تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا گریبانگیر دولت و مردم/ 75 درصد آلودگی هوا در اثر منابع متحرک

در نشست «آشنایی با طرح کاهش آلودگی هوای شهر تهران» مطرح شد؛

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیرهومن حمصی رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست این واحد در این نشست گفت: یکی از معضلات جاری در تهران و کلان شهرها بحث آلودگی هوا است. طبیعتا مخاطب در این بحث شهروندان هستند. زمانی که صحبت از شهروندان می‌شود در اصل اشاره به همه مردم ایران از جمله کارشناسان، متخصصان، مسئولان و سایر اقشار جامعه دارد.

وی افزود: باید به بحث آلودگی هوای تهران بصورت موضوعی فراگیر و اساسی در زندگی روزمره نگاه شده و از آن غافل نماند. اینگونه نشست‌ها باید منجر به فرهنگ‌سازی و ارائه رویکرد مناسب اجرایی در حوزه آلودگی هوا شود.

سالانه 34 هزار میلیارد تومان هزینه تحمیلی خسارات ناشی از آلودگی هوا 

مجید عباسپور عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات و عضو شورای عالی حفاظت از محیط زیست نیز دراین همایش گفت: براساس آمار سالانه هزینه تحمیلی از خسارات ناشی از آلودگی هوا در حدود 34 هزار میلیارد تومان است. این هزینه نه تنها متوجه دولت بلکه گریبانگیر مردم هم است. چه بهتر که این هزینه در جهت پیشگری از آلودگی هوا صرف شود.

وی افزود: حدود 25 درصد از آلودگی هوا در تهران از منابع ثابت و 75 درصد ناشی از منابع متحرک نظیر خودروها و به ویژه موتورسیکلت‌ها است. موتورسیکلت‌ها حدود 30 درصد از سهم آلودگی هوا را به خود اختصاص می دهند.

عباسپور با بیان اینکه در ایران حدود 11 میلیون موتورسیکلت وجود دارد، ادامه داد: یکی از راه حل‌های موثر در کاهش آلایندگی ناشی از موتورسیکلت‌ها جایگزین کردن آن‌ها با موتورسیکلت‌های برقی است. البته برخی به قیمت بالای آن‌ها در مقابل نوع بنزینی اشاره می کنند ولی توجه داشته باشید که استفاده از موتورسیکلت‌های برقی تأثیر بسیار زیادی در کاهش آلایندگی هوا و درنتیجه هزینه های ناشی از آن خواهد داشت.

رئیس انجمن متخصصان محیط زیست ایران، ادامه داد: متأسفانه در ایران سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور کمتر از 01/0 درصد است. این در حالی است که اکثر کشورهای پیشرفته در حال کاهش نیروگاه های حرارتی و جایگزین کردن آن با نیروگاه‌های خورشیدی و تکنیک‌هایی چون زمین گرمایی، پمپ‌های حرارتی و ... هستند. ایجاد زیرساخت‌ها برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر نه تنها باعث کاهش آلودگی خواهد شد بلکه موجب افزایش اشتغال نیز می گردد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم این نشست و نشست‌های آینده زمینه ساز ارائه راه‌کارها و برنامه‌ریزی مناسب برای اجرایی کردن طرح‌ها و توسعه پایدار کشور باشد.

خودروها مسبب اصلی آلایندگی هوای شهر تهران هستند

سید نواب حسینی‌منش مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز در این همایش با بیان اینکه خودروها مسبب اصلی آلایندگی هوای شهر تهران هستند، گفت: معتقدم با تعیین شاخص کنترلی برای خودروها می توان شیب صعود آلاینده‌ها را کاهش داد. نمونه بارز این امر کاهش تعداد روزهای اضطرار آلودگی هوا با اجرای طرح معاینه فنی خودروها بوده است.

وی با اشاره به طرح مناطق کم انتشار L.E.Z گفت: در این طرح دو منطقه برای شهر تهران تعریف شده و همه خودروها به شرط داشتن معاینه فنی می توانند وارد این دو منطقه شوند. همچنین معاینه فنی به دو صورت معمولی و ویژه برای خودروها ارائه می شود. در معاینه فنی ویژه علاوه بر تست میزان آلایندگی در دور پایین موتور خودروها براساس شاخصهای مصوب، میزان آلایندگی براساس شاخص های سختگیرانه تر در دور موتور بالا نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

حسینی منش ادامه داد: یکی از اهداف ما در اجرای سراسری طرح LEZ، تشویق مردم به ورود کمتر با خودروی شخصی به محدوده طرح ترافیک است. در این راستا هر خودرویی برای ورود به طرح ترافیک باید هزینه‌ای مشخص پرداخت کند که این هزینه بسته به تعداد دفعات ورود در طول سال، مدت زمان حضور در منطقه طرح ترافیک، نوع معاینه فنی، پیک ترافیک و ... متفاوت خواهد بود.

وی با بیان اینکه حدود دو میلیون موتورسیکلت پلاک شده در حال تردد در تهران هستند، اضافه کرد: هشتاد درصد از این موتورسیکلت‌ها به سن فرسودگی رسیده اند. براساس برآوردها میزان آلایندگی آن‌ها بین چهار تا هشت برابر و میزان پیمایش آنها در یک کیلومتر حدود 4 برابر خودروها می باشد. در مجموع میزان ایجاد آلایندگی آن‌ها 16.2 درصد است. همچنین میزان آلایندگی 280 هزار خودروی کاربراتوری و فرسوده در حال تردد در تهران نزدیک به 32 درصد است.

حسینی‌منش ادامه داد: در مجموع خودروهای کاربراتوری و موتورسیکلت‌ها حدود 40 درصد از بار آلایندگی تهران را از میان 3 میلیون و هشتصد هزار خودرو پلاک شده در تهران بر عهده دارند. در فاز دوم طرح LEZ به دنبال جلوگیری از تردد این دسته از موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده و کاربراتوری در تهران هستیم.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران افزود: معتقدم دو راه‌حل برای کنترل آلودگی شهر تهران وجود دارد. اول مدیریت ناوگان فعلی و حذف خودروها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده و دوم پالایش و افزایش کیفیت تولید خودروها است.

کاهش حجم ترافیک از جمله اهداف اجرای طرح LEZ است

 محمد نیکنام معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 9 تهران، با اشاره طرح LEZ گفت: این طرح در اصل برای کنترل ترافیک جهت کاهش آلایندگی حاصل از دود خودروها است.

وی با بیان اینکه کاهش حجم ترافیک از جمله اهداف اجرای طرح LEZ است، افزود: در این طرح براساس سه ویژگی میزان آلایندگی، میزان فرسودگی و معاینه فنی خودروها تقسیم‌بندی می شوند. در حالت کلی این طرح خودروهای موثر در چرخه ترافیک به چهار دسته قرمز، زرد، سبز و آبی تقسیم بندی و مقرراتی برای تردد هر دسته در محدوده ی اجرای طرح، بر مبنای میزان آلایندگی آنها و به نسبت شرایط آلودگی هوا تعیین و اعمال می شود.

نیکنام ادامه داد: براین اساس، خودروهای دسته قرمز شامل خودروهای در سن فرسودگی، کاربراتوری و آنهایی که توان اخذ معاینه فنی را ندارند، هستند. دسته خودروهای زرد، شامل خودروهایی است که به سن فرسودگی نزدیک هستند و استاندارد آنها پایین‌تر از استاندارد یورو۲ است. خودروهای با استاندارد بیش از یورو ۲ در دسته سبز قرار گرفته و در نهایت خودروهای با استاندارد بیش از یورو5 در دسته آبی قرار خواهند گرفت.

وی افزود: عدم توانایی شناسایی خودروهای قرمز،زرد و سبز و ... از روی پلاک بعد از تعویض پلاک، پایین بودن نقش ناوگان حمل و نقل عمومی و بالا بودن آلایندگی در این ناوگان به دلیل فرسوده بودن اتوبوس‌ها که خود در دسته قرمز و شاید زرد قرار می گیرند، عدم برنامه ریزی برای موتورسیکلت‌ها، حجم سفرها از پیرامون و حومه شهر به هسته مرکزی آن که کاملا در جهت مخالف برنامه ریزی صحیح کلان‌شهرها در دنیا است و تمرکز وزارتخانه‌ها، بازار، بیمارستان‌ها و ... در مرکز شهر از جمله دلایلی است که به نظر من موجب عدم توفیق این طرح می شود.

نیکنام خاطرنشان کرد: پایین بودن درصد خودروهای سبز و آبی در ایران از دیگر دلایل عدم اجرای مناسب طرح LEZ، خواهد بود چرا که براساس دسته بندی در نظر گرفته شده در این طرح برای خودروها، معتقدم تنها حدود 2 درصد در دسته آبی قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا گریبانگیر دولت و مردم/ 75 درصد آلودگی هوا در اثر منابع متحرک»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..