تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نگاهی به کریسمس در کشورهای مختلف جهان

نگاهی به کریسمس در کشورهای مختلف جهان نگاهی به کریسمس در کشورهای مختلف جهان 

جشن سال نو میلادی با اسم کریسمس در تمام جهان برگزار می شود که در آن شور و حال خاصی در بین مردم جهان وجوددارد. 

آداب و رسوم ایتالیایی ها در کریسمس

ایام دوازده روزه کریسمس با سال روز میلاد مسیح در ۲۵ دسامبر شروع می شود و تا جشن خاج‌شویان در روز ۶ ژانویه ادامه مییابد. برگزاری کریسمس در کشور های مختلف مسیحی بنا به سنت و عرف و رسوم آنان، تفاوت‌هایي نیز با یک دیگر دارد. در زیر به بعضی از آداب و رسوم مردم ایتالیا در کریسمس اشاره میکنیم.اساس روز کريسمس در ايتاليا، خانواده، عشق و غذاست.

غالباً ايتاليايیها کادوهایشان را صبح روز کريسمس يا بعد از ناهار باز ميکنند، هرچند برخي ها تا روز epifania يعني ظهور حضرت عيسي «ع»، روز ۶ ژانويه صبر ميکنند . اگر بچه ها طي سال خوب بوده باشند يه la calza «جوراب» رنگي بلند، پر از i dolciumi«شکلات و شيريني» جايزه ميگيرند اما اگر در جورابشون il carbone «ذغال» باشد که از شکر سياه درست شده، معلومه که اصلا بچه خوبي نبوده !

بر خلاف کشورهاي ديگر در ايتاليا اين بابا نوئل «Santa Claus» نيست که برای بچه ها هديه مياره، جادوگر مهرباني به اسم بفانا «La Befana »، برای بچه ها هديه و شيريني جات مياره. در ونيز و من توا «Mantova» به جاي همه ی اينا، سانتا لوچياس که «Santa Lucia» زحمت هديه اوردنو ميکشد.

در برخي مناطق به عيسي کودک «Gesu’ Bambino» معتقدند. با همه اين احوال امروزه تقريبا ۹۰ درصد ايتالياييها به بابا نوئل«Babbo Natale» هم اعتقاد دارند .

نگاهی به کریسمس در کشورهای مختلف جهانتزیینات شهرها در کریسمس

عرف کاتوليکها اين است که شب عيد گوشت نمیخورند، برای همين در مهموني های کريسمس غالباً ماهي سرو ميشود. غذاهاي مخصوص کریسمس نان برشته با جيگر «crostini»، سوپ رشته فرنگي «tortellini» با آب جوجه و سوپ معمولي «brodo»، همراه با خوراک پاچه خوک «lo zampone»، يا کوتکينو «il cotechino» که سوسيس خوک است، هستند.

در بيشتر شهرهاي کوچک، صحنه های کوچيکي از محل تولد حضرت عيسي «ع» درست ميشود و چند نفر هم نقش کاسباي قديمي، مثل چاقو تيز کني و زين سازي رو بازي ميکنند. فلوت زنا «zampognari» با ني انبون و فلوت و قره ني، ترانه های کريسمس رو اجرا ميکنند.

نوازنده های دوره گرد، در مناطقي مثل آبروتزو «Abruzzo» و کالابريا «Calabria» با ژاکتهاي قرمز روشن و کلاهاي لبه پهن کاکل قرمزي از کوهستانا پايين مي آیند. در رم اين نوازنده ها رو ميتوانيد در بازارهاي کريسمس ميدان باستاني ناونا «Piazza Navona» روي پله های اسپانيايي يا ورودي ميدان سنت پيتر ببينيد.Astro del Ciel’ يا ستاره آسمان، يکي از سرودهاي رايج ايام کريسمس در ايتالياست.

نگاهی به کریسمس در کشورهای مختلف جهان

کریسمس یکی از مهمترین جشن ها و مناسبت ها در امریکا است

کریسمس در ایالات متحده ایالات امریکا

مردم نقاط مختلف امریکا آداب و رسوم گوناگونی برای برپایی جشن‌های کریسمس دارند.کریسمس یکی از مهمترین جشن ها و مناسبت ها در ایالات متحده امریکاست. در جامعه چند فرهنگی و تکثرگرایی چون امریکا، این مراسم به روشهای گوناگونی اجرا می شود. با این حال، غالبا رسمی واحد برای اینروزها وجوددارد

که مردم تمام ایالات امریکا ازآن پیروی میکنند. این رسوم حاوی درخت کریسمس، کنده های داخل بخاری، کارت تبریک، بابانوئل و گوزن هایش می شود.این جشن با دقت به مناطق مختلف آب و هوایی دراین کشور به طرق متفاوتی برگزار می گردد. بعضی کریسمس در برف جشن می گیرند و عده‌اي در خانه و با حضور خانواده و دوستان آنرا برگزار میکنند.

تاریخ برگزاری جشن کریسمس در ایالات متحده به قرن نوزدهم بازمی گردد. درسال های 1800، این مراسم توسط مهاجران مسیحی جمهوری چک برگزار میشد. درسال 1830 بود که در امریکا محبوبیت پیدا کرد. تزئین درخت آن نیز از سال 1840 در ایالات آن رونق گرفت. از سال 1860 نیز بابانوئل به کریسمس پیوست.

جشن های کریسمس یک ماه پیش از شروع تعطیلات رسمی شروع می شود. مردم خودرا برای تدارکات این مراسم آماده می سازند. مراکز خرید تا نیمه شب باز است و مردم در فعالیت ها و برنامه های مختلف مربوط به این ایام شرکت می کنند. کودکان نیز در کارناوال ها لباس‌های بابانوئلی، فرشته‌اي و سایر شخصیت ها را میپوشند. طبق معمول غذا های مخصوصاً اي نیز برای این مراسم سرو می شود.

رسوم گوناگونی برای کریسمس در ایالات متحده برقرار است. رسمی که برای همه ی یکسان است تزیین درخت است که غالباً بر بالای یک درخت کاج ستاره اي آویزان می شود که نشانه عیسی مسیح است. خانه های مردم این کشور توسط شاخه های درخت، عکسهای بابانوئل و لامپ ها زینت داده می شود.

در بعضی از نقاط، عید کریسمس با شرکت در نمایشها و کنسرت ها و بعضی برنامه ها در کلیسا برگزار می شود. بیش‌تر امریکایی‌ها این عید رابا تبادل هدایا و تبریک و دیدار از خانواده ها شیرین‌تر می‌سازند.

شام سنتی کریسمس در امریکا

شام سنتی کریسمس دراین ایالت، بوقلمون کباب شده با سبزیجات و سس است. برای دسر هم پودینگ میوه اي کریسمس با سس براندی و پای کدو تنبل بر سر میز قرار می دهند؛ چون غالباً این مراسم با بارش برف همراه است، شام در خانه سرو می شود.پیش از خواب نیز مردم خدا را شکر می کنند و آرزو دارند سال جدید، سالی پرثمر باشد

نگاهی به کریسمس در کشورهای مختلف جهان

شب میلاد مسیح در کشور آلمان شب شلوغی نیست ودر خانه‌ها آرام برگزار می شود

مراسم عید کریسمس در کشور آلمان

هر ساله بیست و چهارم دسامبر، یک هفته پیش از شروع سال نوی میلادی، در کشور آلمان هم مثل تعداد زیادی از کشور های اروپائی دیگر و در بین اکثریت مسیحیان جهان بعنوان شب میلاد مسیح، جشن گرفته میشود. اگر چه همه ی مسیحیان درمورد‌ي روز تولد مسیح نظر واحدی ندارند.

دراین شب معاشرت و شلوغی شب عید و بازارهای مخصوصاً‌ي سال نو که از چهار هفته پیش تشکیل شده، به پايان میرسد. خیابان‌ها چراغانی و آذین‌بندی شده است و رهگذران در کوچه‌ها شاهد چراغ‌های نورانی کوچکی هستند که کنار پنجره‌ها و یا از تراس و سردر خانه‌ها آویزان شده است.

شب میلاد مسیح که در کشور آلمان “وای‌ناختن” «شب‌های متبرک» در فرانسه بنام شب نوئل ودر کشور های انگلیسی زبان عید کریسمس خوانده می شود، به طور متداول جشن خانواده‌هاست. به این معنی که در کشور آلمان اعضای خانواده از گوشه و کنار کشور و یا حتی از کشور های دیگر سعی میکنند امکاناتی را فراهم آورند که دورهم باشند و بتوانند درکنار یک دیگر این مراسم را برگزار کنند.

شب میلاد مسیح در کشور آلمان شب شلوغی نیست ودر خانه‌ها آرام برگزار میشود. در ساعات پایانی شب کمتر کسی را میتوان در خیابان‌ها دید. تعداد زیادی از خانواده‌های آلمانی درخت کاجی را در اتاق نشیمن برپا میکنند. در زیر شاخه‌های این درخت تزیین شده، هدایایی که از سمت اعضای خانواده برای یک دیگر خریداری شده‌اند، قرار میگیرند.

آلمانیها علاقه عجیبی به تزئینات خانه خود در کریسمس دارند. تعداد زیادی از خانه های کشور آلمان که دارای پنجره چوبی اند با شمعهای الکتریکی و عکسهای رنگی تزئین می‌شوند که منظره خارجی آن ها بسیار زیبا است. گهواره کوچکی به نشانه حضرت مسیح درگهواره در تعداد زیادی از منازل قرار میگیرد.

عصر روز کریسمس کودکان از بابانوئل هدیه کریسمس خودرا دریافت می کنند و پس ازآن خانواده ها یک دیگر را در کلیسا دیدار می کنند و شب موقعآن ها زیر درخت کریسمس جمع می‌شوند و فردی درخانواده زنگ کوچکی رابه نشانه گردهمایی اعضای خانواده به صدا در می آورد. آلمانیها روز کریسمس ماهی یا غاز پختن می کنند.

نگاهی به کریسمس در کشورهای مختلف جهان

مراسم عید کریسمس در کشور آلمان

کشور آلمان از جمله کشورهایی‌ست که در آن تولد مسیح در شب جشن گرفته میشود، شبی که به اسم شب مقدس مشهور است. ولی در سایر کشور های اروپائی و حتی در کشور آمریکا این جشن در روز شروع میشود. شب کریسمس که در کشور آلمان به‌اسم شب Weihnachten مشهور است یا شب میلاد مسیح

به شکل فعلی آن از قرن نوزدهم در کشور کشور آلمان رواج پیدا کرد. در تعداد زیادی از خانواده‌ها درخت کاج بعنوان نماد سبزی و خرمی در خانه برپا میشود و به شکل‌های مختلف با روبان و نور و شمع و غیره تزیین می گردد. اعضای خانواده به طور متداول برای هم هدایایی می گیرند و بخصوص این هدایا برای بچه‌ها خریدارى مى‌شود.»

جشن به طور متداول حدود ساعت ۵ بعدازظهر شروع می شود. تا این ساعت پدر و مادر درخت را تزیین کرده‌ و هدایا را زیر آن قرار داده‌اند. بچه‌ها می توانند وارد اتاقی بشوند که درخت تزیین شده در آن قرار گرفته. ترانه‌های مشهور و مخصوص Weihnachten یا شب میلاد مسیح خوانده می شود و غذای مخصوص این شب طبق معمول غاز یا اردک به همراه سیب‌زمینی و همینطور کلم مخصوصی‌ست که در خانه درست می کنند. در بعضی از خانواده‌ها این غذا در روزبعد خورده می شود و شب وایناختن با غذای سبک و خوردن شیرینی و شکلات همراه است».

نگاهی به کریسمس در کشورهای مختلف جهان

عکس هایي از تزیینات مراسم کریسمس در روسیه

مراسم کریسمس در روسیه

هرچند بیش تر مردم روسیه پیرو مذهب مسیحیت هستند و مشابه سایر مسیحیان جهان جشن های کریسمس را برگزار می کنند، اما در تقویم روس ها، کریسمس روز هفتم ژانویه است.

جشنی است در آیین مسیحیت که به منظور گرامیداشت زاد روز مسیح برگزار می شود. تعداد زیادی از اعضای کلیسای کاتولیک روم و پروتستان ها ، کریسمس را در روز بیست و پنجم دسامبر جشن گرفته و بسیاری نیز آنرا در شامگاه روز بیست و چهارم همین ماه برگزار می کنند. این در حالی است که بیش تر کلیساهای ارتدوکس در سراسر جهان روز 7 دسامبر را جشن می گیرند.

بعضی از مسیحیان ارتدوکس در روسیه و اوکراین، به موجب پیروی از گاهشماری جولیانی، این عرف را در روز هفتم ژانویه برپا می دارند.در روسیه، فقط کاتولیک ها، بیست و پنجم دسامبر را جشن می گیرند و تعطیلات ارتدوکس ها از 31 دسامبر تا 10 ژانویه است.

مذهب اصلی مردمان روسیه عمدتا مسیحیت از نوع ارتدوکس است و ساکنان این کشور مثل دیگر مسیحیان این مراسم رابا آداب مخصوص بخود اجرا می کنند.یکی از خوردنی های محبوب روس ها در اینروزها گوشت و کباب داغ است. همینطور انها انواع سوپ رابه سایر غذا ها ترجیح می دهند. در روز کریسمس، بچه ها از بزرگ ترها شیرینی دریافت می کنند. خانواده های روسی نیز بسته به وضع مادی خود به تغییر دکوراسیون خانه میپردازند.

کریسمس در روسیه همیشه با درجه حرارت زیر صفر و آب و هوای سرد رو به رو می شود. ورزش محبوب مردم این کشور ، اسکی روی یخ و اسکیت است. بعضی از مردم در شب کریسمس تا قبل از ظاهرشدن نخستین ستاره در آسمان، هیچ خوراکی نمی‌خورند. روس ها به علت سرمای شدید ترجیح می دهند برای سفر فصل تابستان را انتخاب کنند. آنان در اینروزها به جشن و پایکوبی پرداخته و رقص های ناب و متفاوتی را از خود به نمایش می گذارند.

هرچند کمتر از یک درصد مردم روسیه پیرو دینی غیر از اسلام و مسیحیت هستند، اما حالات دینداری دراین کشور جالب است. بر اساس نظرسنجی ها فقط ۱۱ درصد از ارتدوکس های این کشور برای پرستش به کلیسا می‌روال. باوجود این‌که بیش از 70 درصد مردم پیرو مسیحیت ارتدوکس هستند، اما بر اساس نظرسنجی بیش تر آن ها با کتاب مقدس مسیحیان بیگانه هستند و حتی یک‌بار هم آنرا باز نکرده اند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نگاهی به کریسمس در کشورهای مختلف جهان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..