تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پس از 14 سال، دروازه چوبی خاطره‌انگیز ارگ بم نصب شد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، افشین ابراهیمی - مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی ارگ بم، درباره آخرین وضعیت ارگ بم و منظر فرهنگی آن بعد از گذشت 14 سال از زلزله اظهار کرد: «در این مدت هم در حوزه پژوهش مرتبط با مرمت و هم در حوزه حفاظت و مرمت اقدامات موثری انجام شده است.»

وی  تصریح کرد: «منظر فرهنگی بم که در سال 83 به ثبت جهانی رسیده حدود 23 هزار هکتار است که شامل محوطه‌های باستانی، قنات‌ها، نخلستان‌ها و آثار تاریخی است و ارگ بم فقط 19 هکتار از این محدوده را در بر می‌گیرد.»

ابراهیمی گفت: «هر چهار حصار ارگ بم، مورد مرمت قرار گرفته و البته این به معنای بازسازی کامل نیست فقط بحث ارتقای وضعیت مطرح است و هر سه دروازه ارگ هم مرمت شده است.»

وی  ادامه داد: «دروازه چوبی اصلی که از آن رونمایی خواهد شد برای مردم بسیار خاطره‌انگیز است و مردم با آن حس عاطفی خاصی دارند که برای ساخت آن از‌‌ همان در قبلی که تخریب شده الهام گرفته شده و مطابق‌‌ همان ساخته شده است.»

مدیر پایگاه جهانی ارگ بم تأکید کرد: «با مرمت بازار، تکیه، اصطبل، سربازخانه، مسجد پیامبر، زیارتگاه، مسجد جامع، نقش‌هایی از حاکم نشین خانه حاکم و تعدادی از خانه‌های اعیانی مثل خانه سیستانی منظر این ارگ چهره جالب توجهی به خود گرفته است.»

ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که با پژوهش‌های انجام شده در طول این سال‌ها چه تمهیداتی برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی آینده برای این میراث ارزشمند ایرانیان اندیشیده شده، تصریح کرد: «چون این بنا خشتی است اینکه به طور کامل در برابر حادثه مشابه آسیب نبیند ناممکن به نظر می‌رسد اما بهینه‌سازی در تولید مصالح گلین و بهبود روش‌های سنتی و مدرن برای مرمت ‌‌نهایت اقدامی بوده که انجام شده تا در برابر آسیب‌های احتمالی لرزه‌های گسل تا حد امکان خسارت کمتر شود.»

به گزارش chtn-ارگ بم بزرگ‌ترین سازه خشتی در جهان بود که محل آن در نزدیکی شهر بم در استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار دارد. «بم و فضای فرهنگی آن» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است. این ارگ عظیم که در مسیر جادهٔ ابریشم قرار دارد سده 5 پیش از میلاد ساخته شده‌است و تا سال 1850 پس از میلاد نیز همچنان مورد استفاده بود.

در تاریخ 5 دی 1382، در اثر زلزلهٔ شدیدی که شهر بم و حومهٔ آن را تحت تأثیر قرار داد، بیش از 80 درصد ارگ بم تقریباً به طور کامل از بین رفت. چند روز پس از رخ دادن زمین‌لرزه، رئیس جمهور وقت ایران قول بازسازی این اثر جهانی را داد. البته در بازسازی بم هیئت‌های مختلفی از کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی با ایران همکاری کردند و این اثر هم اکنون از فهرست آثار در خطر جهانی خارج شده است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پس از 14 سال، دروازه چوبی خاطره‌انگیز ارگ بم نصب شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..