تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه انرژی ندارند

مدیرعامل شرکت بهینه‎‏سازی مصرف سوخت، تخصیص یارانه‎های غیرهدفمند به حامل‎های انرژی را سرمنشاء بسیاری از چالش‎های اقتصادی از جمله مصرف بالای انرژی، بهره‎وری پایین و تولید غیررقابتی دانست.

به گزارش شما نیوز ، به نقل از وزارت نفت،  علی وکیلی گفت: این مطالعات نشان می‌دهد در صورت ادامه روند کنونی مصرف انرژی، ایران در آینده‌ای نه چندان دور واردکننده انرژی می‌شود و این رویداد برای بزرگترین کشور برخوردار از ذخایر هیدروکربوری در جهان بسیار تلخ و ناگوار است.

وکیلی، تخصیص یارانه‌های غیرهدفمند به حامل‌های انرژی را سرمنشا بسیاری از چالش‌های اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: این یارانه‌ها، انگیزه‌ای برای استفاده از محصولاتی با مصرف انرژی بهینه باقی نگذاشته است.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته، فرهنگ خرید محصولات با مصرف انرژی استاندارد و بهینه در میان مردم نهادینه شده و نبود تقاضا برای محصولات انرژی‌بر، اصلی‌ترین و موثرترین سازوکاری است که عرضه تولیداتی از این دست را محدود کرده است.   

به گفته وی، کاهش غیرهدفمند یارانه‌ها و افزایش قیمت تمام شده کالا از یک سو، نبود امکان استفاده از فناوری‌های روزآمد به دلیل تحریم‌ها و اعطا نشدن تسهیلات به تولیدکنندگان از سوی دیگر و سرانجام قاچاق و واردات کالاهای بی‌کیفیت به کشور، عواملی بود که ناگزیر تولیدکنندگان ایرانی را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرد.

وکیلی با بیان این‌که دهک‌های پایین و کم‌درآمد کشور از یارانه‌های انرژی بهره‌ای نمی‌برند و این یارانه‌ها به ایجاد ثروت‌های نامشروع کمک می‌کند، یادآور شد: قیمت تمام شده کالاهای ما در پوشش یارانه‌های انرژی مشخص نیست و به رغم اختصاص یارانه، تولیدکنندگان ما توان رقابت ندارند.      

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان این‌که هدفمندی یارانه‌های انرژی به شکل درست، آثار مثبت خود را در همه زمینه‌های اقتصادی برجای می‌گذارد و اقتصاد را به سمت توسعه پایدار پیش می‌برد، ادامه داد: با قیمت‌های فعلی حامل‌های انرژی، مردم انگیزه‌ای برای ساخت ساختمان‌هایی با مصرف بهینه انرژی ندارند؛ از خرید خودروی پرمصرف اجتناب نمی‌کنند و بدیهی است با وجود تقاضا، تولیدکنندگان هم به روند تولیدات انرژی‌بر خود ادامه می‌دهند و این چرخه نادرست ادامه می‌یابد.

این مقام مسئول به فرآیند سخت، پیچیده و هزینه‌بر تولید و فراورش گاز به ویژه در دریا اشاره کرد و گفت: منطقی نیست که به طور مثال گاز با دشواری‌ها و صرف هزینه‌های بسیار در پارس جنوبی تولید شود و از سویی شاهد این میزان اتلاف انرژی در کشور باشیم.

وی با تایید نقشی بسزا بخش حمل و نقل در آلودگی هوا و همچنین مصرف غیربهینه انرژی، به اتلاف شدید انرژی در ساختمان‌ها نیز اشاره کرد و افزود: سالانه میلیاردها دلار یارانه انرژی به ساختمان‌ها تعلق می‌گیرد و لازم است برای جلوگیری از اتلاف این سرمایه‌ها، سازمان نظام مهندسی و دیگر نهادهای مرتبط در این زمینه نقش موثرتری ایفا کنند.

به گفته وکیلی، اگرچه مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی و همچنین سازمان ملی استاندارد، گام‌های خوبی در این مسیر برداشته‌اند، اما اقدام‌های انجام شده کافی نیست و باید بخشنامه‌ها و استانداردهای ابلاغ شده، لازم‌الاجرا باشند.   تا زمانی که بخشنامه‌ای صادر ‌شود و اجرای آن را صرفا از طریق خواهش یا گاه تحریک احساسات میهن‌دوستانه دنبال کنیم، راه به جایی نمی‌بریم. باید با هرگونه تخطی از مقررات برخورد کرد و امیدواریم همراهی مجلس محترم شورای اسلامی در وضع قوانین مربوطه، به بهبود این فرآیند کمک کند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه انرژی ندارند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..