تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نکات تغذیه‌ای مهم برای مبتلایان به ایدز

 نکات تغذیه‌ای مهم برای مبتلایان به ایدزبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  تغذیه ابزار ارزشمندی برای مبارزه با ایدز در مبتلایان است.

اگرچه ممکن است شخص هنگام تشخیص بیماری و در مراحل اولیه، علایم خاصی نداشته باشد، اما رعایت یک رژیم غذایی سالم در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن، چه در مراحل ابتدایی بیماری و چه هنگام پیشرفت آن، در کنترل علایم بیماری بسیار موثر خواهد بود.

تغذیه خوب می تواند در کاهش علایم بیماری، به حداقل رساندن عوارض دارویی، افزایش سطح کیفی زندگی و بهبود مقاومت بدن در برابر سایر بیماریهای عفونی بسیار کمک کننده باشد.

تغذیه سالم در کنار کنترل و درمان بیماری

اکثر افراد مبتلا به ایدز در صورتی که دچار بیماری خاص دیگری نباشند می توانند ار رژیم غذایی یک فرد سالم پیروی کنند که عبارتست از:

- دریافت میزان کافی و متعادل کالری روزانه در رژیم غذایی برای رسیدن به وزن مناسب

- داشتن رژیم غذایی شامل انواع میوه و سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم چرب و غذاهای حاوی پروتئین مانند گوشت قرمز کم چربی یا گوشت سفید

- مصرف چربی های سالم و غیراشباع مانند روغن زیتون، روغن کانولا، روغن برزک، روغن سویا و منابع امگا 3 مانند ماهی سالمون، تن، قزل آلا، ساردین و گردو

به حداقل رساندن مصرف چربیهای اشباع که عمدتا در گوشتهای قرمز و لبنیات پرچرب یافت می شوند و نیز چربیهای ترنس بالا که در غذاهای فرآوری شده و آماده مصرف وجود دارند

مصرف روزانه مقدار کافی مایعات که شامل آب، شیر کم چرب، چای و سایر نوشیدنی های سالم باشد. میزان مایعات مصرف شده بنا بر علایم بیماری و داروهای مصرف شده متغیر خواهد بود

بیشتر بخوانید: آنچه باید درباره وجه تمایز HIV و AIDS بدانید 

نکات تغذیه ای مهم مختص مبتلایان

- مصرف مقدار کافی پروتئین

افراد مبتلا به ایدز به دلیل نقص سیستم ایمنی بدن، به مقدار بیشتری پروتئین نسبت به افراد سالم نیاز دارند.پروتئین برای ساختن، ترمیم و نگهداری همه سلولهای بدن و همچنین برای تنظیم هورمونها، آنزیمها و اجزای تشکیل دهنده سیستم ایمنی بدن لازم است. بهترین منابع پروتئین گوشت قرمز کم چربی، گوشت سفید( ماهی، مرغ، بوقلمون و غاز)، لبنیات کم چرب، تخم مرغ و انواع حبوبات( لوبیا، عدس، نخود و ...) هستند.

- مصرف غذاهای غنی از انواع ویتامین و مواد معدنی

برخی ویتامینها و مواد معدنی مانند روی، آهن، سلنیوم و ویتامین ب 12 در افراد مبتلا به ایدز به خوبی جذب نمی شوند. با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشهای لازم می توان به کمبود آنها در بدن پی برد و با تجویز پزشک و اطمینان از عدم تداخل با داروهای مصرفی می توان در کنار رژیم غذایی از مکملهای گیاهی تایید شده توسط پزشک استفاده کرد.

- مبتلایان به ایدز همواره باید در انتخاب غذا محتاط عمل کنند

افراد مبتلا به ایدزبه دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن، در برابر مسمومیت های غذایی بسیار آسیب پذیر خواهند بود. بنابراین باید قبل از مصرف غذا حتما از سلامت آن اطمینان داشته باشند. از مصرف گوشت نیم پز حیوانات اجتناب کنند، میوه و سبزیجات را قبل از مصرف کاملا بشویند و ضد عفونی کنند و به تاریخ مصرف خوراکی هایی که خریداری و مصرف می کنند، بسیار دقت داشته باشند. از رودخانه ها و دریاچه ها آب ننوشند و بهتر آن است که از دستگاه تصفیه آب در منزل استفاده کنند.

- تغذیه صحیح در کنار عوارض جانبی داروهای کنترل ایدز

اسهال، حالت تهوع و استفراغ، گلو درد و تغییرات ذائقه همگی از علایم بیماری و یا اثرات جانبی داروهای آن است که باعث بی اشتهایی و عدم مصرف کافی مواد غذایی در مبتلایان می شود. در حالی که مصرف مواد مغذی عامل مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با بیماریست و کمبود آنها می تواند باعث افزایش سرعت پیشرفت بیماری و کاهش توانایی بدن برای مقابله با آن شود. در این مواقع توصیه می شود که حتما با یک متخصص تغذیه مشاوره کرده و از رژیم غذایی جدید یا مکملهای جایگزین استفاده کنید.

منبع:سلامت انلاین

انتهای پیام/

چند نکته طلایی برای تغذیه مبتلایان به ایدز



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نکات تغذیه‌ای مهم برای مبتلایان به ایدز»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..