تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ماجرای تردید یک شمر/ تعزیه‌ای که ۲۷ سال است به پایان نمی‌رسد

ماجرای تردید یک شمر/ تعزیه‌ای که ۲۷ سال است به پایان نمی‌رسد

محمد قاسم‌پور، کارگردان مستند «صحنه آخر» که در بخش مسابقه مستند کوتاه یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد، درباره این مستند و موضوعش گفت: «این مستند ماجرای اجرای یک تعزیه در یکی از محله‌های شهر اهواز است که تا امروز صحنه آخر این تعزیه یعنی بریدن سر امام حسین (ع) در آن اتفاق نیفتاده است. یعنی هر بار که تعزیه به این صحنه می‌رسد، مردم شروع به سینه زنی و عزاداری می‌کنند و این اتفاق در صحنه قتلگاه رخ نمی‌دهد.»

او ادامه داد: «داستان از جایی شروع می‌شود که عده‌ای از هیات امنا تصمیم می‌گیرند تا هر طور شده است صحنه مربوط به قتل امام حسین (ع) را اجرا کنند و عده‌ای دیگر نیز معتقد هستند که لزومی ندارد این صحنه حتما اجرا شود. در چنین شرایطی کنش و واکنشی بین این ۲ گروه شکل می‌گیرد که خط دراماتیک مستند را رقم می‌زند.»

این کارگردان بیان کرد: «داستان و اتفاقات این مستند با شخصیت شمر پیش می‌رود. به این معنا که ایفاگر نقش شمر در این تعزیه به دلیل اینکه از او می‌خواهند کاری انجام دهد که تا به حال انجام نداده است، بسیار مردد است. این درحالی است که بازی در نقش شمر برای این فرد حتی بدون به تصویر کشیدن قتلگاه پیامدهایی داشته است.»

قاسم‌پور با اشاره به اینکه در طول داستان شاهد یک شمر مردد و خسته از استرس هستیم، توضیح داد: «این تعزیه نزدیک به ۲۷ سال است که در اهواز برگزار می‌شود و مجریان این تعزیه تصمیم می‌گیرند تا این تعزیه تا پایان ماجرا اجرا شود، در واقع می‌توان بیان کرد که عوامل برگزاری این تعزیه می‌خواهند ثابت کنند که می‌توانند تعزیه را تا پایان اجرا کنند.»

قاسم‌پور با بیان اینکه تاثیر هنر نمایش بر عقیده مردم سبب شده است تا امروز تعزیه مورد نظر تا آخر اجرا نشود، گفت: «می‌توان گفت مردم با دیدن این تعزیه به قدری درگیر صحنه‌های آن می‌شوند که اجازه نمی‌دهند صحنه قتلگاه اجرا شود. این تعزیه از صبح عاشورا تا ظهر عاشورا طول می‌کشد و همه مردم و تماشاگران خواسته یا ناخواسته به طور کامل درگیر آن می‌شوند.»

او توضیح داد: «ما در این مستند با یعقوب، ایفاگر نقش شمر، از زمان تمرین برای تعزیه و زندگی شخصی او همراه هستیم. باید به این مساله اشاره کنم که پیش از این چندین بار تصمیم گرفته شده بود که تعزیه تا آخر اجرا شود، اما امسال برنامه‌های جدی‌تری برای اجرای تعزیه تا پایان آن در دست دارند.»

این هنرمند تاکید کرد: «یعقوب برای اجرای این تعزیه بسیار تحت فشار است و هر سال این استرس را برای اجرا شدن این صحنه پشت سرمی‌گذارد. این فرد کاملا نسبت به اجرا شدن «صحنه آخر» تردید دارد و نمی‌داند چگونه باید این مساله را پشت سر بگذارد.»

قاسم‌پور با بیان اینکه مستند «صحنه آخر» به مدت ۴۱ دقیقه ساخته شده است، گفت: «ساخت این مستند نزدیک به ۲ سال طول کشیده است و در طول ساخت این مستند مخاطب متوجه می‌شود که یعقوب با بازی نقش شمر، از لحاظ روانشناسی دچار تغییراتی شده است و حتی وی اقرار می‌کند که در طول محرم نمی‌تواند با کسی مهربان باشد.»

57244




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ماجرای تردید یک شمر/ تعزیه‌ای که ۲۷ سال است به پایان نمی‌رسد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..