقه بسیار مورد احترام است.

وی افزود: از آن‌جا که بیش از 40 عدد سنگ‎شکن در رامهرمز وجود دارند و شمال دوکوهک نیز معادن طبیعی کوپال است، سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز تعداد زیادی معدن را صادر کرده است. این سازمان برای دسترسی به منطقه، یک جاده دسترسی از روستای جوبجی داشت.. زمانی که مردم جوبجی جلوی این اقدام آن‎ها را گرفتند، این سازمان از مسیری دیگر اقدام به بهسازی جاده کرد که این مسیر جدید از کنار تپه باستانی دوکوهک عبور می‎کرد.

به گفته شوشتری رعایت حریم حفاظتی این تپه در استعلام درخواستی سازمان صنعت، معدن و تجارت از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در سال 1378 مورد تاکید قرار گرفته بود. وی با اشاره به اینکه این سازمان بار دیگر در سال 1394 برای بهسازی این جاده درخواست استعلام کرد اظهار داشت : این در حالی بود که حدود 5 کیلومتر از جاده، زیرسازی و آماده شده بود و به نزدیکی تپه باستانی دوکوهک رسیده بودند.

شوشتری در ادامه تاکید کرد: در همان سال اداره‎کل میراث فرهنگی با متوقف ساختن عملیات مسیر را تغییر داد. در این راستا همجنین مقرر شد عملیات ژئوفیزیک در قسمت‎هایی که احتمال وجود آثار باستانی داشت، انجام گیرد و در صورت نبود آثار باستانی در زیر زمین، با تایید میراث فرهنگی، بهسازی جاده در حد فاصل روستای دوکوهک تا مسیر رامهرمز به بهبهان انجام شود.

معاون میراث فرهنگی استان خوزستان گفت: متاسفانه اقدامات ژئوفیزیک علیرغم دستور میراث فرهنگی، انجام نشد و سازمان صنعت، معدن و تجارت بدون مجوز و اطلاع اداره‎کل، عملیات اجرایی بهسازی جاده را توسط دو پیمانکار انجام داد که پیمانکاران طی این عملیات در تاریخ اول دی ماه با آثار تاریخی برخورد کردند و اهالی منطقه به صورت خودجوش از ادامه فعالیت پیمانکاران جلوگیری کردند.

شوشتری با تاکید بر اینکه اداره کل میراث فرهنگی بعد از اطلاع از فعالیت های یاد شده اقدامات لازم و قانونی همچون جلوگیری از ادامه عملیات از سوی یگان حفاظت اداره‎کل میراث فرهنگی استان خوزستان و تنظیم و ارسال شکایت علیه عاملان در تاریخ دوم دی ماه جاری به دادگستری شهرستان رامهرمز را انجام داده است، گفت: نتایج اقدامات صورت گرفته متعاقباً اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عملیات معدن کاران در تپه باستانی دوکوهک رامهرمز متوقف شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..