تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آیا واقعا دم مارمولک خانگی حاوی سیانور است؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهرداد زمان پور استاد دانشگاه و پژوهشگر محیط زیست فارس گفت:‌ فواید زیستی مارمولک هایی که ما در سطح شهر و اماکن مسکونی و خانه ها می بینیم بسیار زیاد است، دم مارمولک و خود آن سمی نیست و کشتن این خزنده بی آزار به چرخه زیستی لطمه می زند.

استاد دانشگاه و پژوهشگر محیط زیست فارس در ادامه اظهار داشت: مارمولک ها از جمله بی آزار ترین جانوران آفریده های طبیعت اند اما برخی مردم بر این عقیده اند که مارمولک ها دم خود را به این علت جا می گذارند تا موجود شکارچی آن را بخورد و به واسطه وجود سم در آن از بین برود در حالی که این باورها بیشتر خرافی و نادرست است.

بیشتر بخوانید: بزرگترین مارمولک جهان کجا زندگی می کند؟+ تصاویر

زیست بوم شناس و پژوهشگر محیط زیست همچنین گفت: نظرات در مورد وجود سیانور یا ترکیباتی از آن در دم مارمولک ها پایه علمی ندارند و خرافی هستند. مارمولک‌های خانگی در گروه سوسمارها از خزندگان هستند این مارمولک‌ها بدنی نرم و لطیف دارند که در خانه‌های مسکونی در نقاط مختلف پراکنده شده‌اند و به حفظ چرخه زیستی کمک می کنند.

زمان پور ادامه داد : با توجه به نوع آب و هوا، نوع مارمولک خانگی نیز تفاوت می‌کند اما به ‌طور کلی یک گونه مارمولک خانگی کوچک به نام Cyrtopodion scabrum در اکثر اماکن مسکونی زندگی می‌کند.

مارمولک ها سمی نیستند پس هیچ خانواده ای را نکشته اند

شایعات زیادی در باره این مارمولک‌ها که حاوی سیانور است و مثلا خانواده ای را از بین برده است گفته می شود هیچکدام از این موارد پایه و اساس علمی ندارد.

وی با بیان اینکه قطع شدن دم مارمولک جنبه دفاعی دارد و به خودبُری دم موسوم است گفت : این مکانیسم که در اکثر مارمولک‌ها دیده می‌شود به صورت ارادی است. دم برخی از مارمولک‌ها در زمان ایجاد تماس توسط دشمن به‌طورارادی طی عمل انقباض ماهیچه‌های دم کنده می‌شود.دم کنده شده به‌علت باقی ماندن خاصیت عصبی- عضلانی به ‌طور موقت شروع به جنبیدن می کند و حواس جانور شکارچی را به خود جلب می‌کند. در این حین خود حیوان فرصت فرار می‌یابد.

زمان پور اضافه کرد:هیچ مارمولکی دارای سم نیست و علت قطع شدن دم در آنها گمراه کردن جانور شکارچی است.

وی ادامه داد: متاسفانه سمی بودن مارمولک ها آنچنان برای مردم مختلف جا افتاده است که هرچه سعی بر رد این موضوع از طریق مستندات علمی می‌شود فایده‌ای ندارد. مردم نباید دید بدی نسبت به مارمولک‌های خانگی داشته باشند و آن ها را از بین یبرند، از کشتن این گونه مفید جانوری جلوگیری کنند و سعی در حفاظت مارمولک‌های خانگی کنند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/

نگران نباشید؛ مارمولک‌ها نه سیانور دارند، نه سمی‌اند، نه مرگبار



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آیا واقعا دم مارمولک خانگی حاوی سیانور است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..