تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




برکات ورود حضرت معصومه(س) به قم

برکات ورود حضرت معصومه(س) به قمبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیست و سوم ربیع الاول، سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر مقدس قم می‌باشد که این بانوی گرانقدر در راه رسیدن به برادر بزرگوارشان امام رضا(ع) در شهر قم وفات می‌کنند و در آن شهر مدفون می‌گردند که این اتفاق مایه برکت برای اهالی این شهر می‌شود، و در ادامه این طلب، به برخی از این برکات اشاره می کنیم:

   1- گسترش شهر قم

 شهر قم به تدريج از شمال شرقى، به جنوب غربى که محل دفن آن حضرت بود کشيده شد به طورى که حرم فاطمه معصومه(س) که در حاشيه شهر قرار داشت، امروزه در مرکز شهر و در آبادترين قسمت آن واقع است.

 2- مورد توجه شدن قم

 توجه پادشاهان و حاکمان و طبقات گوناگون مردم به اين شهر و کوچ بسيارى از افراد مشتاق اهل بيت عليهم السلام براى اقامت در آن، به خاطر مدفون بودن حضرت معصومه(س)در اين شهر است.

 3- استحکام مذهبى قم

 قم از جنبه مذهبى استحکام ويژه‌‏اى يافته و مرکز روحانيت ‏شيعه شد. و عده‏‌اى از بزرگترين علماى شيعه از آنجا برخاسته يا در آن اقامت کردند.

 4- کثرت سادات در شهر قم

 بعد از دفن حضرت معصومه(س) عده بسيارى از فرزندزادگان امام حسن(ع) و امام حسين(ع) و موسى بن‏ جعفر(ع) و على بن موسى الرضا(ع) و از فرزندان محمد حنفيه و زيد بن على بن الحسين(ع) و اسماعيل فرزند امام صادق(ع) از اطراف به قم روى آورده‌‏اند. از آنجا که اين شهر از ابتدا مورد نظر آل على(ع) بوده است و مردم قم نسبت‏ به اولاد پيغمبر(ص) ارادت و علاقه خاصى داشته‏‌اند، به تدريج‏ بعد از ورود حضرت معصومه(ع) از نظر کثرت سادات، موقعيت‏ بى نظير و يا کم نظيرى يافته است.

 امروزه کثرت سادات قم، به خوبى محسوس و مشهود است و چند محله به نام علويان و سادات است که بيشتر آن‏ها سيد هستند، از جمله محله سيدان، محله موسويان و محله موسى سلام بر مردم قم! خداوند شهرهاى آنان را با باران سيراب کند و برکت‏ها را بر آنان نازل کند و بدى‏‌هاى آنان را به خوبى مبدل گرداند. آن‏ها اهل رکوع و سجود و قيام و قعودند. آنان فقيه و دانشمند و اهل درک حقايق و روايت و عبادت نيکو هستند.

 مبرقع و همچنين وجود سادات برقعى و رضوى و چاووشى و غيره نشانگر اين حقيقت مى‌‏باشد.

برکات ورود حضرت معصومه(س) به قم

 5- توجه به امور امامزادگان

 مردم قم از اوايل قرن سوم هجرى که فاطمه معصومه(ع) در قم مدفون شد، در بزرگداشت مقابر اولاد پيامبر(ص) همان تلاش را کردند که در زمان حياتشان از آنان به عمل مى‌‏آوردند. ساختن بناهاى مجلل و بارگاه و گنبد و وقف اموال در اين راه از جمله اين تلاش هاست. در دوره صفويه و قاجاريه، بعضى از جهانگردانى که به ايران آمده و از قم عبور کرده‌‏اند، در سفرنامه‏‌هاى خود امامزادگان قم را وصف نموده و حتى در پاره ‏اى از آن‏ها در تعداد امامزادگان افراط کرده‏‌اند.

 6- پرورش علماى بزرگ در شهر قم

 يکى ديگر از برکات فاطمه معصومه(ع)، پرورش عالمان و انديشمندان بزرگ در اين شهر مى‏‌باشد که به نام بعضى از آنان اشاره مى‏‌شود:

 - على بن حسين بن بابويه قمى، پدر شيخ صدوق يا صدوق اول;

 - محمد بن على بن بابويه قمى، معروف به شيخ صدوق و نويسنده نزديک به 300 کتاب در اصول و فروع;

 - محمد بن حسن صفار، از ياران نزديک امام حسن عسکرى(ع);

 - احمد بن اسحاق قمى، وکيل امام عسکرى(ع) در قم و سازنده مسجد معروف امام به دستور آن حضرت;

 - احمد بن ادريس قمى، از محدثان شيعى;

 - زکريا بن آدم، از اصحاب امام رضا(ع);

 - ابوعبدالله محمد بن خالد برقى، اديب، محدث و نويسنده کتاب‏هاى مهمى همچون: التنزيل و التعبير، کتاب العلل، کتاب يوم و ليله.

 - احمد بن محمد بن خالد برقى، منسوب به برقرود قم و نويسنده کتاب‏هاى فراوانى همچون: المحاسن، کتاب التبليغ و الرساله، کتاب التراحم و التعاطف، و ساير تاليفات وى که به ده‏ها جلد بالغ مى‌‏شود.

 - على بن ابراهيم قمى، مفسر معروف;

 - خواجه نصير الدين طوسى جهرودى معروف به استاد البشر و از افتخارات جهان اسلام;

 - صدر المتالهين شيرازى، که آثار برجسته فلسفى از جمله: اسفار اربعه، شواهد الربوبيه، شرح کافى و... را پديد آورد;

 - ملا عبد الرزاق لاهيجى، فيلسوف وحکيم نامدار شيعه در قرن 11 و صاحب کتاب‏هاى شوارق الالهام و گوهر مراد;

 - حاج ملا مهدى قمى نراقى، نويسنده جامع السعادات;

 - ميرزا ابوالقاسم قمى (ميرزاى قمى)، صاحب قوانين و داراى کرامات بى شمار.

 وصدها عالم و دانشمند و شاعر و وزير و مورخ و رجال علمى و مردان سياست و وزارت از اين خطه ظهور نموده‌‏اند که تفصيل آن در جاى خود بيان شده است.

برکات ورود حضرت معصومه(س) به قم

 7- حوزه علميه قم

 يکى ديگر از برکات مزار مقدس بانوى دو عالم، حضرت معصومه(ع) در شهر قم، رونق گرفتن حوزه علميه مى‏‌باشد. تاريخ اين کانون علم و فقاهت‏ به قرن‏ها قبل بر مى‌‏گردد. ابراهيم بن هاشم قمى، سعد بن عبدالله قمى، احمد بن اسحاق قمى، على بن بابويه قمى و ده‏ها محدث و عالم شيعى از اوايل قرن سوم هجرى به بعد، زمينه گسترش علم و ادب و حديث را در اين شهر ايجاد کرده بودند.

 هجرت ملاصدرا فيلسوف نامى شيعه به قم چهره ديگرى به اين حرکت داد. سکونت مرحوم فيض کاشانى در قم و تاسيس مدرسه فيضيه در جوار حرم مطهر حضرت معصومه عليها السلام، رشد فکرى و فضاى علمى اين شهر را دگرگون نمود.

 اين رشد علمى همچنان رو به بالندگى بود تا در سال 1315 شمسى مرحوم شيخ عبدالکريم حائرى پرچمدار علم و فضيلت از اراک به قم آمده و روحى تازه به کالبد اين کانون فقاهت و معنويت دميد. اقبال آيت الله العظمى بروجردى رحمه الله به قم، فعاليت‏هاى فرهنگى واجتماعى را در اين شهر تسريع نموده و همچنين ورود مراجع و دانشمندان بزرگ شيعى و همراهى آنان با حرکت‏ حوزه علميه در شکوفائى آن نقش به سزايى داشت.

 امروزه به برکت معنوى حضرت فاطمه معصومه عليها السلام، مجمع بزرگى از مراجع، آيات عظام و فقيهان و مجتهدان در اين شهر نورانى و ملکوتى ايجاد شده است که مورد توجه جهانيان مى‏باشد.

 هم اکنون خيل عظيمى از طلاب و دانش پژوهان علوم اسلامى در اين حوزه مقدسه به تحصيل و تدريس اشتغال دارند که با زعامت مراجع تقليد و تدبير مديريت‏حوزه علميه قم برنامه ريزى‏هاى خاصى براى توسعه و بارور نمودن هرچه بيشتر علوم اسلامى و تخصصى نمودن آن در حال انجام است که آينده روشن و بالنده‏ترى را نويد مى‌‏دهد. لازم به ذکر است اين زمانى مى‏رسد که از قم علم و دانش به ديگر شهرها از شرق تا غرب عالم منتشر مى‏شود، تا جايى که اين شهر اسوه و الگوى شهرهاى ديگر گشته و هيچ کس در روى زمين باقى نمى‏‌ماند که از قم به او بهره‌‏هاى علمى و دينى نرسد تا آنکه زمان ظهور حجت‏ خدا و قائم ما فرا رسد.

 رونق علمى شهر قم را امام صادق عليه السلام ده‏ها سال قبل از ورود حضرت معصومه عليها السلام به شهر قم، پيش بينى کرده و فرموده بود: «زمانى مى ‏رسد که از قم علم و دانش به ديگر شهرها از شرق تا غرب عالم منتشر مى‏ شود، تا جايى که اين شهر اسوه و الگوى شهرهاى ديگر گشته و هيچ کس در روى زمين باقى نمى‏ماند که از قم به او بهره‏هاى علمى و دينى نرسد تا آنکه زمان ظهور حجت‏ خدا و قائم ما فرا رسد» .

 8- انقلاب اسلامى ايران

 از مهم‏ترين ويژگى‏هاى شهر قم و آثار و برکات حضرت معصومه(ع) تشکيل هسته‏‌هاى مرکزى انقلاب اسلامى ايران در اين نقطه حساس کشور مى‏‌باشد. شهر قم بستر قيام و انقلاب و پرورشگاه بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران است.

 اکثر حوادث انقلاب اسلامى با اين شهر مرتبط بوده است و البته به وقوع چنين حادثه‏‌اى در شهر قم در گفتار ائمه اطهار(ع) نيز اشاره شده است و روايت معروف حضرت کاظم عليه السلام در اين مورد، قابل انطباق با انقلاب اسلامى ايران است. مطمئنا اگر انقلاب با عظمت اسلامى - که از شهر قم ريشه گرفته و موج آن تمام نقاط عالم را تحت تاثير قرار داد - مصداق منحصر به فرد اين گفتار زيبا نباشد، حتما يکى از مصاديق آن خواهد بود; چراکه ويژگى‏هاى مورد ستايش امام هفتم(ع) دقيقا در مورد رهبر و مردم ايران صادق مى‏‌باشد. آن ويژگى‏‌ها عبارتند از:

 1- رهبر آنان مردى از اهل قم است.

 2- رهبر آنان مردم را به سوى حق مى‏خواند.

 3- پيروان و طرفداران او اراده و استقامتى قوى و آهنين دارند.

 4- خستگى در آنان راه ندارد.

 5- طوفان‏‌هاى حوادث آنان را متزلزل نمى‏‌کند.

 6- توکل بر خدا دارند.

 7- به خاطر پارسايى پيروزند.

 متن روايت چنين است که امام موسى کاظم عليه السلام فرمود: «رجل من اهل قم يدعوا الناس الى الحق، يجتمع معه قوم کزبر الحديد، لاتزلهم الرياح العواصف و لا يملون من الحرب و لايجبنون و على الله يتوکلون والعاقبة للمتقين»; مردى از اهل قم [به پا مى‏خيزد و] مردم را به حق فرا مى‏‌خواند. گروهى به يارى او بر مى‏خيزند که مانند قطعه‏هاى آهن هستند، تندبادها [ى حوادث و مشکلات] آنان را متزلزل نمى‏‌کند و از جنگ خسته نمى‏‌شوند و نمى‏‌ترسند و بر خدا توکل مى‏‌کنند. پيروزى نهايى از آن پرهيزکاران است‏» .

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «برکات ورود حضرت معصومه(س) به قم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..