تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نکات مرموز و ناشناخته در مورد بدن انسان

۶۴۳۲۶۵

۶۰۹  بازدید

برترین ها - ترجمه از حسین علی پناهی: بدن انسان بدون شاهکاری بی نظیر است که می تواند توپ هایی با سرعت بالاتر از صد کیلومتر در ساعت را پرتاب کرده و انعطاف غیرقابل باوری را از خود نشان دهد و از آن مهم تر در کره ای ناشناخته به نام ماه قدم بگذارد. از بسیاری از جهات بدن انسان یک شاهکار طبیعی است که رازهای زیادی در خود داد و همواره دانشمندان تلاش داشته اند که پرده از این رازهای سر به مهر بردارند. اما علی رغم تمامی این تلاش ها هنوز برخی ویژگی های بدن انسان برای محققان مانند یک راز باقی مانده و هیچ توضیحی در مورد آن ها وجود ندارد.

1-خمیازه کشیدن


این حالت زمانی که خسته هستیم به ما دست می دهد یا زمانی که بیحال باشیم. حتی وقتی می بینیم دیگران خمیازه می کشند ما نیز خمیازه خواهیم کشید. همه ما متوجه خمیازه کشیدنمان می شویم اما علم هنوز نتوانسته دلیل آن را بیابد. در گذشته تصور بر این بود که خمیازه کشیدن تلاش غیرارادی بدن برای وارد کردن مقدار بیشتری اکسیژن به درون بدن است اما بعدها مشخص شد که این تئوری صحت ندارد. پروفسور گوردون گالوپ بر این باور است که بدن برای خنک کردن مغزی که دمای آن بالا رفته است به صورت غیرارادی باعث خمیازه کشیدن می شود.

وی اعتقاد دارد که مسایلی که باعث خمیازه کشیدن می شوند- مانند نخوابیدن کافی در طول شب- باعث داغ شدن مغز می گردد و در این موقع است که بدن دست به کار شده و به خمیازه کشیدن خون داغی که در سر وجود دارد با خونی خنک تر جایگزین خواهد شد. شاید باور کردنی نباشد اما چنین انسان در سه ماهه اول زندگی خود درون رحم مادر نیز خمیازه خواهد کشید. علاوه بر این خمیازه کشیدن تنها منحصر به انسان نبوده و حیوانات دیگر نیز خمیازه می کشند؛ حیواناتی مانند سگ، اسب و حتی میمون.

 نکات مرموز و ناشناخته در مورد بدن انسان

مسری بودن خمیازه کشیدن نیز خود رازآلود است. در حالی که برخی آن را به احساس همدلی نسبت می دهند و برخی دیگر بر این باورند که این عکس العمل از انسان های اولیه به ما رسیده که ارتباطات کلامی بسیار کمتر بوده و از این حرکت برای وا داشتن اطرافیان به وارد عمل شدن استفاده می شد.


2- آپاندیس


اگر شما نیز در حال خواندن این مطلب هستید به احتمال یک در 15 شما نیز آپاندیس خود را برداشته اید یا این که در آینده خود مجبور به این کار خواهید شد. پزشکان و دانشمندان دقیقاً نمی دانند که این کیسه ی کوچک 9 سانتیمتری در بدن انسان چه کارآیی دارد و جالب این که بدون آن نیز زندگی بدون مشکلی خاص امکانپذیر خواهد بود. باور قدیمی در مورد آپاندیس این بود که این بخش از بدن توسط نیاکان دوردست ما مورد استفاده قرار گرفته و در طی دوران تکامل استفاده خود را از دست داده اما همچنان در بدن ما باقی مانده است.

 نکات مرموز و ناشناخته در مورد بدن انسان

اما امروزه برخی از دانشمندان مانند پروفسور لورن جی مارتین بر این باور است که آپاندیس کارکردهایی نیز دارد. بر اساس ادعاهای او آپاندیس نقش مهمی در رشد جنین و جوانان دارد و ترکیباتی را تولید می کند که به عملکرد طبیعی بدن کمک خواهند کرد. برخی بر این باورند که در افرادی که مثانه آن ها یا بخشی از آن برداشته می شود، آپاندیس نقش حمایتی و پشتیبان خواهد داشت. در واقع می توان از آپاندیس به عنوان ماهیچه تنگ کننده سیستم دفع ادرار استفاده کرد هر چند هدف اصلی وجود آن در بدن این موضوع نبوده است.


3- سرخ شدن صورت


چارلز داروین سرخ شدن صورت را "عجیب ترین و انسانی ترین نوع حالات صورت" نامیده است. اگر چه مکانیزم سرخ شدن صورت بر کسی پوشیده نیست و به مویرگ هایی که در نزدیک سطح پوست صورت قرار دارند نسبت داده می شود که با ورود مقدار بیشتری خون باعث سرخ شدن صورت می شوند اما علت رخ دادن چنین امری مشخص نیست یعنی نمی دانیم که چرا چنین اتفاقی در صورت انسان رخ می دهد. در تئوری سرخ شدن صورت نوعی تشخیص دهنده ی درونی دروغ، نشان دهنده صداقت، دوست داشتنی بودن و قابل اعتماد بودن است.

 نکات مرموز و ناشناخته در مورد بدن انسان

برخی بر این باورند که این مکانیزم باعث خنک شدن مغز می شود به همین دلیل در هنگامی که احساس درماندگی و ناآرامی می کنیم حجم زیادی از خون گرم در مغز جریان پیدا می کند که برای خنک شدن آن صورتمان سرخ می شود. برخی دیگر بر این باورند که سرخ شدن صورت یک وسیله ی تعاملی غیرارادی و غیرکلامی است که نشان می دهد مشکلی وجود دارد. ممکن است این موضوع نشان دهنده ی عذرخواهی غیرارادی باشد. اما همه بر این نکته توافق دارند که سرخ شدن صورت یک کارکرد مثبت انگاشته می شود.


4- راست دست بودن


همه می دانیم که بیشتر افراد راست دست هستند تا چپ دست. شاید نوشتن با دست راست را در دوران ابتدایی یاد گرفته باشید. در طی 160 سال اخیر تحقیقات زیادی بر روی علت راست دست بودن اکثر جمعیت انجام شده و هنوز نتیجه قابل درکی حاصل نشده است. شاید ترجیح راست دست بودن ژنتیکی باشد اما نمی توان این نظریه را پذیرفت زیرا با نگاه کردن به یک زن و مرد نمی توان گفت که فرزند آن ها راست دست یا چپ دست خواهد شد.

 نکات مرموز و ناشناخته در مورد بدن انسان

به احتمال بیشتر راست دست بودن یا چپ دست بودن تحت تاثیر مکانیزم های اجتماعی و فرهنگی مانند مدارس بوده است که استفاده از دست چپ برای نوشتن را برای کودکان ممنوع کرده بودند. برخی نیز بر این باورند که چپ دست بودن ممکن است در اثر صدماتی که در دوران جنینی به مغز وارد می شود رخ دهد.


5- خواب دیدن


کسی در این جهان نمی تواند ادعا کند که خواب نمی بیند یا خواب ندیده است اما هنوز نمی دانیم که چرا خواب می بینیم و دلیل این رویاهای باورنکردنی و پرفراز و نشیب چیست. برخی بر این باورند که میدان مغناطیسی زمین مسبب خواب دیدن انسان هاست. زیگموند فروید بر این باور بود که خواب ها نشان دهنده ی امیال پنهان ما هستند و برخی دیگر نیز ادعا می کنند که خواب هاروشی برای شبیه سازی موقعیت های خطرناک زندگی هستند که به ما این امکان را می دهند که در صورت بروز آن شرایط در واقعیت عکس العمل سنجیده تر و بهتری داشته باشیم و بدین ترتیب احتمال زنده ماندن بالا رود. برخی دیگر نیز بر این باورند که مغز از خواب دیدن به عنوان وسیله ای برای دسته بندی خاطرات روزانه استفاده می کند.

 نکات مرموز و ناشناخته در مورد بدن انسان


6- شناخت


رنه دکارت زمانی گفته بود:" فکر می کنم، پس هستم". اما این فیلسوف شناخته شده هرگز نتوانست به این سوال پاسخ دهد که چرا ما انسان ها دارای چنین قدرت شناختی هستیم که می توانیم کارهای خارق العاده ای بکنیم و آثار هنری بی نظیری را خلق نماییم. در واقع شناخت انسان از خود بزرگ ترین رازی است که با آن روبرو هستیم.

 نکات مرموز و ناشناخته در مورد بدن انسان

و صادقانه بگوییم که علم نیز در پرده برداشتن از این راز بزرگ کمکی به ما نکرده است. اگر چه همه می دانند که دانش و شناخت انسان از نورون هایی که در مغز به شکلی منحصر بفرد حرکت می کنند نشأت می گیرد اما این تنها مکانیزم رخ دادن آن است نه دلیل وقوع آن. حتی در سال 2016 محققان اعلام کردند که بخشی از مغز که مسئول بخش آگاهی و شناخت انسان است را کشف کرده اند اما این موضوع نیز کمک چندانی به ما نمی کند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نکات مرموز و ناشناخته در مورد بدن انسان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..