تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از احتمال وقوع ۳۲ حادثه طبیعی در کشور تا عمر ۳۷ ساله بیمارستان‌ها

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت و درمان در هفته گذشته  با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

۲۷ سال؛ متوسط عمر ساختمان‌های درمانی کشوراست

حریرچی‌ سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: وزارت بهداشت از سال 86 به بررسی‌ وضعیت بیمارستان‌های کشور‌ پرداخت‌ و در این بررسی‌ها مشخص شد که متوسط‌ عمر ساختمان‌های درمانی کشور 27 سال است‌ که در استان تهران‌ این رقم به 35 سال می‌رسد‌؛ همچنین در سال 86، 73 درصد از تخت‌های بیمارستانی کشور‌ فرسوده بوده‌اند یا به عبارتی‌ فاقد ارزش بهسازی‌ لرزه‌ای‌ بوده‌‌اند ( یعنی‌ هزینه‌‌ای که باید برای مقاوم‌سازی آنها‌ صرف میشد بیشتر از هزینه یک تخت نو بود ) که در سال 86، 87 درصد‌ از بیمارستان‌های تهران نیز فرسوده‌ بودند‌.

وی تأکید کرد: ما با 2 مشکل اساسی‌ مواجه هستیم‌ که یکی از آنها‌ کمبود تخت‌های بیمارستانی و دیگری‌ وجود تخت‌های فرسوده در بیمارستان‌های کشور‌ است. نسبت تخت‌های بیمارستانی‌ به ازای‌ هر 1000 نفر جمعیت در کشور ژاپن 13.5، در کره‌ جنوبی‌ 14 و در آلمان 8.5 است‌ که در کشورهای همسایه‌ ما این رقم به 2.5 تا 2.7 دهم و در کشورهای با درآمد اقتصادی متوسط به بالا این رقم به 3 می‌رسد‌.

 قائم مقام وزارت بهداشت تصریح کرد: در ایران‌ به ازای‌ هر 1000 نفر جمعیت‌ تعداد تخت‌های بیمارستانی زیر‌ 2 است‌. در 10 سال پیش از طرح تحول نظام سلامت تعداد ظرفیت‌ تخت‌سازی سالیانه هزار و 700 تخت بود که ما توانستیم با همت مجلس و یک‌ درصد ارزش افزوده‌ در طرح تحول نظام سلامت هر سال 5 هزار و 900 تا 6 هزار تخت‌ تحویل دهیم‌ به عبارتی‌ در این دوره‌ 24 هزار تخت‌ ساختیم‌.

قدردانی وزیر بهداشت از خدمات سپاه و ارتش در زلزله غرب کشور

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نامه های جداگانه ای به رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و فرماندهان کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، از مدیریت صحیح، تلاش صمیمانه و همراهی آن مجموعه ها که در کنار تیم های بهداشتی و درمانی و اورژانس کشور در ارائه خدمات نجات و انتقال مصدومین زلزله کرمانشاه تلاش کردند، قدردانی کرد.

بیمه رایگان منوط به آزمون وسع

طاهر موهبتی مدیرعامل بیمه سلامت ایران اظهار کرد: بر اساس مصوبه مجلس و تبصره 17 افرادی که دارای بیمه سلامت رایگان هستند برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی می‌توانند در مراکز دولتی با استفاده از تعرفه دولتی مراجعه کنند.

 مدیرعامل بیمه سلامت ایران ادامه داد: افراد پس از گذراندن آزمون وسع به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت ایران قرار می گیرند و در تمام مراکز دولتی و خصوصی خدمات بهداشتی به آنها ارائه می شود.

رنگ‌های سرطان زا در لبو فروشی‌های خیابانی

محمدحسین عزیزی رئیس انجمن صنایع غذایی ایران اظهار کرد: چغندر یک گیاه رنگی و بسیار مفید برای بدن است که بسیاری از متخصصان تغذیه مصرف آن را به خصوص در فصل زمستان توصیه می‌کنند.

 وی بیان کرد: چغندر حاوی مقدار زیادی فیبر است که به خاطر رنگدانه‌های آن برای تقویت سیستم گوارشی انسان سودمند است و این گیاه حاوی آنتی اکسیدان های مقوی و ضد سرطان است.

 رئیس انجمن صنایع غذایی ایران با بیان اینکه ممکن است چغندرهایی که در محیط باز و غیر صنعتی عرضه می‌شوند از نظر بهداشتی دچار مشکلاتی باشند، افزود: فروش این گیاه با خاصیت در محیط باز، غیر بهداشتی است زیرا علاوه بر امکان  آلوده بودن ظروف مصرفی، آلودگی هوا و یا گرد و غبار معلق در سطح شهر بر روی چغندرها می‌نشیند و همین مسئله باعث بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود.

احتمال وقوع ۳۲ حادثه طبیعی در کشور

على اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر در آئین اختتامیه نخستین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث  اظهار کرد: کشور با مخاطرات طبیعی مواجه است و احتمال وقوع ۳۲ حادثه طبیعی وجود دارد؛ درصد بالایی از خسارات و تلفات نتیجه بی‌توجهی به پیشگیری است. هر دستگاه و سازمانی در کاهش حوادث طبیعی و انسان ساخت مسئول است.

وی بیان کرد: جمعیت هلال احمر باید به عنوان متولی آموزش‌های همگانی امداد و نجات، آموزش‌های رایگان امداد و کمک‌های اولیه را با شیوه‌های حضوری و غیر حضوری به مردم ارائه کند.

صرف ٨٠ درصد از بودجه سلامت در بيمارستان‌ها

قاسم جان بابايى معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ٥٠ تا ٨٠ درصد بودجه سلامت در بيمارستان‌ها هزینه مى‌شود اظهار کرد: منابع بيمارستانى از گرانقيمت‌ترين منابع بخش سلامت هستند و افزون بر اين نيروى انسانى حياتى‌ترين و گرانقيمت‌ترين منبع بخش سلامت است که نياز داريم تا از نظر كمى و كيفى بهترين استفاده را از اين منابع را داشته باشيم.

وی با بیان اینکه ایده‌آل‌ترین نوع مديريت اداره بیمارستان ها در کشور، بیمارستان بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تختخوابی است، افزود: بحث اصلی ما این است که اگر بخواهیم در بیمارستان‌ها خدمات با كيفيتبه مردم بدهيم، باید تکلیف درمان را مانند حوزه بهداشت مشخص کنیم و به سه سوال پاسخ دهیم و آن سه سوال این است که در هر بیمارستانی چه افرادی کار کنند؟ چه خدماتی داده شود؟ و چه امکاناتی وجود دارد و بايد وجود داشته باشد؟ بنابراین به یک نظام شبکه خدمات درمانی نياز داريم که در این نظام شبکه‌ای خدمات درمان در سه لایه طراحی می‌شود.

وى با اشاره به شكل نظام شبكه درمان در بيمارستان ها اشاره كرد و گفت: بيمارستان ها در سه لايه سطح بندى مى شوند، لایه اول بیمارستان‌های محلی زير ٣٢ تخت خوابى در شهرهای زیر ۳۰ هزار نفر است، لایه دوم شامل بیمارستان‌های زير ۱۰۰ تختخواب با رشته‌های تخصصی پایه در شهرستان‌های بین ۳۰ تا ۱۰۰ هزار نفر و لایه سوم بیمارستان‌های بالای ۱۰۰ تخت و با خدمات فوق تخصصی است و اكنون به دليل اينكه بودجه دولت كفاف نمى دعد امكان راه اندازى مگاهاسپيتال ها وجود ندارد.

توسعه و ارتقای سطح همکاری بین سازمان بیمه سلامت ایران و کره جنوبی

طاهر موهبتی که همزمان با سفر وزیر بهداشت به کشور کره جنوبی رفته است، در دیدار با همتای خود از کره جنوبی، ضمن تشریح کارکرد بیمه در نظام سلامت، نقش بیمه در تعادل عرضه و تقاضا را کلیدی دانست و در ادامه تجارب ایران در تحقق پوشش همگانی خدمات سلامت (UHC) و همچنین نقش بیمه سلامت در طرح تحول سلامت ایران را تبیین کرد.

بر پایه این گزارش، کیم سونگ تایک، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کره جنوبی، ضمن ابراز خرسندی از حضورهمتای ایرانی در کشورش و استقبال از تداوم تعاملات، به تشریح ساختار بیمه (NHIS) و سازمان رسیدگی و ارزیابی خدمات سلامت (HIRA) در نظام بهداشت و رفاه کره جنوبی پرداخت.

25 آذر؛ آغاز ثبت نام تکمیل ظرفیت دستیاری فوق تخصص پزشکی

با اشاره به تغییر زمان ثبت نام مرحله تکمیل ظرفیت سی و چهارمین دوره آزمون پذیرش دستیاری فوق تخصصی پزشکی گفت: قرار بود ثبت نام تا جمعه ادامه داشته باشد اما به دلیل بررسی این امکان که  قبول شدگان نیز بتوانند در مرحله تکمیل ظرفیت ثبت نام کنند تصمیم گرفتیم زمان ثبت نام را تغییر دهیم و لینک ثبت نام از سایت سنجش پزشکی حذف شد.

وی ادامه داد:  روز شنبه جلسه ای برگزار خواهد شد و بلافاصله پس از تصمیم گیری در مورد امکان ثبت نام پذیرفته شدگان سی و چهارمین دوره آزمون پذیرش دستیار فوق تخصصی پزشکی در این جلسه ثبت نام تکمیل ظرفیت آغاز خواهد شد.

پورکاظمی با اشاره به مهلت ثبت نام مرحله تکمیل ظرفیت سی و چهارمین دوره آزمون پذیرش دستیاری فوق تخصصی پزشکی عنوان کرد: پس از  آغاز ثبت نام و قرار گرفتن لینک، داوطلبان سه روز مهلت دارند تا در تکمیل ظرفیت سی و چهارمین دوره آزمون پذیرش دستیار فوق تخصصی پزشکی ثبت نام کنند.

تاثیر غذای حلال بر سلامت روحی افراد

غلامرضا‌ اصغری‌ رئیس سازمان غذا و داروی ایران در مراسم‌ غذای حلال‌ که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد‌، اظهار کرد: ارائه فرآورده‌های حلال‌ دارای مزیت‌های فراوانی است و در زندگی انسان‌ها و سلامتی آنها مؤثر است‌.

وی با بیان اینکه سلامتی با کیفیت‌ تغذیه گره خورده است، اظهار کرد: حلال بودن موادغذایی‌ که استفاده می‌کنیم باعث‌ ایجاد سلامتی در افراد مصرف‌کننده می‌شود و امروزه توجه‌ ویژه‌ای به مسئله‌ غذای حلال می‌شود.

اصغری‌ با اشاره به اینکه یکی از اعتقادات ما حلال بودن موادغذایی‌ مصرف‌کننده است، اظهار کرد: این کار سلامت روحی، معنوی و حتی جسمی را به همراه دارد و در کشورمان هم توجه ویژ‌ه‌ای به رزق‌ حلال و پاک می‌شود.

رئیس سازمان غذا و داروی ایران با بیان اینکه کارشناس‌های غذا و دارو در همه کشورهای اسلامی همکاری خوبی‌ با یکدیگر‌ داشته‌اند و تجربیات خود را در اختیار یکدیگر‌ قرار می‌دهند تأکید کرد: مسلمانان در دنیا از جمعیت اقلیتی‌ برخوردار بوده و دسترسی به غذای حلال یکی از موضوعات مهم محسوب می‌شود؛ شاید این مسئله در کشور اسلامی‌مان زیاد نمود پیدا نکند اما در کشورهای‌ خارجی دسترسی‌ به غذای حلال‌ اهمیت دارد و ما باید کمک کنیم تا مسلمانان به فرآورده‌های غذایی حلال دسترسی‌ داشته باشند‌.

لزوم افزایش عوارض‌ بر کالاهای آسیب‌رسان

عبدالرحمن‌ رستمیان‌ معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران صبح امروز در نشست خبری‌ عوارض و مالیات بر کالاهای‌ آسیب‌رسان‌ که در ساختمان دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار کرد: امروز بودجه کشور به وسیله دولت در لایحه‌ای به مجلس و کمیسیون‌های تلفیق‌ ارائه شده است‌ و نگاهی که ما در حوزه سلامت بر بودجه داریم این است که عوارض و مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان مانند دخانیات افزایش پیدا کند.

 وی بیان کرد: مالیات‌ بر کالاهای آسیب‌رسان باید به صورت هوشمندانه‌ افزایش پیدا کند و بنابر دستور سازمان بهداشت جهانی مالیات‌ها بر کالاهای آسیب‌رسان باید بر اساس یک سیاست‌ برد‌ _ برد باشد زیرا این کار سبب کاهش مصرف این نوع کالاها در کشور می‌شود.

 رستمیان‌ با بیان اینکه‌ کشورمان باید به سمت آموزش و پیشگیری از مصرف کالاهای آسیب‌رسان حرکت کند، افزود: باید مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان افزایش پیدا کند و دسترسی آنها کمتر شود این کار سبب افزایش هزینه و مصرف کمتر می‌شود.

 وی ادامه داد: متأسفانه شرایط موجود در کشورمان در مقایسه با سایر کشورها‌ در حوزه توسعه نظام سلامت متفاوت‌ است‌ و در میان 181 کشور ایران کمترین مالیات را از کالاهای آسیب‌رسان و به خصوص سیگار دریافت می‌کند.

 معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه سهم کشورمان از مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان بسیار کم است و این شاخص‌ خوبی برای کشورمان محسوب نمی‌شود، افزود: نخبگان نظام‌های سلامت و مردم از دولت و مجلس این مطالبه را دارند که مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان به خصوص سیگار افزایش پیدا کند تا دسترسی‌ و مصرف مردم و به خصوص جوانان کم شود.

 



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از احتمال وقوع ۳۲ حادثه طبیعی در کشور تا عمر ۳۷ ساله بیمارستان‌ها»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..